ENKEL: Wahoo Kickr Core kan kjøpes med Zwift One, som skal forenkle rullesykling. Foto: Knut Andreas Lone
Wahoo Kickr Core
Pris: 6999,- veil.
Vekt: 18,2 kg
Maks watt: 1800 watt ved 40 km/t
Maks simulert stigningsprosent: 16 prosent
Nøyaktighet wattmåling: +/- 2 prosent
Etter å ha vært først på markedet med en direktemontert rulle i 2012, tok det seks år før Wahoo også kom med en av de første rimeligere, direktemonterte rullene: Kickr Core.
Mens den originale Kickr har gått gjennom gjentatte oppdraderinger, har Kickr Core i stor grad forblitt uforandret de siste årene, men likefullt vært et svært populært alternativ med sin rimelige pris.
I 2024/25-sesongen selges den i to forskjellige varianter: én med vanlig boss (Shimano 9-12s montert) og én med Zwift One.
Dette må du vite om Wahoo Kickr Core
Med en pris på ned mot 6000 kroner for standardversjonen, er Kickr Core er attraktivt valg. Etter først å ha saksøkt Zwift for brudd på patentloven, endte søksmålet med forlik og at Wahoo i stedet forente krefter i et samarbeid med Zwift. Derfor selges nå Wahoo med tilbud om rabattert årsabonnement på Zwift – samt at Kickr Core også selges med Zwift One.
Utover er det meste velkjent. Svinghjulet er på 5,4 kilo, altså rundt halvannet kilo lettere enn på toppmodellene Kickr / Kickr Move. Presisjonen i wattmåleren er også noe dårligere i forhold til dem og Elite Avanti, +/- 2 prosent på Kickr Core mot +/- 1 prosent, men det er absolutt akseptabelt.
Med tanke på tilkobling har den det aller meste: ANT+, FE-C, ANT+ Power og muligheten for tre samtidige Bluetooth-tilkoblinger. Men motsetning til med Elite Avanti er det ikke WiFi-tilkobling, som vil si at oppdateringer osv. skjer via Wahoo-appen. Rulla har imidlertid automatisk kalibrering.
Hva er Zwift One?
Zwift One er ment som en erstatning for kassetten og har kun ett enkeltdrev på 14 tenner. I stedet for å bruke kassett og giring på vanlig måte, trenger du ikke forholde deg til girene på din egen sykkel, men bruker i stedet virtuell giring. Posisjonen på drevet kan justeres slik at kjedelinjen er så optimal som mulig. Den såkalte Zwift Cog-en er montert direkte på et standard Shimano-boss.
Hva vil «virtuell giring» si? Jo, tilhørende Zwift One er Click, en kontroll, for å justere motstanden i rulla. En pluss-knapp for å få mer motstand, minus-knapp for å få mindre, og “giret” har 24 nivåer. Knappen festes med strikk rundt styret ditt.
Zwift One skal passe med så godt som alle girsystemer som er 8 til 12-delt, noe som naturligvis gjør det mye enklere for folk å bare komme i gang med syklingen, uten å tenke på hva man må kjøpe ekstra.
Systemet kan også kjøpes separat og installeres på en rekke forskjellige ruller. En slik løsning gjør for eksempel at man enkelt kan bruke rulla på tvers av sykler og folk og gir også mindre kostnader (slitasje på kassett).
Installasjon av Wahoo Kickr Core
Kickr Core kommer liggende i eska si og etter å ha løftet lokket av, finner man de forskjellige delene lettere tilgjengelig enn når man må løfte ruller stående ut av eska. I eksa ligger ting pent sortert og det følger med manual og instruksjoner for hvordan du setter sammen rulla.
Zwift One er allerede montert og klar for bruk, så det eneste en trenger å montere selv er føttene. De monteres på på hver sin side av rulla, gjennom to skruer på hvert bein. Skruer og verktøy følger naturligvis med.
GOD LØSNING: Pakket "liggende" slik, er det enklere å få rulla ut enn om man måtte løftet den ut i toppen, slik som ruller ofte kommer. Foto: Knut Andreas Lone
OVERSIKTELIG: Wahoo sørger for at du ikke trenger å være viderekommen mekaniker for å få satt opp Kickr Core riktig. Foto: Knut Andreas Lone
STØTTEBEINA: Det eneste du må montere selv på Kickr Core.
For å kunne skru på dem, må du nesten sette rulla på hodet. Det bør du gjøre oppå for eksempel et teppe, for å unngå å ripe den opp. Skruehullene på delene gjør det tydelig hvilken vei de skal skrus på. Det eneste du må passe på er hvilket bein som skal foran og bak på rulla. Det forreste er bredere enn det bakerste.
En tradisjonell hurtigkobling og adaptere til gjennomgående hurtigkobling (12x142 og 12x148mm) er pent anordnet på et lite pappbrett med beskrivelser, så det blir enklere å finne det du skal ha. På de forskjellige adapterne er det også tydelig markert hvilken vei de skal settes på rulla.
