Karbonhjul fra Enve står på toppen av mange syklisters ønskeliste, men da de gjerne koster over 30000 kroner blir det ofte for dyrt. Nå lanserer de to nye hjulsett til en langt lavere pris, 18750 kroner
BILLIGERE TOPPHJUL: Enve lanserer nå Foundation 45 og 65, to hjulsett med en lang lavere pris enn hva vi er vant til.
Lesetid: 3 minutter
Enve har akkurat lansert to nye hjulsett til landevei, Foundation 45 og Foundation 65.
Begge hjulsettene er laget for sykler med skivebremser, og begge hjulsettene er laget for kun å settes opp slangeløst.
Men hva er det som gjør at Enve nå kan selge disse hjulsettene for langt mindre enn topphjulene, når de ser så godt som like ut?
Også når de fortsatt lages i USA?
Enklere teknologi
Enkelt forklart er de nye høyprofils-hjulsettene en enkel utgave av toppmodellene i AR-serien.
45 og 65 betyr handler i all sin enkelhet om felgdybden, Foundation 45 har en felgdybde på 45 mm, og 65 har en felgdybde på 65 mm.
Hjulene er laget utelukkende for skivebremser og slangeløse dekk, og ser vi et tverrsnitt av felgen, ser vi at felgene er «hookless», den lille kanten som holder et dekk er borte.
Hjulene er i følge Enve optimalisert for 25 mm dekk, men kan fint brukes med større dekkdiameter.
Dette er altså ment å være et hjulsett for de som sykler mest asfalt.
Hva er forskjellene?
Titter vi nærmere på hjulsettene, ser vi raskt forskjellene fra topphjulene.
Selve felgringen på Foundation-settene er identisk på for-og bakhjul. De er akkurat like brede og akkurat like dype. Topphjulene fra AR-serien har derimot to helt forskjellige felger brukt foran og bak.
Enve hevder AR-serien vil være mer aerodynamisk og ytterligere spesialisert.
Tar vi en titt på selve navene vil vi også finne flere forskjeller.
Envehjul selges både med Enves egne nav, og de er ofte bygget med nav fra den eksklusive produsenten Chris King.
Navene brukt i Foundation-settene bruker samme teknologi som vi finner i DT Swiss sine nav, men de har spart på en hel del.
Selve skallet i navet er laget i en rimeligere, og følgelig tyngre kvalitet.
Samtlige kulelager i både for-og baknav er også av en enklere kvalitet, der både værtetting og slitestyrke vil være begrenset sammenlignet med deres toppnav, eller de mer uslitelite Chris King-navene.
Vi kan bare anta at dette er et godt kjøp
Hva er et hjulsett verdt? Betaler du gladelig 5000 kroner ekstra for et hjulsett om det har Chris King-nav heller enn Enves egne?
Eller betaler du 10000 kroner for en vindtunelltest som kanskje kan spare deg for en watt eller to i løpet av dagen?
Enve har gjennom årenes løp hovedsaklig laget nettopp slike hjul – og kunder har betalt.
Men de som har drømt om et hjulsett med Enve-detaljer har ofte ikke hatt råd.
Med en pris på 18750 kroner er det fortsatt ikke småpenger du må ut med, men det er cirka 30 prosent mindre enn toppsettene.
Vi understreker at vi ikke har testet dem, men all vår erfaring tilsier at verdien på de dyrere settene knapt er målbar.
Men med Enves utvidede livstidsgarantdi og felgringer som fortsatt lages i USA, forholdene tatt i betraktning er prisen god.
Vi har bestilt Foundation 45 til test, noe som vil komme til Norge i løpet av en måned.
Sørensen sykler er foreløpig de eneste vi vet om som har tatt inn hjulene, og de forventer dem på lager i løpet av et par uker.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.