Det er ikke revolusjonerende endringer Wahoo har utsatt de velkjente Speedplay-pedalene for. For det meste har de ryddet opp i en jungel av forskjellige pedaltyper og varianter, samt tilpasset pedalenes utseende Wahoos formspråk forøvrig.
Mest spennende er det kanskje at Wahoo teaser at de skal lansere Speedplay-pedaler med integrert wattmåler i løpet av kort tid.
Speedplays pedaler har i årevis vært en favoritt hos mange for deres store flyt, lave vekt og tosidige funksjon. Forvirringen har likevel vært ganske stor da Speedplay har hatt modellene Zero og X som har sett helt like ut, men ikke brukt samme skokloss. Speedplay har også laget terrengpedaler, men disse har aldri vunnet noen markedsandeler hvert å snakke om.
Slutt på friske farger
Wahoo har valgt å videreføre Zero-pedalene, som også var Speedplays hovedsatsing før de ble tatt over.
Wahoo sine nye Speedplay-pedaler ser ganske så like ut som Zero-pedalen. Den lille, runde pedalen, som minner om en kjærlighet på pinne er som før. Borte er de friske fargealternativene. Wahoo lanserer i første omgang sine Speedplay-pedaler kun i svart eller sølvgrå.
Sammenlignet med forrige generasjon Zero har Wahoo-pedalene en hel metallring på sidene av pedalen som klikkes fast i skoen.
Wahoo har tilsynelatende ikke endret pedalenes funksjon, ei heller gjort synlige endringer på Speedplay-pedalens spesielle skoklosser.
I motsetning til nesten alle andre klikkpedaler på markedet baserer Speedplay seg på en fjærbasert mekanisme plassert i selge skoklossen snarere enn i pedalen. Skoklossen har mulighet for å justere mengden flyt, altså fotrotasjon, du ønsker på pedalen. Du kan velge å sitte helt fast eller ha opptil 7,5 graders flyt i begge retninger. Du kan også velge å blokkere flyten innover og kun ha mulighet til å vri hælen utover mens du trår.
De siste årenes Speedplay Zero-pedaler har kommet med en såkalt Walkable kloss, som har et gummilokk over selve mekanismen, i stedet for et skarpt metallokk som eldre skoklosser har. Walkable-klossen er snillere med parketten hjemme, samt lettere å gå på.
At den gangbare klossen også er mer aerodynamisk enn den gamle klossen er også detaljer noen bryr seg om.
Speedplay-klossene under skoen kan justeres både i lengderetning og sideveis. Pedalene er også kjent for sin lave byggehøyde og gode bakkeklaring i sving - alt dette er funksjoner som videreføres av Wahoo.
Bedre holdbarhet
Wahoo har valgt å droppe den særegne gule fargen på pedalklossen og har gått for en vesentlig mer subtil gråsvart farge også på skoklossen. Dette gjør det selvfølgelig vanskeligere å spotte pedalene under skoene på proffer i feltet, men de spesielle Speedplay-pedalene har hatt sine lojale brukere også i proffeltet. Bradley Wiggins var en kjent Speedplay-bruker.
Speedplay-brukere, undertegnede inkludert, vil også sette pris på at Wahoos nye pedaler vil ha forbedret forsegling og sannsynligvis bedre lagerholdbarhet.
Speedplay-pedaler har tidligere vært utstyrt med fett-ventil på utsiden. Gjennom denne skulle man jevnlig presse inn nytt Speedplay-fett med en egen Speedplay-pistol. Wahoos nye pedaler kommer uten fettventil og skal ha bedre forsegling på de små nållagrene inne i pedalene.
Lett, lettere, lettest
Akkurat som tidligere versjoner av Speedplay Zero vil Wahoo Speedplay komme i forskjellige varianter med akslinger i forskjellige metaller. Titan, rustfritt stål og chromo-stål. Speedplays sære Pave-pedal med ekstra gjørmeklaring er ikke videreført av Wahoo.
Wahoos pedalkolleksjon består av Nano, med titanaksling og karbonkropp, laget for daglig bruk i motsetning til den forrige Nano-pedalen som var en race-day-only-pedal, Zero med aksling i rustfritt stål, comp med aksling i cro-mo-stål samt den ensidige Aero-pedalen med underside med golfball-mønster for å spare de siste hundredelene på en tempoetappe.
Vektene er som følger.
Nano: 168 gram per par
Zero: 222 gram per par
Campo: 232 gram per par
Aero: 224 gram per par
Ny wattpedal
Wattpedalen som Wahoo sier skal lanseres i sommer har fått navnet Powerlink Zero og vil ha samme rustfrie stålaksling som standard Zero, men en ekstra kappe rundt den innerste delen av akslingen. Watt-pedalene Favero Assioma har en lignende konstruksjon. Det er lov å håpe at radio-sender-klumpen innerst på akslingen ikke kommer i veien for skoen flyt på pedalen. Sensorene for watt-målingen skal sitte i pedalakslingen og komme i både høyre og venstre pedal.
Speedplays pedaler har kun hatt sporadisk distribusjon i Norge de siste årene, men Wahoo har et bredt forhandlernettverk her i landet, noe som nok vil gjøre Speedplay-pedalene mer tilgjengelig under Wahoo-navnet.
Wahoo sier at de nye pedalene skal koste omtrent det samme som tidligere.
Wahoo SPEEDPLAY COMP Pedal System 1799 Kr |
Wahoo SPEEDPLAY ZERO Pedal System 2499 Kr |
Wahoo SPEEDPLAY AERO Pedal System 2999 Kr |
Wahoo SPEEDPLAY NANO Pedal System 4799 Kr |
Wahoo SPEEDPLAY Standard Tension Cleat 699 Kr |
Wahoo SPEEDPLAY Easy Tension Cleat 699 Kr |
Eldre overliggere vil kunne kjøpes på salg i flere butikker.
Det er verdt å merke seg at prisen på ekstra skoklosser til Speedplay-pedaler ligger skyhøyt over prisen på andre skoklosser. Akkurat nå koster et par gule Walkable-klosser 898 kroner. Prisen på klossene med Wahoo som leverandør blir dermed noe rimeligere enn tidligere, men fortsatt koster klossene til Wahoo Speedplay en del mer enn andre skoklosser. Tilsvarende pris for klosser til Shimanos landeveispedaler er 169 kroner.
Wahoo opplyser at Speedplays spesielle mulighet for å kjøpe akslinger i flere forskjellige lengder vil videreføres. Utvalgte forhandlere skal få muligheten til å spesialtilpasse pedalenes akslingslengder etter kundens ønske.