Sykkelbag og sykkelkoffert - Hva er best til landevei og gravel?
Skal du ut å fly med sykkelen trenger du en sykkelkoffert som beskytter sykkelen din. I mange land er det også påbudt med sykkelkoffert på toget.
Sist oppdatert: 12. januar 2022 kl 11.10
KOFFERT: Skal du ha med deg sykkelen på fly bør du pakke den i en sykkelkoffert. Foto: Henrik Alpers
Skal du ut og fly med sykkelen, vil behovet for en sykkelkoffert eller sykkelbag raskt melde seg. Dette er et så praktisk verktøy at det for mange er verdt investeringen.
Ofte omtaler vi både bager og kofferter som sykkelkofferter. Dette gjelder enten det er snakk om en myk bag en kan pakke sammen og gjemme i boden, eller det er snakk om en solid koffert som virkelig tåler en trøkk.
Men hva skal jeg velge? En myk og upolstret bag av den enkle sorten, en polstret bag eller en koffert i hardplast? Eller hva med en pappeske slik sykkelen ble levert i, de får jeg jo gratis i nærmeste sykkelbutikk?
Sykkelbag og sykkelkoffert – hva er forskjellen?
La oss begynne med de myke sykkelbagene. For 20 år siden var sykkelkofferter det åpenbare valget, men dagens polstrede bager er så gode at vi tror de snart tar over for godt.
Sykkelbager har fordelen av at de kan pakkes sammen som en vanlig bag, og at de da ikke tar noe lagringsplass. De kommer ofte godt polstret, mer enn nok til å beskytte sykkelen og vel så det.
De har mange små lommer til løse deler, men den virkelig store fordelen er at egenvekten er lav. Det betyr at du enkelt kan fylle bagen med øvrig bagasje, og fortsatt være under flyselskapets vektgrense. Da spares prisen av sykkelbagen fort inn, siden du ikke trenger å kjøpe ekstra bagasje.
Evoc Bike Travel Bager en av markedets beste og mest praktiske løsninger, en polstret bag som kan pakkes sammen så den ikke tar plass i boden. Den vil tåle fall fra store høyder, og tåler også komprimering godt. Vi har i det hele tatt vanskelig for å forstå hvordan en sykkel skal bli ødelagt inni her.
Scicon (uttales sajkån) er storleverandør til mange profflag. Scicon Aerocomfort 2.0 er kanskje den bagen på markedet det er raskets å pakke, det tar bare noen minutter. Desverre har Scicon litt utfordringer med kvaliteten. Skal du ha denne i mange år må du belage deg på å kjøpe nye trillehjul jevnlig.
Thule Roundtrip Pro har en svært elegant og minimalistisk bag. Rosinen i pølsa er at pakkeløsningen er et integrert mekkestativ, noe vi ikke kan få verdsatt nok. Bagen passer dog ikke store sykler, og har et par andre utfordringer også.
Sykkelkofferter i hardplast
Sykkelkofferter brukes i dag noe feilaktig som paraplybegrep for både bager og kofferter. Men faktum er at sykkelkofferter i hardplast nå er på vei ut av markedet. Men en stor fordel har de så absolutt.
Sklir en bag eller koffert av bagasjebåndet på vei inn i flyet, kan den falle flere meter ned på betong. Da er kofferten overlegen. Eller om den faller av en bagasjebil, et bagasjebånd, en løpende unge på flyplassen velter den, eller om bare stuerne er noen skikkelige drittsekker og kaster bagasje rundt uten å bry seg om innholdet.
B&W Bikecase er en dønn solid koffert som beskytter mot absolutt alt beskrevet ovenfor. Like fullt lider den også litt under koffertens ulemper.
Kofferter tar enorm lagringsplass, og om du ikke har sett en før: DE ER STORE. Ettersom de er av hardplast har de sjelden praktiske lommer for å gjemme ting, men den største ulempen er trolig vekten.
De har en egenvekt på cirka 15 kilo. En koffert inkludert sykkel når fort flyselskapenes øvre tillatte vektgrense, noe som gjør at du ikke får plass til få ekstra gjenstander, enten det er tøy eller pumper.
I tillegg krever de ofte mer demontering av sykkelen enn en bag.
Kan jeg klare meg med en pappeske?
En flytte-eske fra IKEA kommer til kort, men ja, en pappeske kan fint brukes til sykkeltransport. Vi snakker da selvsagt om en slik pappeske sykkelen ble levert i. For den kom jo vitterlig med fly eller båt, ikke sant?
En sykkelpappeske har to store fordeler: For det første er de gratis. Går du innom en sykkelbutikk blir de faktisk glade for at du tar med pappen for dem.
I tillegg er en pappeske perfekt om du bare skal en vei. Da kaster du bare pappen ved ankomst.
En sykkelpappeske er veldig enkel og pakke i, i tillegg til at du kan pakke den full av klær og løse gjenstander. Følger du denne oppskriften har du pakket sykkelen på kort tid!
Vi har mange reiser med pappeske – og vi er fortsatt uten uhell. Skjønt, en pappeske er mer utsatt for juling enn en koffert. Har du riktig uflaks blir den liggende ute på bilen før den pakkes inn i flyet – i regn. Da får du en haug pappmasjé på koffertbåndet etter landing. Eller kanskje en sliten stuer har satt seg på den og ødelagt hjulet? Eller hva om en spiss gjenstand borer seg inn og knekker noen eiker?
Bruker du en pappeske fra en nettleverandør av sykler, er sjansen god for at du har en pappeske som kan vare mange turer, kanskje så mange som opptil fem flyturer, om du tar vare på den.
Om du henter en i butikk, gå for eske som er så tykk som mulig.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.