UTFORDRER: Velostradas topphjul er rimeligst i testen. Men betyr det egentlig noe i praksis?
Velostrada Superleggera Disc
Pris: 8 899 kroner
Profil: 44 mm
Vekt: 1405 gram
velostrada.no
Velostrada Superleggera er toppmodellen fra det lille norske merket, snaue 1 500 kroner dyrere enn det som er rimeligste modell.
På denne utgaven er felgen nærmest identisk med lillebroren, men her er navene oppgraderte. Vi har nå vanlige rette eiker, vesentlig lettere å jobbe med ved et eikebrudd.
Men selve felgen har moderne innvendig bredde på 20 mm, og passer perfekt til trenden med litt mer volumiøse dekk og lavere dekktrykk. Legg også merke til at hjulsettet er nest lettest i testen. Dette skal borge for en god opplevelse i motbakkene.
Helhetsinntrykket trekkes litt ned av enkelheten. Finishen er ikke like god som hos de store produsentene, og klistremerkene som sitter på vil tidsnok falle av, eller bli slitt stygge.
Men også denne gang gjør virkelig hjulsettet oppgaven sin. Det har ingen svakheter ute på veien, og det klatrer godt også. Selve bosset har flere og tettere gripepunkter enn de andre hjulene, som gjør at akselerasjonen kommer i gang tidligere enn normalt. Dette er gledelig, selv om det betyr flere mindre deler på et belastet område.
Bosset har også fått stålslisser, som unngår at kassetten gnager seg inn i aluminiumen. Ofte ser vi at kassetten lager spor i bosset, men det slipper vi altså her. Og når vi har kaffestopp og prater om hvordan hjulene oppfører seg, er konklusjonen stadig at de leverer godt på alle områder.
Så hvorfor kjører ikke alle rundt med hjul fra Velostrada da? Vi har ingen problemer med å anbefale Velostradas hjul, dette er det andre hjulsettet vi tester fra dem uten særlig mye å utsette.
Spørsmålet er selvsagt hva som skjer over lengre tid. For når vi snakker med erfarne mekanikere om tilbakemeldinger på hjul fra rytterne sine, er det sjelden hvordan hjulene presterer de snakker om, det handler om driftskvalitet, og faren for å måtte bytte hjul underveis.
Tunge konkurranseryttere som trener i all slags vær, og som har mange brå akselerasjoner og nedbremsinger, må kanskje gjennomføre lagerbytte i løpet av sesongen, mens lettere godværsrytter kanskje ikke møter disse utfordringene.
Men saken er at vi ikke vet, og vi kan heller ikke konkludere etter en ukes testing i sol. Du må velge selv, men for 8 899 kroner kan vi konkludere at du får et hjulsett som i hvertfall oppfører seg helt prima.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.