Lupine SL Mono er kanskje den mest strøkne sykkellykten vi har sett
De er gode på råkraftige og sterke hodelykter og sykkellys. Men hvordan går det når lysmesterne i Lupine skal lage noe som er lite, kompakt og .. fortsatt dyrt? SL Mono er en av markedets mest spennende lykter.
Du kjenner kanskje Lupine best fra før som den tyske fabrikanten som lager vanvittig kraftige og solide hodelykter, som leverer til både privatpersoner og politiet og forsvaret.
Så hvis du rynker litt på nesa når vi her drar fram en liten krabat som «bare» leverer sparsommelige 700 lumen lysstyrke - det er helt greit.
Det gjør vi også.
SL Mono er sertifisert etter STVZO-standarden. Det betyr at lyskjeglen er avgrenset, for å ikke blende andre trafikanter, det være seg biler, gående eller syklende.
Byggekvaliteten er i sedvanlig Lupine-stil - av ypperste klasse. Lyktehuset er av metall, og kan egentlig minne litt om de gode gamle lommelyktene man holdt som en walkie-talkie. En liten gummiert knapp finnes på toppen av hodet for å skru lykta av og på, og justere lysstyrken.
Ladeporten - USB-C - sitter på siden av lyktehuset.
Praktisk bruk
Vi har testet SL Mono-lykten på mørklagte veier høsten 2023, både i trafikken, til og fra jobb, og på grusveier i marka.
MINIMALISTISK: Hvis du får noia av plastikk og mange flimsy deler? Look no further. Lupine SL Mono er laget av metall, og kvalitetsfølelsen er helt vanvittig. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
ENKELHET: Så enkelt og pent kan altså en sykkellykt konstrueres. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LADEPORT: USB-C er vi glade for å se. Ladeporten sitter på siden av lykten. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Lupine SL Mono sin geniale enkelhet
Det har sikkert blitt gjentatt til det kjedsommelige, men byggekvaliteten på Lupinelykter generelt er helt vanvittig bra. Og denne lykta er ikke noe unntak, til tross for at den ikke er utformet som de mer tradisjonelle sykkel- og hodelyktene deres.
Styrefestet er like lite og enkelt, som det er genialt. Den lille metallkonstruksjonen tar liten plass på styret, og når du strammer den rundt, sitter den bom - og da mener vi bom fast.
Lyskjeglen er åpenbart noe begrenset, siden den har STVZO-teknologi. Når vi tråkker langs bekmørke veier er den skikkelig kantete og avgrenset. Vi kunne kjøre på med ganske høy lysstyrke uten antydning til misnøye hos motgående bilister.
Nedsiden med dette, er at den egner seg ikke spesielt godt der det ikke finnes noe annen belysning, eller når det er veldig mørkt. Å sykle langs helt mørke veier i høy fart vil gjøre det krevende å se ting som er utenfor den veldig avgrensede lyskjeglen, så ha det i bakhodet.
NESTEN INTEGRERT: SL Mono plasseres slik at den nesten ligger som en forlengelse av styreframspringet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LITEN KNAPP: Om noe, så er ikke knappen den enkleste å betjene med tykkere vinterhansker. Men så er det heller ikke mye behov for å drive å fikle med denne lykta. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
LITE KLUSS: Lykta, pent plassert foran styreframspringet. Foto: Kristoffer H. Kippernes.
Knappen på toppen av lykta er enkel å betjene, men med litt tykke hansker kunne vi ønske at knappen både var høyere og hadde en litt mer tydelig tilbakemelding når du trykker. Nå er ikke dette en lykt hvor behovet for å trykke og justere ofte er så veldig stort, men her kan Lupine med fordel utvikle løsningen videre.
Tre nivåer oppleves absolutt som nok.
Det er det Lupine kaller et daytime running light på 150 lumen, lav styrke på 350 lumen, og maks på 700 lumen. Kjører du lykta på laveste nivå, skal batteriet holde i 16 timer, midtnivået 4,5 time, og 2 timer på toppnivå.
I vår semivitenskapelige test la vi lykten ute i temperatur rundt 2 grader på full styrke, og den dimmet litt ned og gikk tom for batteri et lite kvarter før det hadde gått to timer.
Her vil selvfølgelig temperatur og andre forhold spille inn. Men hvis du er opptatt av å ha en lykt som skal lyse opp over lengre tid, bør du kanskje se på andre alternativer.
Hvem bør kjøpe en Lupine SL Mono?
Kvalitetsbevisste syklister som vil ha en lett, kompakt og dønn solid pendlerlykt for å sykle til og fra jobb, eller generell sykling i trafikken, og som er opptatt av trafikksikkerhet.
Hvis du ikke er så opptatt av det og vil spare litt penger, kan alternativet fra Clas Ohlson eller Biltema være en mulighet, litt avhengig av hvor mye lysstyrke du har behov for.
Konklusjon
SL Mono fra Lupine har kanskje ikke det bredeste bruksområdet av alle lykter vi har testet. Lysstyrken imponerer ingen, og prisen vil nok skremme mange. Så hva står du igjen med, da?
Vel, enkelt: En helt ekstremt velbygd lykt, som er så enkel og god i bruk at det er en fryd.
Hvis du vil ha en lykt til pendlesykkelen som antakelig vil leve lenger enn pendlesykkelen selv, er Lupine SL Mono et bunnsolid valg.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.