Shimano Ultegra er kjent som girgruppen som gir mest for pengene. Men hva med karbonhjulene til Ultegra? Vi har testet de nye, feite karbonfelgene fra Shimano.
BUNNSOLID: Shimano Ultegra C50 er gjennomført kvalitet fra A til Å. Like fullt ønsker vi oss litt nivåheving fra japanerne. Foto: Henrik Alpers.
Shimano Ultegra C50 8170
Vekt forhjul: 726 gram
Vekt bakhjul: 898 gram
Totalvekt: 1624 gram
Pris: 16198 kroner
Aksling: 100*12 mm foran, 142*12 mm bak
Hjulene er veid med felgtape, uten ventiler
Shimano-deler eller vinner sjelden på sexappeal, kudos i miljøet eller vekt - men kjøper du Shimano har du noe som bare virker og virker - og det er jo ganske sexy i seg selv.
Shimano lanserer som vanlig hjul med ny teknologi litt etter pionerene i bransjen, noe som ofte er et tegn på at de har ventet til de er helt sikre på at alt virker. For såpass kan vi si med en gang, Shimanos Ultegrahjul med 50 mm felgprofil er et bombesikkert og prisvinnende valg.
Dette hjulsettet ble lansert samtidig som de 12-delte, semitrådløse gruppene fra Dura-Ace og Ultegra i fjor, og både disse og topphjulene til Dura-Ace druknet dermed noe.
Men heldigvis er det mye nytt og spennende å se på, også på hjulsettet.
Hjulsettene skal være enkle å sette opp slangeløst, tverrsnittet på felgen gir oss en relativt feit felg med U-profil, og vi har også fått noen deler fra den gamle topplinja til Dura-Ace. Normalt sett har det vært ganske store forskjeller på Dura-Ace og Ultegra, men denne forskjellen er etter det vi kan se nå mindre enn noen gang.
Den største forskjellen som er igjen nå er vekta - toppmodellen fra Dura Ace skal være cirka 120 gram lettere.
Om Shimanos hjulsett
Shimano leverer hjulsett i alle tenkelige prisklasser, og aller mest spennende er det selvsagt å se på de litt dyrere karbonhjulene.
Ultegra-settet har typebetegnelse 8170 C50, og er ett av tre karbonhjulsett i ultegrakvalitet. Om du liker hjul med klassisk utseende og dermed litt lavere profil tilbyr de modellen C36 - som navnet tilsier har den 36 mm felgprofil. Om tempo, triatlon eller lange flate ritt er din greie, har de også C60 med 60 mm profil. I tillegg har de flere rimeligere ultegrahjulsett i aluminium, også for deg som har felgbremser.
Ultegra 8170 C50 er kun laget for skivebremser, akslinger med 12*142 bak og 12*100 mm foran, og det er kun laget for slangeløse dekk.
Om dette med akslingene forvirret - fortvil ei. De nevnte tallene er dagens standard på alle skivebremssykler, en standard kommet for å bli.
Hjulsettet kan selvsagt settes opp med dekk og slange, gitt at selve dekket er slangeløst. Relativt meningsløst, så enkelt som slangeløst oppsett har blitt på landeveien.
Hjulsettet har en anbefalt utsalgspris på 16198 kroner. I vår moderne hjulverden kjøper en ett og ett hjul - bakhjulet koster 8649 mens fremhjulet ligger på 7549.
Dette er anbefalte utsalgspriser, og prisene kan helt sikkert være lavere i enkelte butikker.
En tur på vekta har vi selvsagt også tatt. Bakhjulet veier 898 gram, mens forhjulet veier 724 gram. En totalvekt på 1624 gram er definitivt tyngre enn ønskelig, men vi har sett verre.
Montering
Slangeløse dekk var da det kom på markedet et mareritt å montere - C50 Ultegra er heldigvis nok et bevis på at vi har gått videre.
Hjulsettet settes opp lett som en lek, og du trenger verken boost-kammer eller dekkspaker for å få dekket på plass i sporene sine. Sett på dekket, pump opp som vanlig og dra på tur. Enda lettere enn dekk og slange, faktisk.
Vi har som vanlig testet hjulsettet med referansedekket Continental GP5000s.
