LYS I MØRKET: Lys er både viktig og påbudt. Men hvor mye trenger jeg på en mørk grustur, kan jeg klare meg med en rimelig lykt? Foto: Kristoffer Kippernes.
Lesetid: 6 minutter
Skal du sykle til og fra jobb på en opplyst sykkelvei, er lysbehovet noe helt annet enn om du sykler i en svart skog. Men akkurat hva du trenger kan være vanskelig å forstå.
Lysstyrke på sykkellykter oppgis gjerne i antall lumen. Lumen beskriver mengden synlig lys du får ut av en sykkellykt. Men lumen tegner ikke hele bildet.
Dagens moderne sykkellykter bruker alle LED-teknologi. Det er mange år siden halogen og andre lyspæretyper var gjeldende på sykkel– og hodelykter, og forskjellene mellom gode og dårlige lykter er mindre enn for ti år siden.
Det gjør det enklere å kategorisere ulike typer lys.
Når det kommer til sykkellys, er det derfor naturlig å dele lyktene inn i tre hovedkategorier.
En god sykkellykt er helt elementært om du skal være en helårssyklist.
1. Bli sett-lykter: 40-500 lumen
Dette er lys som skal gjøre deg synlig i trafikken. Disse vil i liten grad gi deg bedre sikt i mørket, men noen kan ha nok lys til å hjelpe deg med å se litt på helt mørke veistrekninger. I lumen vil disse lykten ha mellom 40 og 500 lumen.
De sterkeste lyktene i dette spekteret vil gjøre det mulig å sykle langs en helt mørk vei i sakte fart. Akkurat som med de sterkere lyktene, må en hvit frontlykt kombineres med en rød baklykt for maks synbarhet, og for å følge gjeldende trafikkregler for sykling i mørket.
2. Lys for mørk landeveissykling og gravelsykling: 500-2 000 lumen
Skal du sykle på veier og grusveier uten gatelys, er du ikke bare avhengig av å bli sett. Du må også se veien foran deg for å unngå og sykle i hull, eller rett og slett ut av veien.
I denne kategorien finner vi lykter som består av en kompakt enhet med lykt og batteri i ett. Lyktene festes til styret med forskjellige fester.
Typisk lysstyrke vil spenne fra 500 til 2 000 lumens. Skal du sykle mørke grusveier, helt uten lys fra omgivelsene, bør du sikte deg inn på de sterkeste lyktene i kategoriene. I byen og på veier der det er en del lys fra omgivelsene, kan du slippe unna med de svakeste lyktene i dette spennet.
På grusveier kan du slippe unna med cirka 1 000 lumen så lenge du sykler ganske sakte, enten i motbakke eller på flate partier.
Sykler du på vinteren i snødekket landskap, vil også kravet til lysstyrke være mindre. Ideelt sett bør du ha en lykt der du kan veksle mellom cirka 1 000 lumen og 1 500 til 2 000 lumen raskt.
Da kan du ha lykta på lav styrke når du sykler i motbakke og i sakte fart for så å skru opp lysstyrken når farten går opp. Ved å sykle med litt lite lys i rolige partier vender du øynene til mørket slik at du ser bedre til siden og andre uopplyste steder enn hvis du har lykta på full gass rett fremover.
Vær obs på at lyktene i denne kategorien gjerne har ganske små batterier. De færreste varer lengre enn en og en halv time på maks styrke. Skal du sykle lengre må du enten ha med deg en ekstra lykt, spare aktivt på batteriet eller koble lykta til en powerbank underveis.
3. Stilykter og lykter for raske og lange grusturer: 2 000 lumen og oppover
Lykter til stisykling må ha veldig kraftig lys. Du er avhengig av å se stien foran deg ganske nøyaktig, samtidig som du også er avhengig av å kunne se langt fremover for å unngå og sykle i trær eller ut av stien.
Akkurat den samme utfordringen møter du om hoveddelen av turen går i skogen - og ikke kombinasjonen av grus og asfalt.
Stilykter har gjerne lykt og batteri i to deler. Dette da batteriene må være store for at de skal vare mer enn en time med sterkt lys. Selve lykta blir dermed ikke så tung og stor, men batteriet kan gjøre veie opp mot 300-400 gram og være på størrelse med en liten drikkeflaske.
Skal du sykle sti i god fart er du avhengig av både stor spredning på nærlyset og et lys som lyser langt fremover. Lyktene til stisykling og rask gravelsykling bør minst ha 2000 lumen for å ikke tvinge deg til å ta det roligere enn du ønsker.
Du kan nesten ikke få sterkt nok lyst og lysstyrker mellom 5 000 og 8 000 lumen er ikke uvanlig her. Husk at desto sterkere lyset er desto mer batteri trenger det. Også her kan det være lurt å ha lykta på et svakere nivå når du sykler sakte og spare det kraftigste lyset til situasjoner der du virkelig trenger det.
Lupine Alpha og Gemini Olympia 4000 Oled er to gode eksempler på kraftige lykter med masse lys og jevn, sykkeltilpasset lysstråle.
Ønsker du å sykle ordentlig fort på sti eller mørke grusveier, kan det være lurt med både hodelykt og styrelykt. Dette gjør det enklere å lese terrenget. Skyggene bak røtter og steiner blir ikke så lange og mørke, slik at du får bedre oversikt.
Du vil med en lykt på hodet også kunne se rundt svinger og unngå den litt skremmende følelsen av å sykle gjennom en trang tunnel av lys. Kombinerer gjerne en kraftig sykkellykt på styret med en mindre kraftig lykt på hodet.
Lumen er ikke alt
Antall lumen en lykt byr på vil si mye om hvor mye lys en lykt byr på, men det betyr ikke alt når det kommer til anvendelig lys. For at du skal klare å nyttegjøre deg av lysstyrken, må lysstrålen by på en god kombinasjon av spredning, lengde og spot-lys rett foran deg.
Noen lykter har kraftig skille mellom spot-lys rett i front, og det ekstra lyset til siden og langt fram. En for sterk spot kan i noen tilfeller blende deg som syklist ved at lyset reflekteres tilbake fra underlaget.
Dette kan være ekstra merkbart på snøføre. I høy fart er du avhengig av bedre langlys enn i sakte fart. Dette kan løses ved å vinkle lykta mer oppover på grusveier enn på sti.
Lystemperatur har også en del å si på hvor sterkt lyset oppleves. Moderne LED-lykter har alle et ganske hvitt og kjølig lys. Dette gjør det enklere å se klart enn gulere lys som mange kanskje kjenner fra gamle halogen-lykter.
Gjør en sykkelradar deg tryggere på veien? Vi har testet Brytons sykkelradar.
Mindre lysbehov på vinteren
Du trenger aller sterkest lys på sykkelen når du sykler i mørket på barmark. Spesielt på våte stier og veier vil behovet for kraftig lys økt. Når stier og veier blir dekket lysreflekterende snø vil du trenge mye mindre lys.
En lykt som fungerer helt marginalt i november og desember, vil derfor kunne fungere fint på snøen i januar og februar.
Husk også at batteriene i lyktene vil vare kortere i lave temperaturer. Pass på å beregne inn litt margin så du ikke blir stående igjen midt i skogen uten lys.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.