Tar du med deg selvtilliten disse hjulene gir videre i livet, kommer du langt
DT Swiss CRC 1400 Spline kan brukes til ALT, men hva vil det egentlig si i praksis? Vi har testet hjulsettet som kan brukes med brede dekk, er lett og aerodynamisk – og like stivt som prisen.
På DT Swiss sine nettsider omtales CRC 1400 Spline som «klare for å erobre de hardeste cylocross-forholdene». Men ikke la deg avskrekke av den grunn.
Disse hjulene er nemlig allsidige og «cross road», som vil si at de er like brukende til gravel og landevei, som de er til cyclocross.
Alt-i-ett-hjulsett? Like bra som det virker genialt? Det har sin pris, i underkant av 25 000 kroner.
Må du drive med alle disiplinene for å få verdi av hjulsettet, eller funker det for syklister som kun sykler landevei og/eller gravel? Det er blant spørsmålene vi forsøkte å besvare i løpet av vår testperiode.
Tekniske detaljer på CRC 1400 Spline
DT Swiss er velkjente for sin kvalitet og alle hjulene er håndlaget.
CRC 1400 Spline kommer i to forskjellige varianter: med 35 mm og 45 mm felghøyde. Hjulsettet vi har testet, er sistnevnte, 45.
Forskjellene på de to variantene er så klart vekta, men marginalt. 35 mm-varianten er rundt 50 gram lettere enn 45 mm.
En mer merkbar forskjell i praksis, er så klart felghøyden. I motbakkene vil en klart merke forskjellen i akselerasjonen til de to hjulene. Lavere profil (og lettere hjul) vil gi deg en kvikkere følelse og hjulene responderer bedre når du tråkker til. Grunnet den større profilen og massen i 4 mm-varianten, vil akselerasjonene der være seigere, mens de skal komme mer til sin rett på flatene, hvor de skal være lettere å holde høy fart med.
Én av tingene som gjør DT Swiss til et pålitelig valg, er navene deres, som også er hyppig brukt av andre hjulprodusenter, blant andre Reserve, som vi testet i fjor.
CRC 1400 Spline har ikke det råeste og letteste (og dyreste) navet fra DT Swiss, men det som er i mellomsjiktet til DT Swiss, 240. Selv om det ikke kan matche DT Swiss 180 på råhet og vekt, får du igjen for det med tanke på slitestyrke. 180 har blant annet keramiske hjullagre og ruller følgelig bedre, mens 240 vil kreve mindre vedlikehold.
Bakhjulet kommer også med DT Swiss' ratchet-system. Mens billigere hjulsett gjerne har boss med paler, gjerne tre paler, har DT Swiss altså ratchets, som er aktiveringspunkter mellom boss og nav.
Med flere aktiveringspunkter, i dette tilfellet 36 (ratchets), vil det være en raskere kraftoverføring og mindre dødgang når du tråkker til. Det vil være en merkbar og umiddelbar respons når du gir gass, mens et hjulsett med paler, vil det være litt dødgang før du får respons.
Den indre felgbredden måler vi til 22,2 mm både foran og bak på hjulsettene, mens den utvendige bredden er. Dekkene vi testet hjulene med, 28 millimeter brede Schwalbe Pro One, målte i underkant av 29 millimeter på hjulene.
Felgene er så kalt hooked, altså har de lepper/mothake rundt felgkanten, for å holde dekket på plass.
Kanskje har du hørt at hookless er det nye og fått med deg den hypen? De siste årene er det kommet flere og flere hookless-hjul, som altså har en helt rett felgkant, uten noe lepper.
Men fortvil ikke, det tradisjonelle designet er ingen hindring for hverken deg eller proffene som bruker hjulsett med lepper. Hookless krever også spesifikke dekk, som vil begrense alternativene dine på den fronten (spoiler alert: dekk er også ganske viktig for å sykle raskt).
Bør hjulene mine være hookless?
De som produserer hookless, mener det gir økt sikkerhet (mindre sjans for punktering), samt at du kan sykle med lavere trykk og ha mer komfort, samtidig som du har tilsvarende rullemotstand som hooked med høyere trykk. Hookless kan imidlertid ikke ha like høyt lufttrykk i dekkene som det hooked kan.
Det skal også være billigere å produsere.
Kritikerne mener på sin side at de påståtte fordelene er overdrevet og at hookless potensielt kan være livsfarlig.
