I gamle dager var skoene stroppet fast til pedalene
Før klikkpedalen satte du skoene på pedalen og strammet stroppen gjennom metallbøylen. Der satt du fast til rittet var over. Ble det velt satt du fast i sykkelen til du stoppet å skli. Datidens sykkelsko var definitivt lekre, men også livsfarlige i praktisk bruk.
Laget fikk de en stor fordel med de nye pedalene. Mens resten av feltet låste skoene fast i pedalene ved hjelp av metall-tåklyper, skinnstropper og såkalte spurtklosser, klikket La Vie Claires' herremenn inn i Looks automatiske sykkelpedal med en egen kloss under skoen som passet inn i spor i pedalen. Lær om hvordan du bytter og plasserer disse klossene her.
Å slippe tåklypene betød ikke så mye for selve tråkket og kontakten med pedalen. Den største fordelen med klikkpedaler i forhold til tåklypene var at du kunne ha full blodtilførsel til tærne under hele rittet.
Med tåklyper strammet du så hardt at tærne ble blå for virkelig å sitte fast når det dro seg til mot spurt. Spurtklossene under skoene sørget for at du heller ikke kunne dra deg ut av tåremmene bakover.
Den røde eller svarte spurtklossen var skrudd inn i tresålen med treskruer eller nagler, og en slisse i klossen ble tredd nedover den tynne rammen på pedalen.
Skulle du ut av pedalen måtte stroppene løsnes, og først da kunne du løfte skoen for så å trekke den bakover.
Siden dette ikke kunne skje fort var du dømt til å velge med foten i pedalen.
Men som med alt annet i landeveissykkelsporten så var ikke alle enige om at klikkpedaler var en revolusjon. Mange tviholdt på tåklypene like hardt som de tviholdt på føttene deres.
På bilder fra begynnelsen av nittitallet kan vi fortsatt se spurtoppgjør med innslag av sønderklemte føtter og metallklyper på pedalene.
70- og 80-tallets favorittsko fra Duegi fikk med lanseringen av Look-pedalen knallhard konkurranse.
De stive sålene laget av nøye utvalgt treverk ble erstattet med såler av nylon, glassfiber og plast. Det håndsydde overlæret ble erstattet av kunstlær og nettingstoff. I tillegg ble lisser erstattet med barnslige borrelåser og spenner som lot seg justere i fart.
De nye pedalene markerte begynnelsen på en lang periode med fargerike sko. Sko med spenner og magneter. Sko med borrelåser og glidelås. Sko i gult og grønt, og sko i gull og hvitt, eller hva med slangeskinn?
Svarte sko ble ansett som gammeldags, akkurat som på fotballbanen. Sykkelsko kom i alle farger og med et utall forskjellige lukkemekanismer, ingen hadde lisser.
Inntil nå. I en periode da sykkelsporten er ivrig på å kvitte seg med en god del av historien, er mange også på søken etter det autentiske og det klassiske.
Tåklypene er et kapittel vi ikke ønsker å lese om igjen, men de klassiske skoene er tilbake. Forbildet er skoene fra den italienske produsenten Duegi.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.