Elite Avanti har lånt essensen i designet til Elite Justo, toppmodellen til den italienske produsenten, som er noen tusen kroner dyrere.
Avanti skal være Elites rimelige alibi på rullemarkedet, og konkurrerer direkte med blant andre Wahoo Kickr Core og Tacx Flux S.
Denne prisklassen, kall det et innstegssegment, er også kanskje det aller mest spennende. Når det kommer til topprullene er det lite som er spart og nyansene mindre.
Med Elite Avanti et. al. kan forskjellene være større og metodikken bak rullene kan være ganske forskjellig.
Dette må du vite om Elite Avanti
I det store og hele har Avanti det samme designet som Justo, men noen av løsningene er enklere og mer primitive, ergo billigere.
Mens Justo har et påmontert håndtak i kunstig lær, er håndtaket på Avanti integrert i rullas kropp og i aluminium.
Avanti har også fått flere av oppgraderingene som kom på Justo:
Oppgitt presisjon til +/- 1 prosent på wattmålingen
Dobbel Bluetooth-tilkobling
Automatisk kalibrering
Føtter med litt vandring (4,5 grader lateralt)
Svinghjulet er på 4 kilo, alså en del mindre enn på Justo som har et på 6,1 kilo. Svinghjulet og motoren i rulla er helt avgjørende for en realistisk sykkelfølelse, da det skaper en "treghet" og holder momentet i kadensen din uten glipptak.
Avanti har integrert wattmåler, opptil 18 prosent simulert stigning og kan gi opptil 2 100 watt motstand i 40 km/t.
Det er både ANT+, FE-C og Bluetooth-tilkobling og er kompatibel med Zwift og alt annet av programvarer som har disse tilkoblingsmulighetene. Den kan også kobles til Shimano Di2 (Ultegra eller Dura-Ace) og via girknappene kan du styre motstanden på rulla når den ikke er koblet til noen programvare.
Den første generasjonen Justo var uten WiFi-tilkobling, mens Justo 2, som også ble lansert tidligere i år, har fått WiFi-tilkobling og Avanti likeså. Det vil si at tilkoblingen skal være mer stabil, så du slipper at responsen din i et Zwift-ritt blir forsinket, og at alle oppgraderinger av programvare kan skje automatisk.
Prisen på Avanti varierer litt fra butikk til butikk, men selges enkelte steder for helt ned i 6999 kroner, noe som gjør den til en av de billigste smartrullene.
Installasjon av Elite Avanti
En av de første tingene ved Avanti som trekkes frem av Elite, er rullas «Plug & Play». Fra eska den leveres i, er det mer eller mindre bare å pakke den ut og så er den klar.
Det vil si, du må gjennom noen få steg, men det er ganske enkle greier:
Fjerne emballasje/fraktbeskyttelse.
Slå ut beina.
Sette i strømkabelen.
Montere boss/kassett.
Velge riktig hurtigkobling/adapter.
Sette sykkelen på rulla.
(oppdatere programvaren på rulla)
Rulla kommer med boss for Shimano/Sram 9-11-delt og Shimano 12-delt. Har du 12-delt Sram eller Campagnolo er du nødt til å kjøpe boss for det separat.
Det følger med en tradisjonell hurtigkobling for sykler med tradisjonell felgbrems, mens det er adaptere for 142x12mm gjennomgående hurtigkobling. Adaptere til andre dimensjoner må kjøpes separat.
Elite Avanti i bruk
En svært gledelig ting med Elite Avanti, er at den har et lite rom for oppbevaring av adapterne til gjennomgående hurtigkobling. I stedet for at det, som de ofte gjør, ligger slengt i en liten pose og du stapper dem i en skuff et eller annet sted, er det et dedikert rom nede, bak på rulla, hvor du kan dra ut en liten eske med alle medfølgende adaptere, samt en liten låseskive til å bruke i skivebremsen bak.
Med utformingen av rulla og de to støttebeina som kan slås ut og inn, er rulla svært plassvennlig og med vekten på kun 12,8 kilo, er den veldig enkel å løfte på plass eller til lagringsplassen sin – vesentlig enklere enn de fleste andre direktemonterte ruller.