De mener det stilles større krav til forbrukeres kunnskap ved bruk av dem. Blant annet når det kommer til kombinasjon av indre felgbredde og dekkbredde. Feil kombinasjon kan i verste fall føre til at dekket vrenges av felgen i fart. Tidligere i vår kom det ISO-standarder her.
Med god indre bredde og lepper på felgkanten, kan hjulene ta alt fra 25 til 64 mm brede dekk, men de anbefalte breddene er 28 til 34 mm.
Både for- og bakhjulet har 24 straight-pull eiker, som er flate. Niplene er innvendige, noe som gir et rent og lekkert design, men gjør eventuell service/retting av hjulene mer omstendelig.
HEKTA: På hooked. DT Swiss holder seg i all hovedsak til felger med lepper inntil videre.
KLAR FOR SLANGELØST: Hjulene kommer med felgtape og trenger bare slangeløse dekk og guffe.
CRC 1400 Spline i bruk
Vi testet hjulene mot slutten av høsten 2023 og på våren 2024, og de er testet i regn, vind og sol, på grus og landevei.
Monteringene av dekk på hjulene er enkelt. Vi setter opp hjulene med slangeløse dekk og guffe, og får fint til å brette dekkene på uten å bruke dekkspaker. Det går også helt fint å pumpe dem opp med en vanlig gulvpumpe, dekket popper raskt på plass.
For et hjulsett til nærmere 25 løk kunne kanskje DT Swiss kostet på seg noen litt mer eksklusive ventiler. Låseringen som strammer opp ventilen mot hjulet er i plast og det føles ikke veldig premium ut. Men hey, de gjør jobben i hvert fall.
Når vi ruller avgårde og reiser oss fra setet, får du umiddelbart den deilige, karakteristiske swooshe-lyden og følelsen du forventer av et slikt hjulsett.
I det vi akselererer for å komme opp i marjsfart, kjenner du umiddelbart responsen hjulene glir og det er enkelt å komme seg opp i fart. Bosset tar umiddelbart tak i hjulet og du skyter fart.
Hvor gode hjulene er rent aerodynamisk, kan vi ikke komme frem til noen vitenskapelig konklusjon på, all den tid vi ikke har noe vindtunnel eller lignende å teste dem i. Samtidig er det også en del andre faktorer som spiller inn, altså sykkelramme, dekk og dekkbredde, og så videre. For Landeveis del handler denne delen av testingen om opplevelse og funksjonalitet.
Både Zipp 303s og Reserve 40/44 som vi har testet de siste årene, er bredere innvendig enn DT Swiss-hjulene. Reserve-hjulene har overlegent størst ytre bredde med 33 og 31 mm henholdsvis foran og bak, mens Zipp 303s har 27,5 mm foran og bak, og hjulene i denne testen har 28,5 mm både foran og bak.
Hva har dette å si for deg? Rent aerodynamisk har det noe å si med tanke på valg av dekk. Dersom du er interessert i å sykle raskest mulig, bør du velge dekk med en bredde som gjør at de havner innenfor det gylne 105-snittet, som ekspertene opererer med. Det vil si hjul som har en felgbredde til dekkbredde-ratio på nær 105%.
Det vil si at i dette tilfellet, er DT Swiss-hjulsettet i teorien raskest med dekk som måler 27 mm i bredde. Hvorfor er 105-snittet så viktig? Forskningen viser at jo nærmere du er 105-snittet, jo mer hekter luftstrømmen seg på felgprofilen og du får mindre turbulent luftstrøm og bedre aerodynamikk.
Våre testdekk måler like over 29 mm montert, så ikke helt optimale, men langt fra krise (om du skal sykle fort). I praksis merker du så klart ikke noe til disse forskjellene, men jakter du marginer og fart er det så klart relevant.
For deg som dreier mer i retning av komfort, er det ikke like relevant, men en smalere indre og ytre bredde, gir ikke like god kompabilitet med enda bredere dekk. Eksempelvis med Reserve-hjulsettet, kan du fint ha bredere dekk og lavere trykk grunnet den svært solide indre og ytre bredden (samtidig som det går mindre på bekostning av aerodynamikken).
I praksis er alt dette så klart sjukt vanskelig å merke forskjellen fra eller til. Det som derimot er enkelt å si noe om i praksis, er hvordan hjulene oppleves på veien og hvordan de håndterer sidevind, og de oppleves både raske og stabile.
