Kan jeg bruke terrengpedaler på en landeveissykkel?
Terrengsykkelsko har den store fordelen at de er gode å gå med når du er av sykkelen. Men kan jeg bruke terrengsykkelsko og terrengpedaler på en landeveissykkel?
TERRENGPEDALER? Kan man bruke det på en landeveissykkel? Foto: Kristoffer Kippernes.
Lesetid: 6 minutter
I dagens sykkelmarked finner du produkter til all tenkelig sykling, og du får kjøpt dedikerte pedaler enten du sykler bane, tempo, landevei, grus, terreng eller utfor.
Terrengpedaler er de klart mest praktiske, men likevel ser vi sjelden at de brukes på landeveissykler. Men ville det ikke vært like greit å ha samme pedaler på alle syklene, i stedet for å kjøpe ulike sko og pedaler til landevei-, grus- eller terrengsykkelen?
Før vi nederst i saken gir deg det svært enkle svaret på det spørsmålet, la oss kort ta forskjellen på pedaler til landevei og terreng.
På en terrengsko er klossen som fester deg til pedalen «gjemt» litt mer inne i sålen. Den er nedfelt i knastene på skoen, slik at du kan gå på fjell, jord og skogbunn uten at skoklossen kommer borti bakken. Dette betyr at klossen ikke er i veien når du går på terrengsko. Den slites heller ikke ut av å gå med skoene. Det er også litt gummi på skosålene som gjør de mer behagelige å gå med. Terrengsko kan også lages mykere i sålen da klossen tar mindre plass og kun festes med to bolter. Skoene kan dermed bøye seg litt mer uten at klossen kommer i veien.
På landeveissko er klossen større og montert «utenpå» selve skoen. Det betyr at landeveissko er skikkelig kjipe å gå med, om det så bare er å gå fra sykkelen bort til caféen. Likevel er skoklosser til landeveispedaler konstruert med tanke på at de vil bli gått litt på. De er polstret med gummi for å gjøre dem mindre glatte. Skoklossene til terrengpedaler er laget av hardt metall, mens landeveisskoklosser er laget av hard plast.
Landeveissko er laget for å sitte fast i pedalen. En landeveissyklist vil ikke under noen omstendighet klikke ut av en pedal, unntaksvis ved rødt lys eller når økta er ferdig. Det er noe mindre slark mellom skokloss og pedal på landeveispedaler enn på terrengpedaler.
Sko og klosser til landevei-og terrengsykling ser derfor ulike ut, men den praktiske jobben som pedaler og sko gjør er den samme.
Så hvorfor bruker ikke flere landeveissyklister terrengsko-og pedaler?
Kultur, kjøpepress, følelse og vekt
Det ideelle for enhver utstyrsprodusent er selvsagt at du har så mange sykler som mulig med så dedikert utstyr som mulig. De har en stor interesse av å få deg til å tro at du må ha landeveispedaler til en landeveissykkel, terrengpedaler til en terrengsykkel, gruspedaler til en gravelsykkel, og slik kan vi fortsette i det uendelige.
Er du en aktiv rittsyklist vil du trolig ha mer glede av landeveissko-og pedaler. Det oppleves litt strammere, du har en følelse av å sitte mer fast i pedalen, og du har en følelse av mer presisjon for hver gang du tråkker ned. Du vil neppe sykle fortere med landeveissko-og pedaler, men det vil oppleves mye bedre, og riktig – typisk i rittsituasjoner når du presser både deg selv og sykkel. Landeveispedaler er større under foten enn terrengpedaler. Dette kan gjøre at du fordeler trykket fra pedalen utover et større område på foten og unngår vonde punkter. Men har du stive sko har dette veldig lite å si.
Rittsko til terrengsykling har karbonsåler som er så godt som like stive som sålene på landeveissko. Sålene på terrengsko er heller ikke verken tyngre eller tjukkere enn dem på landeveissko, hvis vi ser bort fra knastene som er limt fast på selve karbonsålen.
Mange liker skjønt at terrengpedaler har noe mer flyt. Du kan bevege føttene litt mer i pedalen, du har ikke samme følelse av å sitte bom fast, og de er lettere å komme inn-og ut av. Men ikke alle liker denne følelsen på asfalten, der både klær, sykler og utstyr skal oppleves skarpt og stramt.
Terrengpedaler er også ofte noe tyngre enn de letteste landeveispedalene, men det finnes terrengpedaler som er like lette som de letteste landeveispedalene, også når vi tar skoklossene med i beregningen. Skoene til terrengpedaler er også noe tyngre enn landeveissko da de ekstra gummiknastene på terrengsko legger på noen ekstra gram.
Til slutt har vi også kultur, tradisjon og historie. Look var først ute med landeveispedaler, og landeveissyklister fikk «sitt» eget produkt. Skoklossene og festet for disse til skoene som Look innførte er det samme vi bruker på landeveissko i dag. Da skoene hadde såler av nylon og plast var det et poeng at skoklossen var relativt stor og var festet til skoen på et større område. Shimanos SPD-pedal til terrengsykling og dens tilhørende skokloss og to-bolts-feste til skoene fungerer bedre med mykere sko, men er også avhengig av at klossen kan gjemme seg inne i yttersålen for at klossen ikke skal bli utslitt fort, eller ripe opp marmorheller, parkettgulv og middelalderbrostein.
Landeveissporten er konform, og har tradisjonelt sett levnet lite rom for avvik. Terrengpedaler har tross sin praktiske overlegenhet ikke vært like velkomne som landeveispedaler. Det er vanskelig å se forskjell på landeveispedaler og terrengpedaler når en syklist sykler med dem, men skoene kan man spotte i fart - og det å sykle med klumpete terrengsko på landeveissykkelen har tradisjonelt sett ikke vært ansett som så stilig.
Terreng-og landeveissyklister har aldri vært fiender og mange sykler også begge grener, men kulturuttrykk sitter godt. Da er det lett å velge sykkelutstyr tilpasset sin egen favorittgren, selv om det ikke nødvendigvis er optimalt til sitt bruk.
Kan jeg bruke terrengpedaler på en landeveissykkel?
Ja. Det enkle svaret er ja, ja og mere ja. Beklager at vi glemte å svare på det spørsmålet. Det er det klart mest praktiske, det er enkelt å bli vant til, det er lett å gå rundt med og det fungerer bra til absolutt alt annet enn ritt – og selv der tør vi påstå det hadde fungert like bra.
Tester gjort av bransjeuavhengige aktører viser at du ikke vil tape noe som helst på å bruke terrengpedaler, utenom eventuelle stilpoeng.
Den viktigste årsaken til at det ikke er mer utbredt blir dermed trolig et kulturspørsmål. Deretter må nok bransjen ta noe av skylda for at det ikke er mer vanlig.
Det enkle svaret er altså ja – nå vet du også hvorfor.
God tur!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.