KARBONHJUL: Zipp 303s er et av mange eksempler på moderne karbonhjul som tåler en del juling, har lav luftmotstand og relativt lav vekt. Foto: Henrik Alpers
Zipp 303s
Pris: 12 888 kroner
Vekt forhjul: 820 gram
Vekt bakhjul: 715 gram
Totalvekt: 1 535 gram (hjulene er veid med felgtape, uten ventiler)
Aksling: 100*12 mm foran, 142*12 mm bak
Importør: Ultimate Nordic - Cycle Service Nordic
Om du snakket om karbonhjul og Zipp i samme setning for ti år siden, sa du implisitt at «jeg har god råd».
Men da Zipp lanserte 303s var det mange som jublet, for plutselig kunne du få et karbonhjulsett med moderne tubeless-teknologi til rett over 10.000 kroner.
Legg til en liten pandemi, mangel på arbeidskraft i Østen, konteinermangel og generell prisvekst, og Zipp 303s koster nå 12888 kroner veil, for komplett hjulsett.
Men det er fortsatt rimelig, særlig fordi Zipp hevder at dette hjulsettet er mer aerodynamis enn forrige generasjon Zipp 303 Firecrest – altså et langt dyrere hjulsett.
Hva er det Zipp har gjort som gjør at du kan få et hjulsett med solid backing fra en stor hjulprodusent til den prisen?
Og enda viktigere – får du gode karbonhjul til denne prisen?
Zipp har etter å ha blitt kjøpt opp av Sram utvidet sin produktportefølje betydelig. 303-serien er allround-hjul, men det er hele tre forskjellige 303-sett du kan kjøpe.
Vi har 303s, 303 Firecrest og 303 NSW. Typebetegnelsene går igjen på nesten alle hjul Zipp lager.
303s er det nyeste, men også enkleste hjulsettet i serien, som altså koster 12888.
303 Firecrest er noe lettere, har et mer avansert boss, og har i tillegg Zipps kjente golfballmønster på felgen. Dette hjulsettet koster 21078 kroner veil. 303 NSW er topphjulet. Dette er ytterligere lettere, og har i tillegg det som regnes å være den meste aerodynamiske formen på en felg, sagtannprofil. Da må du til gjengjeld ut med 40138 kroner.
I tillegg finner vi mindre forskjeller på felgdybde, lagerkvalitet og eiker. Navene er også forskjellig utformet, men uten praktisk betydning.
Tekniske detaljer på Zipp 303s
Forhjulet veier 715 gram, bakhjulet 820 gram – totalvekt er altså 1535 gram. Det er midt på treet for denne felgdybden, det finnes tyngre og det finnes lettere. Hjulsettet er for ordens skyld veid med felgtape, men uten ventiler.
Hjulene er ferdig montert når de kommer, klare for slangeløst oppsett. Du trenger bare montere ventiler, og så gå i gang. Er du usikker på montering, kan du lese mer her.
Akslinger følger ikke med på hjulsett til skivebremser, dette følger selve sykkelen.
Felgen er målt til 23 mm innvendig og 27 mm utvendig bredde. Dekket i 28 mm bredde måler også 28 mm på denne felgen.
Montering
Zipp 303s er et hjulsett laget utelukkende for slangeløse dekk. Du kan bruke dekk og slange, så lenge dekket er slangeløst. Vær nøye med maksimalt dekktrykk – det er for ordens skyld 5 bar på dette settet.
Om du en gang i tiden slet med å sette opp hjulsett slangeløst – den tiden er mer eller mindre forbi.
Vi trengte verken dekkspaker eller boost-pumpe for å sette opp dette dekket slangeløst, det lot seg enkelt gjøre med en vanlig gulvpumpe. Dekket blir helt lufttett uten å ha i punkteringsguffe, men vi anbefaler selvsagt alltid guffe i dekkene.
Vi bruker alltid Continental GP5000 TLR som referansedekk i våre tester. Til dette hjulsettet har vi valgt 28mm dekkbredde.