Et mikroskopisk minus må vi skjønt notere oss for Shimanos del. Ultegra C50 er det eneste hjulsettet vi har slitt med å få hundre prosent tett, selv med rikelig med guffe (75 ml). Etter 3-4 dager har omtrent halvparten av luften sluppet. All den tid vi uansett pumper dekket før hver tur er dette i praksis så ubetydelig som du kan få det, og det burde ikke påvirke kjøpslysten din i det hele tatt.
Shimano Ultegra C50 i bruk
Vi flytter oss ut på veien, vi har 50 mm dype felger til å skjære gjennom vinden og fly over bakkekulene. Shimano definerer dette som et allround-hjulsett, selv om felgdybden på 50 mm en gang i tiden var veldig mye.
Vi opplever det nok en gang som veldig krevende å vurdere om det ene hjulsettet er mer aerodynamisk enn det andre, og vi må nok en gang konkludere med at vi sitter igjen med omtrent null målbare forskjeller på dette området, selv når vi bytter hjulsett og sykler samme runde flere ganger. Vi understreker at dette er opplevde forskjeller, og at data fra en vindtunnel vil si noe annet.
Vi tør nesten å konkludere det samme med alle de andre egenskapene vi er på jakt etter med et hjulsett. C50 skårer simpelthen jevnt høyt på alle parametre. Det er et over snittet lekent og spenstig hjulsett, enten du klatrer, spurter, jager nedover eller er ute på humpete brostein.
Det er i hovedsak ett område der hjulsettet utmerker seg, og her utmerker det seg virkelig. Denne lille superegenskapen er så god i seg selv at hjulsettet enkelt får en kjøpsanbefaling.
C50 Ultegra møter sidevinden med arroganse og forrakt.
Hjulsettet er faktisk skikkelig bra i sidevind, en egenskap vi virkelig ikke greier å finne ut av hvorfor er så bra.
I testperioden har vi hatt god tid til å sammenligne direkt med Zipp 303s og Enve AR 4.5. Prismessig er Zipp-hjulene de mest relevante å sammenligne med, og her er forskjellene faktisk ganske merkbare. Det lugger simpelthen mindre i Shimano-hjulene.
Vi har selvsagt også tatt oss friheten til å ligge i dragsuget av hovedstadens mange busser, for å finne ut litt mer av egenskapene. I turbulensen som oppstår når du ligger 10-15 meter bak store kjøretøy, vil så godt som alle sykler og hjul bli vinglete, det er snakk om ren fysikk.
Men forskjellene på hjulsett vil merkes når en drafter - fordi: Det er stor forskjell på hvor godt den turbulente vinden får tak i felgene.
Opplevelsen av hjulsettet er svært tydelig. Det er et eller annet som gjør det til et lettkjørt og presist hjulsett. I utforkjøringene treffer vi linja vi har sett ut lett som bare det, det er nesten så vi føler at hjulene overstyrer.
Det krever mer krefter - marginalt riktignok, men også opplevbart - å ta skarpe og krappe kurver med høy profil på hjulene. Ultegra-settet er lettkjørt som bare det, sjelden lettkjørt spør du oss. Altså, bedre enn vi ofte opplever med slike hjulsett.
I det åpne kulturlandskapet i Follo står ofte vinden rett på sykkelen, og heller ikke her får vinden særlig godt tak i felgene. Følelsen av at noen drar i sykkelen din slik at du har mindre kontroll, er tilnærmet lik borte.
Men hvor bra er egentlig sidevindsegenskapene i forhold til de beste hjulsettene vi noen gang har prøvd?
Vel, det er vanskelig å sammenligne med noe vi har testet for mange år siden. Men det er nesten så en kan kjøpe hjulsettet ene og alene basert på dette. Nesten.
Og før vi glemmer det, den klassiske busstesten. Sykkelen er altså rolig selv i svært turbulent luft. Det er bare veldig irriterende å ikke kunne finne ut av hvorfor, for felgprofilen er veldig lik Zipp sin - men forskjellen på de to settene er merkbar.
PS: Å ligge bak en buss er ikke alltid like smart. Vi gjorde det på en kjent og lite trafikkert vei - med sjåførens samtykke - over en kort strekning.
Et område der Shimano virkelig skiller seg ut fra de fleste andre hjulprodusenter, er på kulelagrene. Shimano sverger fremdeles til åpne kulelagre.
