PÅ EGNE BEN: Specialized ønsker å gjøre Roval til en egen merkevare. Hjulenes funksjon er upåklagelig og moderne, men savner vi litt på utseendet?
Specialized CLX 32 Roval
Pris: 24 298 kroner
Profil: 32 mm profil
Vekt: 1363 gram
Importør: Specialized Nordic
Roval er Specializeds hjulmerke, som de prøver å markedsføre under eget navn. CLX 32 Roval er deres siste allroundhjulsett, som utmerker seg allerede i det vi tar det ut av esken, dette er nemlig testens klart letteste hjulsett.
Vi legger raskt merke til at Specialized har satt sitt eget merkenavn på selve navene, selv om innmaten er laget av DT Swiss. Dette er i praksis DT240-nav med specializedskall.
Vi har en lignende kjørefølelse med disse hjulene som vi har med testvinneren fra Zipp. Dette er et ytterst presist konkurranseverktøy, der det kan oppleves som om hele sykkelen blir mer presis. Dette kjennes absolutt best i klatringene.
Særlig da vi kjørte intervaller med fartslek og akselerasjoner i bakkene er dette på sitt morsomste. Lette klatrehjul kan av og til oppleves som litt vimsete i høy fart, men vi styrer like trygt også nedover med disse.
Vi kan skrive i det vide og brede om den opplevde følelsen av hjulene, som leverer til terningkast seks. Det er ingenting som er så morsomt som å oppleve slike hjulsett, der produsenten virkelig har fått til det absolutt viktigste – nemlig at hjulet skal være en drøm å sykle på. Vi digger dette hjulsettet. Virkelig.
Men en ting må vi ta opp, og det er Specializeds valg av løsning for slangeløst oppsett. Her har de bommet. I stedet for å benytte seg av vanlig tetningstape som tetter eikehullene, er det lagt opp til at hvert hull i felgen skal plugges med hver sin plastknott.
Pluggene er tette, men dette gir en ujevn felgbunn, som dekket må bevege seg helt over før det tetter mot sideveggene. Dette er umulig uten kompressor, og selv da er det en vanskelig øvelse.
Du kan mot anbefalt bruke vanlig felgtape, men også her har vi mangler. Det er ikke noe spor i felgen som holder dekket på plass, noe som gjør at dekket, når det er tømt for luft, fort faller ned i midten av felgbuen.
Og har dekket falt ned i felgbuen under flytransport eller lignende, får du det ikke på plass igjen uten en kompressor. Da er det bare å putte en slange inn i det slangeløse dekket. Det fungerer selvsagt godt med slange også, men det er nå litt meningsløst å kjøre slange på et slikt hjulsett. Vil du sette opp felgene dine slangeløst, er ikke dette hjulsettet et vi anbefaler.
Om du ikke har planer om å sette opp hjulene slangeløst, er Roval CLX 32 et fantastisk hjulsett. Nerdene fra vindtunnelen i California garanterer prima aero- dynamikk, i en pakke som veier lite. Skikkelig moro, men en rar løsning på tettingen.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.