Test av sykkelkofferter fra Evoc og Bike Case

Lurer du på hvilken sykkelkoffert du skal velge, neste gang du skal på sykkelferie? Vi har tatt testen for deg! Her har vi testet kofferter fra Evoc og Bike Case

Sist oppdatert: 5. juli 2016 kl 11.00
SOLIDE SAKER: Sykkelkofferter i hardplast beskytter sykkelen din meget godt, men veier til gjengjeld mye. Foto: Marcus Liebold.
SOLIDE SAKER: Sykkelkofferter i hardplast beskytter sykkelen din meget godt, men veier til gjengjeld mye. Foto: Marcus Liebold.
Lesetid: 6 minutter

Det er ikke mer enn ti år siden en sykkelkoffert var en dramatisk investering forbeholdt de aller ivrigste. Men både flybilletter og sykkelkofferter er blitt rimeligere siden den gang, ekstra gledelig er det også at sykkelbagene nå virkelig holder mål. I denne testen har vi tatt for oss alternativer vi mener er trygge, verdt prisen, og i tillegg har ekstraløsninger av praktisk art.

Du får tak i rimelige sykkelbager helt ned til under tusenlappen, men vi mener de aller enkleste alternativene ikke er gode nok for flotte sykler. Trenger du virkelig sykkelbag eller -koffert? Prisen kan fort spares inn. I en bag kan du fint få plass til alt du trenger av øvrig bagasje og fortsatt være innenfor vektgrensen. Avhengig av kollipriser på ekstra bager er du fort nede i fem flyreiser tur-retur før prisen av bagasje er spart inn. Så kommer spørsmålet, hva skal vi velge av bag eller koffert?

Det er ingen tvil om at kofferter i hardplast beskytter bedre enn det en bag kan gjøre. Sklir en bag eller koffert av bagasjebåndet på vei inn i flyet, kan den falle flere meter ned på hard betong.

Vi har også testet kofferter fra Scicon, Thule, Merida og en vanlig pappeske. 

Da er kofferten overlegen. Koffertens ulemper er at de tar enorm lagringsplass. De har sjelden praktiske lommer å gjemme ting, de veier utelukkende over 15 kilo og nedpakking kan være tuklete. Skulle en koffert først falle av et bagasjebånd er det nesten garantert at et trillehjul ødelegges i prosessen. En koffert inkludert sykkel når fort flyselskapenes øvre tillatte vektgrense, noe som gjør at du får plass til få ekstra gjenstander, enten det er tøy eller pumper.

En sykkelbag beskytter mindre enn en koffert, men de beskytter mer enn godt nok. Bager har flere fordeler. De har enklere innpakking, de veier mindre og de er også lettere å oppbevare. Ettersom de er i mykt stoff er det lettere å få på plass ekstralommer og fleksible løsninger. Den lave vekten gjør også at vi får med oss vesentlig mer inni selve bagen, da særlig klær som kan stappes inn overalt.

Sykkelkofferter var tidligere det åpenbare valget, men vi tør påstå at bagene er så mye enklere at de snart vil ta over for godt. Testen er selvsagt gjort med tanke på landeveissykler, ha dette i bakhodet om du av og til reiser med en diger terrengsykkel.

1
1

ENKEL SMARTING: Evoc Bike Travel Bag har testens beste beskyttelse, og er like enkel som den er praktisk. Den kommer også i en rekke friske farger. Foto: Henrik Alpers.

BEST BESKYTTELSE

Da Evoc kom med sin reisebag til sykler var det et svært velkomment innslag på markedet. Ennå hadde ingen laget en bag som krevde lite demontering, var lett å trille og der sykkelen i tillegg var godt beskyttet. Evocs bag kommer i både lettere og større varianter, vi har testet den rimeligste.

Evoc Bike Travel Bag

Vekt: 8,9 kg

Pris: 4499 kroner, 249 kroner for Road Bike Adapter

vpg.no

+ Sykkelen er svært godt beskyttet, god plass til klær og annet utstyr, av de rimeligere i testen, like god til utfor, kross og landeveissykler, liten under lagring

– Må skru av setepinne, girøre og styre for å pakke ned, kan bli tungt å trille over lange distanser

Bagen er stående, og den ene sideveggen åpnes og felles ned. Inni bagen kan du flytte polstrede moduler frem og tilbake, som festes til bunn og sidevegger med kraftige borrelåser og stropper. Sykkelen er med andre ord aldri i kontakt med med harde deler som kan lage riper. Hjulene, setepinnen og styret med stem demonteres. Rammen føres inn i bagen, og krankhuset stroppes fast til en midtmodul. Gaffelen tres nedi en polstret enhet, før alt sammen stroppes godt fast til sideveggene. Hjulene puttes i myke poser på siden, som har fått ekstra forsterkning i form av grove skumgummipølser. Ferdig! Både inni og utenpå bagen har du flere smålommer til løst og fast. Siden bagen lukkes med å løfte den ene sideveggen, er det enkelt å få plass til hjelm, pumper og poser med tøy, om en liker å pakke alt i sykkelbagen. Når du kommer til hotellet eller hjem igjen kan bagen fint komprimeres og bli svært liten.