Zipp 303s i bruk
45 mm felgdybde var en gang i tiden skikkelig mye. Det romlet og bråkte, var skummelt i sidevinden og vi anså det som skikkelig raskt. I dag er det mer for allround-hjul og regne, og i rike Norge er karbonhjul med denne felgdyben nesten sett på som hverdagshjul.
Så vi ruller ut på veien, med en tanke om at dette er mer aerodynamisk enn forrige utgave, som altså kostet omtrent det dobbelte.
I mangel på en vindtunnel, må vi stole på det vi selv kommer frem til når vi sammenligner hjulsett direkte mot hverandre. Det er en rekke egenskaper vi kan identifisere, men aerodynamikk er absolutt ikke en av dem. Vi har opplevd følelse – men det er noe ganske annet enn om et klart bilde.
For å si det kort: Vi vet ikke om dette hjulsettet er mer aerodynamisk enn de andre vi sammenligner med – vi tør å stå for det. Men vi kan helt klart si at det oppleves å rulle bedre, og gå litt mer av seg selv når vi først har fått opp farta, enn eksempelvis Black Inc. Thirty. Det er så godt som identisk med de øvrige aerohjulene vi har testet i 2022.
Der vi derimot merker forskjell, det er i klatringer, akselerasjoner og utforkjøringer.
Vi har den deilige følelsen av umiddelbar respons i klatringene, selv om det ikke er det beste vi har prøvd. Vi liker det ganske godt nedover også, det er lett å vippe fra side til side i tekniske utforkjøringer, og det leverer trygt og stabilt i slike partier.
Det er morsomt å akselerere med enten du sykler fort eller sakte, og, ja, og, det er først og fremst ganske morsomt å sykle på dette hjulsettet.
Så er det også litt – glemt.
Den relativt korte oppsummeringen av kjøre-egenskaper er en bra ting. Det er forbausende likt hjulsett til en langt høyere pris. Det er i det hele tatt litt vanskelig å forsvare å bruke mer penger på et annet hjulsett. Kjøreopplevelsen er god – felgringene er «hookless», de har den teknologien som kommer til å bli standard på slangeløse dekk om kort tid.
De er rimelige.
Men like fullt, vi har også funnet to minuser i praktisk bruk.
Baknavet er en av dem. Bosset på hjulet (forklart ytterligere lengre ned i teksten) er av den enkle, men også en av de mer driftsikre typene. Ulempen med bosset er at pedalene får noe dødgang før de begynner å tråkke hjulet rundt. Dødgangen måles til cirka 10 grader. Det er mer enn merkbart.
Påvirker det prestasjonen? Nei. Er det irriterende? Ja. Veldig? Det kommer an på rytteren. Personlig hater jeg det, men det sier også noe om min sykkelstil – jeg er mer av og på pedalene enn en som tråkker jevnt.
Baknavet er heller en bittersøt påminnelse om at ikke alt som glimrer er gull.
Hjulsettet er også mindre stabilt i sidevind enn andre hjulsett vi har testet i samme periode. Vi vet ikke hva det er som skaper denne effekten, men vi har sammenlignet direkte med hjulsett med både mindre og høyere profil. At et hjulsett med mindre profil er bedre i sidevind er ikke så selvfølgelig som en kanskje skulle tro – felgens utforming har mye å si for sidevindsproblematikk. Enve AR 4.5 er eksempelvis mer stabilt i sidevinden, selv om profilen er hele 5 mm dypere. 5 mm er ikke mye, men total-arealet av felgen blir relativt sett mye større.
Oppleves det utrygt? Nei. Oppleves det som et dårlig hjulsett? Nei. Skulle vi ønske hjulsettet var like bra som Enve AR 4.5 i sidevind? Absolutt. Ville vi betalt 20.000 kroner til for bedre egenskaper i sidevind? Det må du faktisk svare på selv – bare ha i bakhodet at i sykling betyr «litt bedre» at noe også er «mye dyrere».