I bakkene er de mer enn gode nok. Forskjellen fra et hjulsett med lavere profil til et med større, som CRC 1400 Spline, vil du først og fremst merke i de brattere bakkene, hvor snert (og vekt) er mer merkbart. I de slakere stigningene hjelper hjulene godt med sin "driv" og aerodynamikk, og de er stive som bare det, så akselerasjonene er også upåklagelige.
På flatene kommer de naturligvis aller mest til sin rett. De skjærer gjennom vinden og nærmest dytter deg fremover. Og når vinden kommer fra siden og du lener deg mot vinden, kjenner du umiddelbart at dette er hjul du kan stole på. Du trenger ikke legge vekten din helt over for å ligge stødig, og kastene tar svært lite i hjulene.
Du kjenner også fort den så kalte sailing effect-en som de er bygget for, altså at når det blåser nok fra siden, får du en seileffekt som hjelper deg fremover, noe som gjør at du kan jage og ligge i høy fart, tross sterk vind.
Den selvtilliten du nå har fått, kan du fint ta med deg inn i utforkjøringene. Både i høy og lav hastighet, gjennom lange eller krappe svinger, gir hjulene deg ingen grunn til å tvile, de er kvikke og presise når du svinger eller justerer.
Jo dyrere hjul en kjøper, jo stivere er de, noe som helt klart gjelder for disse. Og jo smalere felgbredden eventuelt er, jo større er sannsynligheten for at hjulene rett og slett kan være ukomfortable. Slag og støt går rett gjennom hjulene og videre i ramma. Ofte er de med andre ord raske, men du vil ikke nødvendigvis bruke dem i noe annet enn konkurranse.
Selv om DT Swiss-hjulene har "bare" 22 mm indre profil og vi syklet med smale dekk (ja, 28 mm må vel nesten karakteriseres som smale dekk i 2024, eller?), håndterte de røft underlag overraskende bra.
Både på grus og vinterherjet trøndersk asfalt, flyter hjulene fint over underlaget, uten at slagene går kjennes noe særlig. Vi syklet stort sett med i overkant av 4 bar (60 PSI) i dekkene.
På grus tar vi ned trykket et knepp, og på fin grus er opplevelsen den samme som på landeveien: raske og pålitelige. Med 28 mm er det naturligvis begrenset hvor røft en kan kjøre, men du har altså et meget solid handlingsrom med tanke på dekkstørrelse, og hjulene er bygget for robust bruk.
På moderne landeveissykler med skivebremser er det ofte plass til 32 mm brede dekk. Disse gjør sykkelen mer allsidig og robust, men hvor mye tid stjeler de i forhold til smalere dekk i bakkene og på raske asfaltstrekninger? Vi har testet 25 mm mot 32 mm og vurdert fordelene og ulempene med de to dekkdimensjonene.
Når vi snakker om dekkbredde på landeveissykler, snakker vi om dekk som er mellom 21 og 32 mm brede. Men hvor brede dekk skal jeg ha, og hvorfor?
Konklusjon
Har du hengt med helt ned hit, er det vel nå åpenbart at dette uten tvil er et godt hjulsett. Et virkelig godt hjulsett. Det skulle også bare mangle.
Hvis du vurderer å kjøpe, hva er det du må ta med i betraktningen?
Vi ser for oss at det er primært aktive landeveissyklister som også har en forkjærlighet for grus, og liker å svinge innom noen grusveier i tide og utide, som vil ha størst nytte av hjulsettet. Du ønsker å ha muligheten til å kjøre både brede og smale dekk, og ønsker et hjulsett som er både robust, slitesterkt, stivt og raskt. Det er helt uproblematisk å montere graveldekk på dem, grove og som glatte, og suse ut i marka.
Selv om det er veldig fint med et hjulsett som faktisk kan brukes også i cyclocross, så ser vi for oss at du skal drive med cyclocross på ganske høyt nivå, for at det skal være verdt det. I cyclocross vil det nemlig være en større sannsynlighet for å skade eller ødelegge hjulene, noe som er greit å unngå gitt prisen på hjulene.
Er det noen store nedsider, som gjør at du bør vurdere et annet hjulsett? Tja. Prisen er åpenbart stiv. Ønsker du et mer komfortabelt hjulsett finnes de som er litt mer ettergivende, og gjerne har litt større indre bredde, som vil gi mer effekt av et bredt dekk.
Men kvaliteten og opplevelsen av hjulene er mer eller mindre uovertruffen, så det er ikke et kjøp du angrer på, har du midlene og først bestemt deg.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.