Les også: Landeveis siste produkttester.

Bagen er laget med tanke på også store terrengsykler. Landeveissykler er til sammenligning små, så du må kjøpe en landeveisadapter til 249 kroner i tillegg for at ikke sykkelen skal flyte rundt i bagen. Vi har testet reising med fleecetepper fra IKEA som erstatning. Det fungerer fint, men er ikke like raffinert. Vi ønsker oss hjul også foran på bagen. Avstanden fra det uttrekkbare håndtaket til bakhjulene er lang, og det kan bli tungt over lange avstander. Likevel, dette er bare småting når bagen ellers er så god. Evoc har testens beste beskyttelse og mest forseggjorte løsninger. Om du ikke reiser ofte og er bekymret for aggressive stuere er dette en vinner.

2
2

TVANGSTRØYE: Sykkelen er spent fast flere steder, og styret festes til en beskyttelseskappe på rammen. Under krankhuset sitter en stor og myk pute du kan flytte. Foto: Henrik Alpers.

B&W Bike Case

Pris: 2699 kroner

vekt: 15,5 kg

bikeshop.no

+ Kofferten tåler uhorvelige mengder med deng, rikelig med plass, frakter problemløst også store sykler, krever ingen demontering av sykkelen, forbedret skumgummipolstring som garanterer enda bedre beskyttelse

– Kofferten er dobbelt så tung som de beste bagene, uhåndterbart volum, harde kofferter beskytter innholdet men er i seg selv sårbare, glatt overflate sklir lettere av rullebånd, tar enorm plass i boden

FOR DE EKSTREMT BEKYMREDE

Bike Case til tyske B&W er definitivt et kjærkomment tilbud for alle sikkerhetsfanatikere som nå engang må sjekke inn gullet sitt på flyet, men heller ville tatt det med seg i kabinen som håndbagasje. Bestemmer du deg for denne sykkelkofferten, kan du gå ut fra at sykkelen din kommer uskadet frem, selv om kofferten under reisen skulle bli behandlet stygt.Grunnen for det er ikke bare det meget harde ytterskallet, men også en suveren innvendig skumgummipolstring som demper alle slags slag. B&W Bike Case har så mye plass at det strengt tatt ikke lenger er nødvendig å demontere sykkelen din annet enn å skru av pedalene. Hele sykkelen settes så på det medfølgende anti-shock-stativet, styret vries 90 grader og sykkelen legges deretter ned i kofferten. Ferdig! Hjulene pakkes inn i to hjulposer som enkelt strammes fast på innsiden av lokket. Kofferten låses med 2 meget solide aluminiumslåser som er av helt annen kvalitet enn låsene til Bike Box, lillebroren i familien.

DSC_2144
DSC_2144

FORT KNOX: Like godt som Fort Knox tar vare på de amerikanske gullreservene, beskytter B&W Bike Case yndlingssykkelen din. Foto: Marcus Liebold.

Les også: Siste nytt om landeveissykling

Big is beautiful, sier du? Big er i hvert fall tungt. Sykkelkofferten er dobbelt så tung som de beste bagene, noe som fort kan bli problematisk når det gjelder vektgrensen på innsjekket bagasje. Selv om den rikelige plassen i Bike Case inviterer til å pakke bort alt annet sykkelutstyr i kofferten også, er det verdt å sjekke koffertens totalvekt før du reiser av gårde. Kofferten egner seg dårlig til transport med offentlig kommunikasjon, idet det ikke er enkelt å frakte den med bil heller. Var det mulig å få lillebroren Bike Box inn i en liten personbil, bør du nå snarere råde over en minivan for å transportere kofferten.

Sikkerhet har som alltid sin pris. Med 2699 kroner er Bike Case likevel ikke blant markedets dyreste kofferter, og vil fort lønne seg når du reiser ofte og til destinasjoner der det blir vanskelig å måtte erstatte eventuelt ødelagte deler.

DSC_2103
DSC_2103

TRAILER: Det finnes knapt sykler som du ikke kan frakte med denne sykkelkofferten. Til gjengjeld er kofferten uhåndterlig og krever fort en minivan for å få den transportert. Foto: Marcus Liebold.

Publisert 5. juli 2016 kl 11.00
Sist oppdatert 5. juli 2016 kl 11.00

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen