NYTT FRA CAMPA: En ny modell av Campagnolos Bora Ultra WTO er lansert. Alexander Kristoff har allerede tatt dem i bruk. Alle foto: Campagnolo
Lesetid: 3 minutter
Etter tre år med arbeid er Campagnolos nye modell av Bora Ultra WTO endelig klar for lansering.
Den tradisjonsrike italienske produsenten har gjort flere endringer, som skal ha resultert i stivere, lettere og mer aerodynamiske hjulsett.
De nye hjulene kommer imidlertid bare til skivebremser, og kommer i tre forskjellige størrelser, med 33 mm, 45 mm og 60 mm felghøyde.
Designet er i sedvanlig Campagnolo-stil, ekslusivt og stilfullt, med Ultra-logoen fremhevet i gullskrift på dekalene på hjulene, og felgen er lakket med en sort høyglans.
Den italienske produsenten hevder at hjulene er fullstendig redesignet, for å forbedre de forskjellige parameterne.
Campagnolo har gjort designet hjulene på tradisjonelt vis, men blant annet er niplene nå innvendige og skjult inne i felgen, for forbedret aerodynamikk.
Alt vedlikehold av eiker og nipler skjer imidlertid fra utsiden, og det er ikke drillet noen hull innvendig i felgen.
Det gjør at det ikke er noe behov for felgbånd, så både tubeless-dekk og clincher-dekk skal være sømløst å få på. Et medfølgende verktøy skal også gjøre det enkelt å stramme eller løsne spennet i eikene.
Alexander Kristoff og UAE Team Emirates har syklet med tubeless-dekk i sine Campagnolo-hjul de siste årene, med Vittoria Air-Liner inni.
Det er ikke mange endringer rent utseende- og designmessig. Felgprofilen er fremdeles rund, men Campagnolo har jobbet med å forbedre karbonkonstruksjonen, for å gjøre hjulene lettere.
Deres H.U.L.C-konstruksjon (Hand Made Ultra-Light Carbon) er finjustert, som skal ha resultert i både lettere og stivere hjul.
For Bora Ultra WTO 45 mm-hjulsettet, skal vekten ha gått fra 1520 gram til 1425 gram, ifølge produsenten.
Hjulene er satt opp med Campagnolos eget keramiske hjullager, CULT (Ceramic Ultimate Level Technology), som de hevder at dette er fem og en halv gang mindre friksjon enn standard, lukkede hjullager.
«Snurrende med en fart på 78 kilometer i timen, tar det utrolige to timer og 45 minutter før hjulet stopper å spinne med Campagnolos CULT-hjullager.» lyder det i pressemeldingen.
Hjulene er utstyrt med G3-teknologien til Campagnolo, som vil si at bakhjulet har dobbelt så mange eiker på venstreside, for å skape mindre belastning på drivverksiden av hjulet.
Hjulsettet bruker Campagnolo sin N3W (Next 3 Ways) boss, som er kompatibelt både med 11-delt, 12-delt og 13-delt girgruppe fra Campagnolo. Det er også mulig å få hjulsettene med Shimanos HG-boss og SRAMs XDR-boss.
Price: 3150 euro (cirka 31 700 norske kroner) med N3W
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.