PRAKTISK: Oppbevaringen av hurtigkobling-adaptere er enkel, men genial. Foto: Knut Andreas Lone
FORHJULSSTØTTE: Følger med og funker helt greit, men kan skli en del om du ikke har en matte eller noe under. Foto: Knut Andreas Lone
Låsen til støttebeina er i hardplast, ganske enkel og litt treig, men grei nok. Løft låsen og fold beina på plass. Støttebeina kan høydejusteres enkelt, det er bare å dreie dem rundt, slik at du slipper at den står og vipper om gulvet skulle være litt ujevnt.
Spesifikasjonene på rulla i seg selv er det lite å si på. Bra med motstand, mens simulasjonen av stigningsprosent er etter vår mening aller mest krydder eller relevant med tanke på Zwift.
I en rimeligere rulle er det gjerne svinghjulet og motoren i rulla som er begrensningen. Det gjelder også i Elite Avantis tilfelle – men ikke slik at det er et problem.
NOE SEIG: Man må ta godt i for å åpne låsen og dytte beina inn og ut. Foto: Knut Andreas Lone
FLEKS: Støttebeina tillater litt sideveisvandring, som øker komforten. Foto: Knut Andreas Lone
ERG-modusen, altså muligheten til å låse watten eller bruke forhåndsprogrammerte økter, typ intervalløkter på en spesifikk watt, leverer det vi forventer.
Begrensningen i svinghjulet kommer først og fremst til syne om du skal sykle eksplosive intervaller, ritt på Zwift eller har dropp i kadensen, for eksempel når du skal reise deg for å tråkke. I sistnevnte tilfelle har rulla en innebygd funksjon som skal hindre at rulla overkompenserer med å gi for mye eller for lite motstand, alt ettersom, men effekten av det var ikke optimal.
Når du tråkker skikkelig til fra lavere hastigheter, hendte det ofte at svinghjulet ikke klarte å svare umiddelbart med motstanden, og at den glipper litt underveis i tråkket.
SVINGHJUL: Stillegående nok og grei prestasjon. Foto: Knut Andreas Lone
I motsetning til Justo følger kun ett par føtter med. Ønsker du mer vandring kan du kjøpe et ekstra par seperat, som har 7 grader (lateral) vandring.
Den generelle opplevelsen er at det er litt sideveisvandring i rulla, men i all hovedsak når du står, noe som gir en noe statisk posisjon når du sitter og tråkker. Det gir ikke den aller beste komforten, men man kan absolutt sitte noen timer og tråkke. Rulla er også ganske stillegående, så støy er ikke en utfordring.
Vi har ikke hatt anledning til å gjennomføre en grundig test av påliteligheten til den integrerte wattmåleren, men opplever at målingene er stabile og konsekvente. Automatisk kalibrering er en stor fordel, så man slipper å gjøre det manuelt.
Det største problemet vi opplevde med Avanti var kadensmåleren. Den var notorisk upresis og sjeldent stabil. Målingene hoppet mye og lå ofte langt under den faktisk kadesen, gjerne rundt 60 tråkk i minuttet.
Elite Avanti er et svært godt alternativ dersom du ikke vil legge mer penger enn du må i en rulle.
Først og fremst er den veldig enkel å installere, er ekstremt plassvennlig, den er lett og kan fint løftes og flyttes rundt uten at du føler bicepsen rippe opp sykkeltrøya som du skulle vært Skipper'n. Det lille rommet til adapterne er også et helt prima grep som gjør at det slipper å bli surr med oppbevaring og hvor de er.
Prestasjonen til rulla er helt grei. Den passer nok først og fremst til den som ikke gjør for mye ut av rullesyklinga. Sykler du mye intervaller eller mellomlange turer i løpet av vinteren, er den super. Er du innbitt zwifter som sykler mye konkurranser, vil du nok kreve en rulle som er et hakk hvassere med tanke på motor og svinghjul.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.