Hos de aller fleste produsenter puttes det nå maskinlagre inn i hjulene, mens Shimano altså løser det på gamlemåten.
Men hva betyr det i praksis?
Vel, det er mange mikro-fasetter vi ikke skal inn på her nå. Men et maskinlager sitter i hjulene dine til de er slitt ut, og så begynner de å slarke. Da kjøper du nye, og kaster de gamle, og jobben må gjøres av noen som har tilgang på nødvendig utstyr.
Åpne kulelagre er enkle å skru fra hverandre og vedlikeholde. Gjør du dette jevnlig kan de vare tilnærmet lik evig. Det innebærer litt fikling, og om du ikke vet hva du driver med - IKKE skru ut akslingene på et shimanohjul for å titte inni. Da detter det kuler ut overalt, og du må spasere duknakket inn på et verksted og innrømme dine synder - noe slikt kan ikke forklares på annet vis.
Åpne kulelagre kan også justeres bittelitt løsere om du måtte ønske mindre friksjon, men da kan du også oppleve slark. Eller du kan gjøre motsatt. Eller bare la hjulet være som det er når du kjøper det.
Oppsummert: Det ene er ikke bedre enn det andre.
Noe å ikke like?
En liten minus, først som sist. Ventilene på dette hjulsettet er faktisk skikkelig dårlige. Begge ventilkjernene ble bøyd første gang vi skulle pumpe opp dekkene. Etter noen uker måtte vi bytte ventilkjernene.
Kostnadsmessig er ikke dette store summen, men herre - dette burde ikke være vanskelig å ha i orden. Det er litt som om lokket til hanskerommet detter av i en Mercedes.
En egenskap vi ikke er umiddelbar fan av er bosset, eller frikransen om du vil. Tidligere har Ultegra-hjul hatt en tradisjonell løsning med tre paler, mens toppmodellen Dura Ace har hatt en mer raffinert løsning, ganske lik DT Swiss’ løsning. Ultegrahjulet har nå fått samme løsning som forrige generasjon Dura Ace.
Dette bosset hentet fra Dura Ace er like idiotsikkert som det er gjennomprøvd, det er enkelt å reparere selv om alt skulle gå skeis på et utenkelig sted, det gir lite rullemotstand og det lager knapt lyd.
Men: Det aktiverer bakhjulet litt senere enn de mest raffinerte bossene. De siste årene har det kommet flere og flere hjulsett også i mellomprisklassen med bedre aktivering.
DT Swiss sine hjulsett er eksempelvis bedre her, også på sine rimelige hjul. Kort forklart er dødgangen fra du begynner å trå til hjulet aktiveres ganske merkbar, og særlig i høy fart smeller det litt når hjulet aktiveres.
Ja - Tja - Nei
Lakmustesten: Ville vi kjøpt det selv om vi var i markedet for nye hjul? Prisen er litt for høy tenker vi, særlig sammenlignet med Zipp 303s.
Men om noen vi kjenner var på jakt etter et nytt hjulsett og hadde fått et klubbtilbud, kanskje hadde funnet en nettbutikk med en lavere pris eller at hen simpelthen likte utseendet - vi tør å anbefale dette.
Alternative produkter
Zipp 303s er det nærmeste produktet vi har testet hva gjelder pris og felgprofil. De er noe rimeligere, og et godt kjøp, selv om de altså ikke er like gode i sidevind.
Om du har lyst på noe skikkelig eksklusivt der du er en av få som blir stående som eier, ta en titt på Black Inc. Thirty. Dette er et godt allroundhjulsett for både landevei og grus.
Vil du gjøre det enkelt tar du en titt på Mavic Ksyrium sine hjul.
Konklusjon
Shimano Ultegra C50 8170 er et hjul med 50 mm profil, definert som et allroundhjul. Hjulet utmerker seg særlig med sin gode presisjon, og det er også lite utsatt for sidevind og turbulens. En mer lettstyrt hjul må du kanskje lete lenge etter.
Vi kunne ønsket oss mindre dødgang fra bosset, og definitivt finere ventiler, men alt i alt er hjulsettet et godt kjøp i denne prisklassen. Det er primært kjøre-egenskaper som løfter hjulsettet, og det er tross alt det vi ønsker oss i et godt hjulsett.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.