Jungelen
Ikke alle hjul- og felgfabrikanter er like flinke til å oppgi innvendig bredde. Mavic er flinke, og så er også Vision og Zipp, men mange gidder ikke. Det finnes råd for slikt. En liten guide:
Utvendig felgbredde (mm) | Innvendig felgbredde (c og mm) |
19 - 19,5 | 13 |
20-20,5 | 15 |
23 -24 | 17-18 |
Dekk til
Schwalbe har laget en utmerket tabell med anbefalte dekkbredder til forskjellige felgbredder. I landeveiscowboyland bryr vi oss om det smaleste anbefalte dekket til en gitt felgdimensjon, og våre tyske venner sier såher:
Innvendig felgbredde (c og mm) | Minste anbefalte dekkbredde (mm) |
13 | 21 |
15 | 23 |
17 | 25 |
Før du får klump i halsen fordi du kjører et 22mm Conti Attack på et Mavic Ksyrium forhjul som er 15c skal vi skyte inn at Schwalbe er veeeldig forsiktige. Det er dog kanskje ikke det lureste å kjøre et Conti Attack på et Hed Ardennes som er 17c, og hva i all verden skal man med et så smalt dekk på et slikt vidunderlig brosteinshjulsett uansett?
13c felgene ble utviklet til 20 mm dekkene alle skulle ha i 1990. Ikke smart har vi lært. 15c passer utmerket til 23 mm dekk, og virker fint med 25 også. Men: Prøv et 25mm dekk på en 17c felg som Vision Metron 40-hjulene. Det er himmelsk. Det er synd at 17c brede felger og hjul er få og for det meste dyre foreløpig.
Om kjørefølelse, rullemotstand og punkteringssikkerhet
Det synes å være konsensus om at tilnærmet loddrette dekkvegger gir den beste kjørefølelsen, kanskje fordi kombinasjonen av dekk og felg da har et tverrsnitt som nærmer seg et pariserdekks.
På landeveien gir økt dekkbredde mindre nedtrykking av dekket, hvilket i seg selv gir lavere rullemotstand. Går man opp på dekkdimensjon kan man senke trykket, og dekket vil svelge unna ujevnheter bedre, hvilket gir lavere rullemotstand.
En smal felg gir større sjanse for gjennomslagspunktering enn en bredere felg. Anekdotisk punkterer 85 kg-kara med Mavic Cosmic og 23mm dekk oftere enn oftest selv om de ikke har spart på luften. Det hjelper å øke dekkdimensjonen, men i disse aerotider er det smart å øke felgbredden i stedet. Man oppnår et bedre tverrsnitt på luftkammeret samtidig som dekk og felg integreres bedre aerodynamisk.
Et utvalg smale, middels og brede hjul
13c: Mavic Cosmic Carbone (diverse modeller)
15c: Mavic Ksyrium, Fulcrum Racing-modellene, Fulcrum Red Wind-modellene, Campa Neutron, Zonda, Eurus Shamal, Bullet-modellene, Shimano C24, C35 og C50
16c: DT Swiss RR 21 Dicut og RRC 46 Dicut H, Zipp 101
17c: HED Ardennes og Jet 5 Express, Enve SES, Vision Metron, Zipp Firecrest