Lezyne Sport Gravel Driv fungerer både til smale og brede dekk, enten du har bukkestyre eller ei. Men om du trenger egen pumpe til gravel-sykkelen må du jaggu bestemme selv.
STILIG: Lezynes gravel-tilpassede gulvpumpe finnes i rødt og i svart.
Lezyne Lezyne Sport Gravel Driv
Pris: 619 kroner
Vekt: 1515 gram
Lengde: 65 cm
Sykkelkomponenter.no
Alle skal lage gravel-produkter i disse dager. Det gir likevel litt mening i at gulvpumpe har gravel i navnet.
Gravel- eller grusdekk har mer luftvolum enn landeveisdekk, men mindre luftvolum enn terrengdekk.
Oftest ønsker man et dekktrykk et sted mellom 30 og 50 psi på grussykkelen. En rendyrket landeveispumpe som er laget for å pumpe trykk opp mot 120 psi kan fort føles for lettgiret. En terrengpumpe som skal levere trykk mellom 20 og 30 psi kan bli tung å pumpe når trykket nærmer seg 50 psi.
ELEGANT: Håndtak i tre er stilig og godt å holde i.
Lezynes pumpe er altså tilpasset trykket mellom høytrykk og lavtrykk. Pumpen er laget i solid metall og har et flott håndtak i svart tre. Basen er tung og stødig. Manometer-klokka er diger og en del av den ekstra stødige basen.
Nylonslangen er 125 centimeter lang. Pumpehodet på enden av slangen er av den gjengede typen, slik vi er vant til fra Lezyne. Selve tuppen du skrur fast på ventilen har to sider.
Den ene passer over vanlige presta-ventiler med ventilkjernen i. Den andre siden er tilpasset oppsett av tubeless dekk og er dimensjonert for å skrus fast i selve skaftet på prestaventiler der ventilkjernen er tatt ut.
Dette gjør det lettere å pumpe inn mye luft i et slangeløst dekk raskt.
STORE TALL: Det er lett å lese av dekktrykket på det store analoge manometeret.
Bruker du slangeløse dekk på raceren eller grussykkelen anbefaler vi uansett å heller skaffe en egen tubeless-pumpe med ekstra luftkammer. Enten Lezyne sin egen Pressure Over Drive, eller en av de vi har testet tidligere fra Topeak, Blackburn, Bontrager eller Crank Brothers.
Litt ned på pumpehodet sitter en liten lufteknapp som lar deg slippe ut litt og litt luft hvis du ønsker å redusere dekktrykket på en presis måte. Bakpå pumpehodet har Lezyne integrert et ventilkjerneverktøy slik at du raskt kan stramme til ventilkjernen ordentlig før du skrur på pumpehodet.
Sitter ventilkjernen løst vil du ofte dra med deg ventilkjernen ut av ventilen når du skrur av det gjengede ventilhodet. Akkurat dette er det store irritasjonsmomentet med Lezynes pumper og gjengede pumpehoder.
PASSE LANG: Lezyne Gravel Drive er 65 cm høy.
Pumpehodet har en egen garasje nederst på pumpebasen og ved å feste pumpehodet her holder slangen hele pumpen godt sammen under transport.
For å pumpe opp et grusdekk på 35 mm til 50 psi trengte vi bare 21 pump. Pumpa gir altså rett over 2 psi per pump i dekk med denne dimensjonen. For å pumpe opp 28 mm brede landeveisdekk til 80 psi klarte vi oss med 19 pump.
Selv om pumpa er effektiv og rask å pumpe med, er den også lett å treffe presist lufttrykk med. Den store manometer-klokka og den lille lufteknappen på ventilhodet gjør det enkelt å fininnstille lufttrykket akkurat der du vil ha det.
UTEN VENTILKJERNE: Den ene siden av pumpehodetuppen er dimensjonert for å passe på selve ventilskaftet på prestaventiler. Det messingfargede hullet på baksiden er et ventilkjerneverktøy
Selvfølgelig har også manometeret påtegnet trykkverdier i bar for dem som liker å forholde seg til metriske desimaltall over pund per kubikktomme som verdi for dekktrykk.
Det gjengede pumpehodet er fiklete å bruke. Du må skru mange runder før det sitter på ventilen. Det er ikke alltid at det klarer å åpne en litt hard prestaventil av seg selv og da må du gjerne skru hodet av og på igjen slik at du får åpnet ventilen med et lett trykk på ventilhodet.
At du skrur pumpehodet godt fast i ventilen gir en veldig tett og sikker kobling mellom pumpe og ventil. Når du pumper opp racerdekk til høye trykk er det trygt å vite at pumpehodet ikke vil løsne fra ventilen.
Samtidig opplever vi at de fleste moderne pumpehoder av smart-typen eller av typen med forskjellige hull for schrader og presta-ventiler fungerer pålitelig og forutsigbart, også hvis man bruker pumpa hyppig og over mange år.
Det gjengede ventilhodet og det nesten nødvendig tilhørende ventilkjerneverktøyet virker som en klønete løsning på et problem som egentlig ikke er noe problem.
LUFTEKNAPP: Den lille svarte knappen nedenfor selve ventilhodet lar deg slippe ut litt og litt luft.
Jo, det kan hende at vi klemmer fingrene litt i låsespaken på pumper med smart-hode og Lezynes gjengede pumpehode får bedre tak på veldig korte ventiler, men utover det løser ikke den trege, gjengede koblingen noen problemer.
Lezyne har et par egne tilleggsprodukter som kan erstatte den gjengede innsatsen i pumpehodet, men ingen av disse kommer levert med pumpa og vi har ikke prøvd dem. Disse kan likevel være en løsning som gjør at både denne og andre Lezyne-pumper blir vesentlig enklere og raskere å bruke.
Konklusjon
Lezyne Gravel Sport Drive er en solid og flott pumpe som raskt og effektiv gir deg passe trykk i både smale og brede dekk. Manometeret er stort og oversiktig og basen er tung og stødig. Hadde pumpen hatt et mer praktisk pumpehode enn Lezynes sære gjengeløsning kunne denne pumpen raskt blir favoritten i boden. Som den kommer levert vil vi velge den bort til fordel for en mer brukervennlig sykkelpumpe med smart-hode, hver gang.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.