Specialized lanserer to nye Roval-hjulsett for dekk og slange
At Specialized lanserer to nye hjulsett er ingen nyhet, men tror du jaggu ikke at disse hjulsettene ikke kan settes opp slangeløst? Ja, du hørte riktig: Roval Rapide CLX og Alpinist CLX er kun til bruk med dekk og slange.
HVA NÅ? Specialized har akkurat lansert to nye hjulsett. Ingen av dem kan settes opp slangeløst, uten at det ser ut til å plage Remco Evenepoel. Foto: Specialized.
Lesetid: 5 minutter
Om det ikke har rådet full forvirring rundt slangeløse dekk og skivebremser på landeveissykler, har det i det minste vært et kaos av standarder, og uenighet blant proffer og amatører om hva en faktisk skal bruke.
Mens terrengsyklistene for lengst har blitt enige om hva slags dekk og skiver en skal ha på ulike sykler, er det annerledes på veien.
Skivebremser er definitivt fremtiden. Men hva med slangeløse dekk?
Forvirret? Vi også. Særlig fordi Specialized i en årrekke har argumentert tungt for slangeløse hjulsett. Vel, de argumenterer strengt tatt alltid for det de har muligheten til å selge, og når det gjelder slangeløse dekk til landevei er det snakk om et komplisert landskap.
Slangeløse dekk har sin absolutte fordel på sykler med 32 mm dekkbredde og oppover, brukt på all slags underlag. Men sykler du kun på asfalt, og er det primært ritt du driver med, har ikke slangeløse dekk vist seg å være like overlegne hva gjelder rullemotstand og punkteringssikkerhet.
Hovedårsaken er at å sette opp slangeløse dekk krever kunnskap og tid, og siden bransjen mangler gode standarder, er det enkelte dekk-og felgkombinasjoner som er direkte farlige, noen er ekstremt krevende å sette opp, mens andre fungerer som en drøm.
Mange syklister opplever simpelthen terskelen for å komme i gang med slangeløse dekk som så høy at de fortsatt kjører vanlig dekk og slange.
Om det er dette som er årsaken til Specialized skritt tilbake er vanskelig å si, men amerikanerne på sin side argumenterer annerledes. De to hjulsettene som er lansert er beviselig lette.
Lav vekt har vært det absolutte målet med de to nye hjulsettene, og trolig har gramjakten blitt for krevende til et slangeløst hjulsett.
Alpinist, klatrehjulsettet med en felgdybde på 33 mm veier bare 1284 gram, og er med det et av bransjens letteste serieproduserte hjulsett til skivebremser.
Høyprofilshjulsettet Rapide veier 1400 gram, den lave vekten er tross felgdybden på 51 mm foran og 60 mm bak. Siden forrige utgave har de altså skrelt av nesten 200 gram.
Legg til at Specialized hevder vindtunelldata fra de to hjulsettene gjør dem til de mest aerodynamiske noensinne, og du har vinneroppskriften.
Så lenge du er villig til å kjøpe dyre hjulsett som ikke kan settes opp slangeløst i 2020, blir det hvertfall lett nok. Summen av dekk og slange skal fortsatt være lettere enn det ville vært med et slangeløst oppsett.
Hva ellers er nytt?
Roval kom tidligere i tre felgdybder, mens vi nå i 2020 kun ser to. De omtaler Alpinist som et klatrehjulsett til deg som vil spare vekt, mens Rapide skal være et allroundhjulsett.
Specialized slår på stortromma og hevder den nye Rapidemodellen skal være like god å håndtere som forrige generasjon med 32 mm felgdybde. Akkurat den påstanden tør vi ikke bekrefte, men la oss heller se på hvordan hjulsettet er bygget opp.
Specialized/ Roval fortsetter samarbeidet med DT Swiss, og innmaten i navene er fortsatt laget av sveitserne. Det betyr at du fortsatt får en av verdens mest holdbare nav, som samtidig er veldig enkle å gjøre vedlikehold på.
Titter vi på selve felgringene blir det mer interessant. Roval har nå hentet inspirasjon fra Enve, og laget for-og bakfelgen med helt ulik fasong.
Frontfelgen er hele 35 mm bred, med en innvendig felgbredde på 21 mm. Bakfelgen er noe smalere, og måler 30 mm i bredden. Den innvendige felgbredden er den samme, altså 21 mm også her.
Å lage to helt ulike felger foran og bak er selvsagt dyrere. Men målt i vindtunell er fordelene store med å ha ulik for-og bakfelg. Hjulsettet er på papiret langt mer aerodynamisk, og det er i tillegg mindre utsatt for sidevind.
Særlig det siste er der de moderne hjulsettene har gjort størst forbedringer fra de første høyprofilshjulsettene vi så for 30 år siden.
For greier en å lage et lett høyprofilshjulsett som samtidig er enkelt å håndtere, og som ikke lar seg påvirke av sidevind, da har vi en vinner.
Specialized mener de er langt på vei - gitt at du vil kjøre med dekk og slange.
Klatrehjulet Alpinist
Ja hva er egentlig et klatrehjul? I sin tid laget eksempelvis den tyske karbonspesialisten Lightweight hjulsett som var så lette at de knapt tålte å bli bremset på ned et fjell. Men det er lenge siden den type hjulsett ble laget.
I dag er det heller et gammelt begrep som henger igjen, som brukes som merkelapp på lette hjulsett med lav profil. Om en foretrekker lav-eller høyprofilshjul i dag er mer en smakssak enn et resultat av absolutt funksjon.
Alpinist er uansett det letteste hjulsettet Roval har laget til dags dato, og det veier kun 1248 gram. Hjulsettet har selvsagt samme nav som Rapide, men en annen felg-oppbygging.
På Alpinist er både for-og bakfelgen identiske, og begge måler en utvendig bredde på 26,3 mm. Innvendig bredde er også her 21 mm.
Harde fakta
Roval Alpinist
Pris: Forhjul: 11699, bakhjul 16299 kroner
Vekt: 1284 gram per sett
Bremser: Kun for skivebremser
Nav: DT Swiss/ Roval
Navstandard: 142*12 bak, 100*12 foran
Roval Rapide
Pris: Forhjul: 11699, bakhjul 16299 kroner
Vekt: 1400 gram
Bremser: Kun for skivebremser
Nav: DT Swiss/ Roval
Navstandard: 142*12 bak, 100*12 foran
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.