Men når vi skal oppsummere sykkelturene på Zipp 303s er dette uansett et svært godt sykkelhjul, som også er veldig rimelig.
Hvordan er hjulsettet blitt så rimelig – og har det noe å si?
Men hva er det du ikke får når du kjøper Zipp 303s? La oss sette opp en liten punktliste med hva vårt trente øye ser du får på dyrere hjulsett, men ikke her.
Bosset med tre paler
Et boss, eller frikrans om du vil, er den delen på en sykkel som lager tikkelyd når du triller, eller den delen du fester kassetten på. Når du triller vil det vi kaller paler inni navet, gli i samme retning som mothakene, nesten friksjonsløst, men nok til å lage tikkelyd. Når du tråkker til fester palene seg i mothaker inni navet – og du sykler fremover.
Et boss som har tre paler gjør at du får litt dødgang i pedalene før de starter fremdriften. Dyrere nav har tilnærmet lik null dødgang før hjulet blir aktivert. Dyrere nav har ofte flere gripepunkter/mothaker, og dobbelt så mange paler. Noen tenker ikke over dødgangen, mens for andre er den irriterende.
Det er skjønt et ubestridelig faktum at alle vil ha så lite dødgang som mulig.
J-bend eiker
Dette betyr at eikene har en liten bøy i enden, nede ved navet. Eiker med J-bend er rimeligere enn eiker som er helt rette. Nav der en bruker eiker med J-bend er rimeligere å produsere, og ikke ansett som like raffinerte som nav som har rette eiker.
Lagerkvalitet
Denne vet vi mindre om. Vi kan ikke si hundre prosent sikkert at navene i dette hjulet slites fortere enn andre nav, men vi kan med sikkerhet si at de ikke er valgt fra øverste hylle. Du kan fint bytte dem ut med kulelagre som tilsammen koster halvparten av hjulsettet.
Utenpåliggende nipler
Det er rimeligere å støpe en karbonfelg der eikeniplene er synlige under felgkanten, enn når niplene er skjult inni felgen. Det er også betydelig enklere å montere et slikt hjul, og kostnaden går følgelig ned.
Synlige eiker er marginalt mindre aerodynamisk, men ikke noe du vil merke i det hele tatt. Du finner det også på dyrere hjul, men det er ikke ansett som like bra. Fordelen er at det er veldig enkelt å rette et hjul om det skulle bli skjevt.
Bredt bruksområde
Hjulsettet er markedsført både til landevei og gravel. Noen vil kanskje peke på at det mangler en spisskompetanse.
Kjipe slangeløse ventiler
Zipp har trolig ikke spart mange kroner på kjedelige ventiler, men alle monner drar. Vi ønsker oss stilige ventilhetter med integrert verktøy for å skru ut ventilkjerner.
Ja – Tja - Nei
Ville vi kjøpt dette hjulsettet selv, om vi var i markedet for nye hjulsett? Ja. Ville vi anbefalt det til noen som var i markedet for nye hjulsett? Absolutt. Selv om vi har identifisert det som gjør hjulsettet billigere, merker vi med unntak av bosset ingenting til dette under praktisk bruk.
Prisen er i tillegg lav for solid merkevarebacking.
Ta også en titt på Zipp Firecrest 303. Dette er forrige generasjon Zipp-felger, men der får du vite mer om hvordan Zipp har jobbet seg videre til dette hjulsettet.
Konklusjon
Zipp 303s er en solid opptur av et hjulsett. Vi greier enkelt å se hvordan de har greid å holde produksjonskostnadene nede og hvor pengene er spart, men både vekt, kvalitet og funksjon er på høyde med mange hjulsett som er langt dyrere.
Om du er på jakt etter et nytt hjulsett i karbon, til bruk på landeveien eller grusturer, kan du trygt sette 303s på toppen av ønskelisten.
Dette betyr karakterene
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.