BILLIG MOT DYRT: Hvordan gjør et billig hjulsett seg mot et dyrt et i en flat tempoløype?
Lesetid: 6 minutter
For et par uker siden testet jeg mine nyervervede Zipp 303 Firecrest tubular mot Mavic Aksium opp Tryvann, og fant at ved samme watt var tidsbesparelsen 1-2 prosent.
Turen inn og ut av Sørkedalen ble gjennomført formiddagen søndag 20. juli 2014. Jeg forsøkte å legge meg på middels intensitet som jeg visste jeg kunne gjennomføre flere ganger, som ble 257 watt – og en snittpuls på 81% av maks. Kadensen burde jeg vært mer bevisst på, men som sist så valgte jeg det som føltes best der og da. Segmentet er altså 6,5 km langt og småkupert.
Av eksterne faktorer som kan ha påvirket resultatene – men i så fall må det ha vært minimalt:
Jeg syklet i en gruppe med tre andre, men de var omtenksomme nok til å ikke ligge foran eller dytte eller på andre måter påvirke tidene mine.
På det første draget ble jeg sperret i den første bakken av et par karer, og det er mulig jeg brukte ekstra watt på å passere dem som jeg ikke ville gjort ellers. Altså ekstra høy watt på Zipp-runden.
På det andre draget passerte en buss meg etter den første nedoverbakken, som kan ha gitt bittelitt dragsug som jeg dro nytte av. Altså høyere fart enn fortjent på Aksium-runden.
For the record: Det var ekstremt vanskelig å klare å forsøke å gjennomføre det andre draget så likt som mulig det første draget, og det er mulig jeg i kjørte ganske forskjellig fra gang til gang selv om snitt til slutt ble likt.
Jeg tror jeg til og med rautet noe så tåpelig som at dersom jeg sykler raskere med Aksium enn Zipp, da donerer jeg bort de dyre hjulene mine. Påstanden trakk jeg naturligvis kjapt tilbake da jeg skjønte hvor det bar.
Resultatene er derfor veldig overraskende: Zipp-hjulene var ETT SEKUND TREGERE enn Aksium-hjulene, på tross av at watt, puls og kadens var så likt som det er mulig å få dem.
I praksis var det altså absolutt ingen forskjeller i hverken tid, watt, puls eller kadens. Det eneste jeg definitivt kan si er at inni hodet mitt føles Zipp uendelig freschere enn Aksium, en konklusjon jeg også trakk i bakketesten.
RUS: Dyre hjul er syklistenes crack. Det er også limet som brukes til å feste dekket.
Begrensninger
Det er mulig at små variabler som at jeg ble sperret av et par syklister og deretter overkompenserte litt da jeg kjørte med Zipp-hjulene, at jeg fikk drahjelp av bussen da jeg kjørte med Aksium-hjulene, og at jeg generelt var varmere i kroppen på det andre draget med Aksium-hjulene kan ha bidratt til at Aksium-hjulene kom bedre ut.
Det kan også hende at wattmåleren og/eller pulsbeltet har spilt meg et puss.
Lav intensitet og fart. Det er mulig at resultatene ville vært større dersom jeg hadde kjørt hardere enn 257 watt og 35 kmt. Det er jo gjerne i fart over 40 kmt at aerodynamiske fordeler spiller inn, i alle fall om man skal tro marketing-spinnet.
Vanskelig å kjøre jevnt. Det er vanskelig nok å ligge på 257 watt i snitt i en motbakke der stigningsgraden varierer litt, men når terrenget er kupert er det hinsides vanskelig. Det er mulig at jeg på noen strekninger holdt høyere watt på det ene forsøket enn det andre, så selv om snittet ble likt til slutt så kan kraften ha vært fordelt ulikt.
Få forsøk. Hadde jeg hatt mer tid, burde jeg nok kjørt samme testen én gang til, bare i motsatt rekkefølge (Aksium først, deretter Zipp).
Testet ikke hurtige akselerasjoner. Det er mulig det er en tydelig forskjell i hvordan hjulsettene responderer på hurtige taktskifte, feks ved spurt eller sitte/stå i bakker – men dette har jeg ikke testet da jeg ikke har funnet en objektiv og god måte å gjøre det på.
Oppsummert
Med forbehold om feilene som et tynt statistisk grunnlag kan medføre: Det kan se ut som å kjøpe deilige, lette, stive, aerodynamiske karbonhjul med den råe romlelyden egentlig kun er noe som sykkelbransjen drar fordel av.
Hverken i testen opp til Tryvann eller inn i Sørkedalen fant jeg at Zipp 303 ga en betydelig fordel kontra Mavic Aksium:
I motbakker kan man med statistisk velvilje hevde at lette hjul gir opptil 1 minutts besparelse per time.
På flatene og i kupert terreng kom faktisk Aksium bittelitt bedre ut, men den forskjellen kan også skyldes tilfeldigheter. Uansett burde jo forskjellen vært mye større mellom hjulsettene, men det var de altså ikke.
Dessuten er pirkejobbingen med skifte av dekk på pariserhjul ikke nødvendigvis veien til nirvana, med mindre du liker å ruse deg på lim.
En Casio-klokke gjør jo samme jobben som en Omega-klokke, en Toyota gjør det samme som en Porsche, og du kan se like business ut i en Dressmann-dress som noe skreddersydd fra Zegna. Alle som kjøper noe unødvendig dyrt vil rettferdiggjøre sine kjøp. Det ER morsommere å sykle med flott utstyr, selv om det er inni hodet og ikke i beina på syklisten.
Legg gjerne igjen en kommentar om dine erfaringer dersom du har prøvd forskjellige hjulsett.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.