Denne nye teknologien kan gi ett lag en kjempefordel i Paris-Roubaix
Team DSM vil ta i bruk helt ny teknologi fra hjulsponsoren Scope i årets Paris-Roubaix. Kan muligheten til å justere dekktrykket i fart avgjøre brosteinsrittet i DSMs favør?
LUFTKAMMER: Inne i navet sitter et luftkammer som kan regulere trykket i dekket. Foto: Scope
Lesetid: 3 minutter
Det er nærmest som den hellige gral å regne, teknologien som Scope nå har gjort tilgjengelig for profflagene de sponser, herre- og damelagene til Team DSM.
Med muligheten til å justere lufttrykket i dekkene i fart kan Team DSMs syklister virkelig sitte med ess i ermet når det drar seg til på den grove brosteinen i nord-Frankrike.
Det er antagelig den ferske vinneren av kvinnenes Scheldeprijs, Lorena Wiebes kvinnelaget vil sykle for. Også hun kan dra nytte av denne teknologien i et forsøk på å vinne kvinnenes andre utgave av Paris-Roubaix.
Godkjent av UCI
Det internasjonale sykkelforbundet, UCI og deres Innovation Manager - den tidligere tempoverdensmesteren Michael Rogers, har allerede godkjent nyvinningen.
Rogers sier til Cyclingnews.com: «Ja, dette er ekte vare.»
Produktet og teknologien har tatt to år å utvikle for Scope, i samarbeide med Team DSM. På søndag, 1. påskedag får vi svar på om dette endrer hvordan Paris-Roubaix kan sykles, igjen.
Tidligere, da alle profflagene syklet med pariserdekk, eller tubular-dekk som det også kalles, måtte de kalkulere med en viss lekkasje av luft gjennom det lange brosteinsrittet. Strategien var da ofte å pumpe dekkene ganske harde fra start og så satse på at dekkene hadde lekket såpass med luft da de tøffeste brosteinspartiene begynte at de ville få det grepet og den dempingen de trengte.
Med nye slangeløse dekk skjer det ikke lenger en lekkasje av luft underveis i et ritt. Dekktrykket vil i de fleste tilfeller være det samme i mål som på start. Samtidig er det nå mulig å sykle både med større dekk og med mykere dekk hele veien enn det som var mulig før skivebremsens og de slangeløse dekkenes tid.
Det er likevel ønskelig med relativt høyt dekktrykk de første 10 milene av Paris-Roubaix. I årets ritt er det 30 sektorer med brostein. Noen av dem lengre og grovere enn de andre. Den første sektoren kommer rett før passering 100 kilometersmerket. Da er det 162 kilometer igjen til mål i Roubaix. Av disse går 54,8 kilometer på brostein.
Ikke bare til de første 10 milene
Det er også 110 kilometer etter første brosteinssektor som går på asfalt. Med muligheten til å justere dekktrykket underveis ved hjelp av Scopes nye teknologi kan syklistene med dette spesielle systemet montert justere dekktrykket ned foran hvert brosteinsparti for å få det optimale dekktrykket her.
Deretter kan de justere dekktrykket opp igjen ut på asfalten for best mulig rulleegenskaper på det jevnere underlaget. Ikke bare betyr dette at DSM-rytterne slipper å sykle de første 10 milene på lavere dekktrykk enn optimalt. De kan også utnytte brosteinspartiene og asfaltpartiene i mellom på best mulig vis.
De andre lagene uten denne muligheten vil sannsynligvis satse på et dekktrykk som er kompromiss mellom gode rulleegenskaper på asfalten og gode demperegenskaper og rulleegenskaper på brosteinen. Med 30 mm dekk kan det fort være ønskelig med 5-6 bar luftrykk på asfalten, mens 2,5-3 bar er mer ideellt på de grove brosteinspartiene. Hvor stor fordelen vil kunne være i watt, sekunder og kalorier er umulig å anslå, men det kan uten tvil ha en avgjørende effekt.
Slik fungerer Scope Atmoz
Scopes Atmoz-teknologi består av et luftkammer inne i selve navkroppen. Fra navet til dekket går det en luftslange langs en av eikene. Teknologien innebærer ingen bruk av kompressorer eller mekanikk. Syklistene må dermed klare seg med den luften som er lagret i selve navkroppen. Ved hjelp av to trådløse brytere på styret kan trykket i dekket økes eller senkes ved å flytte luft til og fra dekk og nav.
Vi må anta at en knapp reduserer trykket, mens den andre øker det. Dekktrykket kan hele tiden leses av på skjermen på sykkelcomputeren.
Akkurat denne siste funksjonen finnes fra flere leverandører. SRAM har sin TyreWiz-teknologi som brukes på en del terrengsykkelhjul, som lar deg lese av gjeldende dekktrykk kontinuerlig på mobilen eller computeren. Men TyreWiz kan ikke regulere trykket i fart.
UCI skriver i pressemeldingen der de godkjenner teknologien for bruk i ritt:
«Autorisert i linje med artikkel 1.3.004 i UCI reglementet, dekktrykk-justeringssystemet er kontrollert av knapper på styret og bruker mekaniske ventiler for å regulere luftflyten mellom luftkammeret og det slangeløse dekket. Systemet endrer ikke den strukturelle integriteten til hjulsettet og inneholder ingen bevegelige deler eller kompressorer.»
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.