– Vi har sett på mange av tilbakemeldingene vi har fått både fra brukere og presse, og vi har gjort store endringer, forteller Paul Carlsen, Division Manager i Kurt Kinetics.
Problemet med den forrige rulla var mange. Den krevde stort areal, motstandsenheten var upresis, vuggingen sideveis var likedan og sykkelen gynget heller i fartsretningen, som gjorde at mye av effektiviteten i tråkket forsvant.
Nå er hele rulla tegnet på nytt, og endringene er store. Rulla er nå ett stort skritt nærmere målet, å gjøre rullesykling så likt som mulig vanlig utendørssykling.
Mindre og smartere
Kurt Kinetic har nå gjort rulla langt mer arealeffektiv. Tidligere trengte den faktisk hele to kvadratmeter gulvplass, noe som nå er redusert til langt under en fjerdedel. Rulla måtte tidligere være så bred for å hindre at den veltet, da motstandsenheten var plassert høyt.
– Det var bare snakk om å være litt smartere, sier Paul og fortsetter:
– Nå har vi tilpasset rulla til en vanlig rullematte, istedenfor å lage en spesialmatte til vår rulle. Men det er langt mer vi har endret. Motstandsenheten er nå plassert lavere, og putene som rulla vipper på er bredere. Før hadde vi to sett puter oppå hverandre, men det gynget for mye. Nå har vi nøyd oss med ett sett. Nå vandrer rulla naturlig fra side til side den veien den skal, sier han.
Det er i tillegg kommet en rekke andre endringer. Det eneste som synes å være likt er at rulla fortsatt er grønn. Alle kontaktpunkter til gulvet består nå av store og myke gummiblokker som skaper friksjon mot underlaget. Rulla kan i teorien stå direkte på et gulv, men det er alltid lurt å ha en treningsmatte under rulla.Festemekanismen til baknavet er også endret, og den gjør nå at hjulet sitter bedre fast.
Tidligere måtte det verktøy til for å justere avstanden til motstandsenheten, dette gjøres nå via et gummiert strammehjul. Også navbredden justeres nå via et strammehjul.
Den siste store forbedringen finner vi på den såkalte skylineren, altså den delen som løfter forhjulet slik at det blir på høyde med bakhjulet. Denne delen kan rotere 360 grader, og er laget for å la forhjulet forsiktig helle mot høyre eller venstre, slik det gjør under utendørs sykling. Problemet med den forrige skylineren var at veggene på hjulet og dermed kontaktpunkene med dekket var så smalt at du jevnlig fikk gjennomslagspunkteringer. Skylineren ser nå helt annerledes ut, og den føltes også mer naturlig den korte tiden vi fikk testet rulla på Eurobike.
Nye Kurt Kinetic Rock and Roll har en veiledende pris på 4999 kroner, og distribueres av Sport1. Landevei vil komme tilbake med en test av den nye rulla.
NY: Skylineren er helt ny, og svakhetene fra tidligere er fjernet. | ERGONOMISK: Alt strammes nå med behagelige, gummierte strammehjul. | KLIKK: Bakhjulet låses med et lite klikk fra bryteren. |