ENSOM ULV: Velostrada er eneste hjulsettet i testen i karbon. Direk- teimport fra Kina gjør det mulig.
Velostrada Performante
Pris: 7 699 kroner
Vekt: 1 687 gram
Importør: Velostrada.no
Performante fra Velostrade er det eneste hjulsettet i testen med karbonfelger. Velostrada har ingen testlab i Norge, og heller ingen utviklingsavdeling.
Dette er altså en mann som sitter i Norge, og setter sammen hjul i Kina etter gitte spesifikasjoner. Dette er således det eneste hjulsettet i testen som ikke er «systemhjul». Alle de andre hjulsettene er satt sammen av deler fra samme produsent, laget for å passe sammen, både i funksjon og utseende.
Det skal godt gjøres å gjøre den jobben Velostrada gjør dårlig, men det kan være tilsvarende krevende å gjøre den bedre enn de store produsentene. Velostrada ofrer noe av helhetsfølelsen du får hos de andre, mens du får mer på andre områder, altså felgringer av karbon.
MODERNE: Cato i Velostrada følger med i timen, og har valgt brede felger med 21 mm innvendig bredde.
Navet er de eneste i testen med eiker i J-bøy. I praksis har ikke dette noe å si, men om du eventuelt ryker en eike blir det mye mer jobb for mekanikeren, både skive og kassett må av for bytte. Produksjonskostnaden er dog lavere.
Men dette hjulsettet til lav pris i karbon, oppleves som et av de morsomste i testen. Performante har spenst og nerve på samme måte som vi finner hos eksempelvis DT Swiss, og vi finner det mer lekent enn eksempelvis Zipp. Vi opplever at det svarer raskere enn de fleste hjulene i testen, og at det er trygt og stabilt nedover, også når det blåser.
Vi liker å sykle på Performante og det er lett å merke at bosset har mange gripepunkter, akselerasjonen starter umiddelbart. Vi liker at det er rimelig, vi liker tanken på å ha det moro på et hjulsett som bidrar til verdiskapning hjemme i Norge.
RIMELIG: Seksbolts innfestning er rimeligere å lage, og et naturlig valg på dette hjulsettet. Små hakk og riper kommer raskere enn vi liker.
Velostradas utfordring vil komme i det lange løp. Allerede etter kort tid ser vi at eksempelvis navene får bruksmerker, men ikke av den elegante sorten.
Vi vet at eksempelvis Zipp og DT har kvaliteter som gjør at de kunne vært brukt på proffnivå, men finner vi det samme hos Velostrada? Vi vet hvor hardt hjulsett får kjørt seg hjemme i Norge, sammenlignet med testarenaen på Gran Canaria. Hvordan ser dette ut innvendig etter en sommer med ritt, regn litt grus og kanskje en velt?
Dette setter oss skikkelige i beita. Vi liker hjulsettet, det er morsomt og lekent, og det klinger alltid godt å kunne si «klart det er karbon». Ulempen er bare at vi ikke helt vet hvor lang tid det går før vi må bite i det sure eplet og si at dette er for godt til å være sant. Eller har vi i det hele tatt grunnlag for å anta det? faktisk ikke. Morsomt er det uansett, og hjulet står høyt på lista når vi skal ut om morgenen.
UTFORDRINGEN: Hva er forventet levetid på disse navene? Selv etter en kort titt ser en at det er lagt mindre arbeid i navene. Men hvor stor er forskjellen i levetid kontra de andre?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.