Etter at du har skrudd på beina og satt på eventuelle adaptere, er det bare å feste sykkelen og sette i strømkabelen, og du er mer eller mindre klar til å sette igang. Zwift Click-kontrollen fester du et sted hvor du enkelt kan nå den, gjerne i bukken hvor du kan nå den når du har hendene på hendlene.
ALT DU TRENGER: Hurtigkoblinger og adaptere sortert og godt merket. Foto: Knut Andreas Lone
FORSIKTIG: Beina må monteres på rulla, og den bør/må/skal! legges på noe mykt og beskyttende før montering (vi la den pent ned på bakken her altså). Foto: Knut Andreas Lone
SKRU: Medfølgende verktøy og skruer er enkelt å håndtere for å feste støttebeina. Foto: Knut Andreas Lone
Wahoo Kickr Core i bruk
Det første som slår en er hvor upraktisk det er å bære Kickr Core. Det er ikke noe håndtak, så man er nødt til å bare ta tak rundt et av beina på den og løfte, og den er veldig knotete å bære, uten noe balanse i løftet. De ene akse-beinet kan foldes inn, men utgjør ikke store forskjellen, så rulla er noe upraktisk med tanke på oppbevaring.
Selv om Elite Avanti skilter med mer motstand i motoren og høyere simulert stigningsprosent, er opplevelsen av Kickr Core bedre. Svinghjulet er tyngre og motoren gir en mer naturlig motstand. Det er ikke noen glipptak og akselerasjon og retardasjon skjer mer sømløst. Watt og kadensmåling er også konsekvent og pålitelig.
I ERG modus leverer den også god og stabil motstand med raske og presise endringer i motstand, og det er mulig å øke og senke kadens uten at rulla svarer med å overkompensere motstanden. Kickr Core har ikke Easy Ramp (som gradvis opp/nedjusterer motstand om man går fra stående og tung kadens til sittende og raskere kadens) som de to dyrere Wahoo-modellene, men makter likevel å ta disse forandringene på en fin måte. Skulle du måtte stoppe helt opp av en eller annen grunn, vil den imidlertid deaktiveres, og ikke slå seg på igjen før du er kommet opp på en viss watt av det du egentlig skal ligge på, så du slipper å måtte kjøre styrketråkk.
Selv om Zwift One og Click av mange hensyn er praktisk, har den også noen begrensninger. Det eneste stedet man kan bruke Zwift Click er i Zwift og ikke om man bruker noen andre programvarer. Der blir man nødt til å bruke ERG modus, altså at motstanden settes og justeres til spesifikk watt.
Også når en bruker det til å sykle i Zwift, opplever vi at det er litt begrensende. Dersom du kjører på gir eller kjører ritt, hvor det er mye variasjon i både stigningsprosent og fart, er en avhenging av å gire mye. Giringen her er litt treg, for eksempel når man skal ta mange gir av gangen. Det en naturligvis kan gjøre er å bruke kranken foran aktivt, og dra den opp på storeskiva for mer effektivt taktskifte, men Zwift anbefaler at kjedet holdes på lilleskiva. Når en sykler er det ikke oppgitt noe girkombinasjon, det er kun et tall oppe til venstre på skjermen som sier hvilket gir du er på.
Med Zwift One opplevde vi at det var vanskelig å finne det perfekte giret og samtidig ha riktig belastning, når en kun sykler fritt. Med giring på kassetten er det lettere å finne tråkket ditt, mens nå følte vi ofte at det manglet et gir mellom mange av girene.
Skulle du kjøpe en rulle med Zwift One og angre deg er det imidlertid fullt mulig å fjerne den med en vanlig Shimano kassettavdrager og erstattet med vanlig boss for kassett.
Designet på Kickr Core gjør at det også begrenser komforten litt. Svinghjulet og motoren hjelper godt på med tanke på dette, men at føttene er helt statiske gir minimalt med vandring, noe som øker belastningen på kroppen noe. Rulla er ei heller like stillegående som vi vet slike ruller kan være. Selv om det kun er ett gir og en ganske rett kjedelinje, er det litt lyd fra drivverket også. Når det er sagt, slipper man rasling og klunking som man normalt ville fått med en kassett.
Rulla gir en veldig god opplevelse, mye takket være svinghjulet og motoren, som gjør tråkk og motstand realistisk. Vi skulle gjerne sett at støy- og komfortnivå var et knepp bedre, men den er likefullt et veldig godt alternativ – spesielt takket være prisen. Med tanke på hvor solid kjørefølelsen på rulla er, vil vi anbefale den til all mulig bruk, både trening med og uten ERG-modus og ritt.
Den er dog noe upraktisk, spesielt i forhold til Elite Avanti. Tung og knotete å bære.
Om rulla har fått seg et løft? Tja. Zwift One har sine opp- og nedsider, men det store salgsargumentet er nok enkelhet og kompatabilitet. Og om du er misfornøyd, kan du alltids demontere den og sette på en vanlig kassett.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.