Landevei har i en tidligere omtalt Speedplay i positive ordelag. Pedalen har to store fordeler sammenlignet med andre pedaler. Den har for det første innsteg fra begge sider, i tillegg til at flyten i pedalen kan justeres 100 prosent i begge retninger. Dette er unikt for de store produsentene, dette løses hos andre produsenter ved å bytte klosser.
Et minus hos Speedplay er dog vedlikeholdet, her er det mange som opplever pedaler som svikter.
Tilgjengelig for massene
En Speedplaypedal som foreløpig bare har vært tilgjengelig for proffene er den jernkorslignende pedalen Classic. Her har Speedplay fjernet en del gods på pedalen, og alt som sitter igjen er ståldelene og akslingen. Pedalen har vært et yndet fotoobjekt for sykkelbloggere, og blitt fotografert helt siden 2009.
– Å nei, den er ikke lettere i det hele tatt, den er faktisk tyngre, forteller Scott Moninger hos Speedplay.
– Dette er pedaler du særlig ser brukt i Paris- Roubaix, men også noen av de andre klassikerne. Andy Schleck brukte den blant annet under etappen som gikk gjennom Arenbergskogen under Tour de France i 2010. Det er mye velt og uhell i de rittene, og rytterne må ofte ta seg en tur ut på jordet. Det er mye lettere å klikke inn med denne pedalen om klossene skulle være fulle av møkk, forteller han.
Pedalen har også egne klosser, som har en tynn plate mellom selve klossen og festemekanismen til skoen.
– Platen gjør det vanskeligere for gjørme å feste seg, jo renere overflate jo mindre møkk vil det bli, forteller han.
–Kan denne brukes til sykkelkross?
En nysgjerrig tilskuer vil vite mer om pedalens bruksområde.
– Nei, det er det ikke. Der vil vanlige pedaler være best. Men i vårklassikerne kan denne pedalen være helt avgjørende.
Vedlikehold
Landevei har satt Speedplays vedlikeholdskrav som et minus i testene sine. Mens eksempelvis Shimanos Dura Ace-pedaler kan skure å gå i årevis uten vedlikehold, selv hos proffer, krever Speedplays pedaler månedlig vedlikehold for en toppsyklist.
En gjennomsnittlig mosjonist kan greie seg med vedlikehold 1-2 ganger i året. Selve vedlikeholdet tar under et minutt, men blir det glemt kan det få uheldige konsekvenser.
Vi har flere ganger sett pedaler fra Speedplay som låser seg, og ryttere som regelrett blir stående.
– Speedplay bruker nålelager på den siden av akslingen som er nærmest krankarmen (se bildet), og et slikt lager fungerer litt annerledes enn et vanlig kulelager. Det gir mindre og jevnere friksjon, men det vil også presse fettet ut fra selve lageret. Det er dette som krever oppmerksomhet, forteller Scott.
Det er vanlig å bruke et tykt fettstoff til dette, men Scott forteller at det finnes mer ekstreme varianter.
– Fabian Cancellara brukte for eksempel bare en tynn sykkelolje, ikke helt ulik symaskinolje under klassikerne. Mekanikern hans fjernet alt som var av fett, og smurte med den tynne oljen. Friksjonen blir mindre, men pedalen kan kun brukes det rittet før du må smøre igjen, forteller han, og fortsetter:
– Vedlikeholdet på disse pedalene er absolutt nødvendig, de vil ikke fungere uten. Jeg mener likevel det er de beste pedalene. Du kan klikke inn fra begge sider, og vi ser ofte ryttere som strever med å komme inn i pedalene etter velt. Ta Zdenek Stybar for eksempel, da han kræsjet med en tilskuer i Paris-Roubaix. Det var trolig nok til at han mistet hjulet til Cancellara, han fomlet veldig med å komme inn i pedalene igjen etter uhellet, sier Scott og understreker viktigheten av vedlikeholdet.
– Men kundene må forstå at dette er racingpedaler, og ikke noe annet. Skal du ha det beste og letteste, så vil det bli slik. Dette er racing, sier han.
Speedplay Pavé vil i Norge bli distribuert fra Energysport, og vil i følge Speedplay være tilgjengelig fra første kvartal 2014. Prisen er foreløpig ikke kjent, men i USA vil prisene ligge på 400 og 600 dollar, med aksling i henholdsvis stål eller titan.
Landevei kommer tilbake med en test så fort pedalene er tilgjengelig.