Hjul er en av sykkelens viktigste komponenter, og det kan være mye tid å hente på et godt hjulsett. Vi tester både billige og dyre hjulsett, både til landevei- og gravelsykler, og vet hva som skiller et godt og dårlig hjul.
Sist oppdatert: 13. desember 2022 kl 06.00
KARBONHJUL: Zipp 303s er et av mange eksempler på moderne karbonhjul som tåler en del juling, har lav luftmotstand og relativt lav vekt. Foto: Henrik Alpers
Hjulsett er trolig det vi landveissyklister bytter ut eller oppgraderer oftest, sett bort ifra slitedeler som drivverk.
Hjulsett kan endre utseende og kjørefølelse på sykkelen radikalt, og det er like mye identitet og stil, som det er funksjon og kjørestil. Hjulsett er vår hellige gral.
Test av karbonhjul til landevei og gravel
Reserve 40/44: Et moderne og elegant hjulsett. Dette er hjulene du finner på storlaget Jumbo-Visma, og det kan man forstå. Hjulene leverer veldig godt ute på landeveien og har i tillegg et veldig allsidig bruksområde, med stor indre bredde på felgen
DT Swiss CRC Spline 1400: Allsidige er også dette hjulsettet fra tradisjonsrike DT Swiss. Sveitsernes alt-i-ett-hjulsett har det meste du ønsker i et hjulsett, men likevel noen mer spissede egenskaper. Like stivt som det er dyrt.
Zipp 303s: Rimelig karbonhjul fra den amerikanske giganten. Hjulsettet har en veilpris på 12.888 kroner, men kunne fint kostet 17 999 kroner uten at vi ville tenkt over det. Zipp 303s er en skikkelig budsjettvinner!
Shimano Ultegra C50: Shimanos bang-for-buck-allroundhjulsett er et fantastisk presist hjulsett, og det er også svært godt i sidevind. Hjulsettet er et godt kjøp, selv om vi mener de er alt for konservative når det gjelder detaljene.
Black Inc. Thirty: Hjulsett til både asfalt og grus. Prisen på 24 999 kroner er for høy for hjulsettet, selv om både kvalitet og funksjon er veldig god.
Syklister er gale etter høyprofilshjul i karbon, noe som er så dyrt at vi kjøper et billig hjulsett bare til trening. Her får du svaret på hvorfor, samtidig som vi knuser en del myter.
Eldre hjultester
Zipp sine 303 Firecrest Disc er et hjulsett som haker av alle våre krav til et moderne hjulsett. Det er et velkjent hjulsett blant innvidde landeveissyklister, og er en testvinner hos ekspertene i Landevei.
Specialized sine CLX 32 Roval gir oss mye av det samme som Zipp, men faller dessverre fullstendig igjennom når det kommer til slangeløst.
Mavic sine Ksyrium-hjul er også en klassiker på landeveien. Det er et velkjent og slitesterkt hjulsett, som gjerne brukes som treningshjul. Ekspertene i Landevei anbefaler dette hjulsettet.
DT Swiss er kjent for sin kvalitet, og i stor grad grunnet navene de lager. ER 1400 Spline er en testvinner hos Landevei, i test av hjulsett for skivebrems.
Dette må du se etter i et hjulsett
Et hjulsett er den mest effektive måten å bli raskere på for en slant penger.
Du kan oppgradere til et hjulsett som har litt profil og er raskere, eller du kan kjøpe et hjulsett som gjør at du sparer kanskje 500 gram i vekt.
Når vi oppgraderer er det som oftest til karbonhjul. Det er det flere årsaker til. Først og fremst at karbon er lettere enn aluminium, og jo dyrere karbonhjul jo lettere er de.
Karbon er også stivere enn aluminium, noe som gjør at de respondere bedre på kraften du putter ned i pedalene og er kvikkere i akselerasjonene.
Hjulsett av aluminium er typisk billigere hjulsett, som vi gjerne bruker til trening og som holder veldig lenge. Karbon er gjerne betydelig dyrere og grunnet dets kvaliteter bruker vi dem til konkurranse.
Et hjulsett med profil (altså at hjul som har litt felgdybde) er som regel også mer aerodynamisk, noe som gjør at du henter sekunder i lett og raskt terreng.
Men vi syklister er nødvendigvis ikke bare interessert i dyre hjulsett. For mens de dyreste hjulene fint koster 25 000 kroner, trenger man også hjulsett til trening.
Da er man gjerne interessert i å finne et som gir mye for penga, som har både lav vekt og lav pris, samtidig som de er relativt stive. Da kan man gjerne fint bruke dem i mindre viktige ritt også.
En viktig faktor ved et moderne hjulsett er også at felgen har god innvendig bredde. Det gir muligheten til å sette opp hjulsettet med brede dekk, som gir økt komfort samtidig som det ruller like bra.
Landevei ønsker også at hjulsettene kommer med muligheten til å sette opp slangeløst. Med slangeløst får du økt komfort, mindre rullemotstand og det er veldig punkteringssikkert.
På hjulsettene til gravelsykling er innvendig felgbredde spesielt viktig, og her også bør de være satt opp for slangeløst. Kjøreegenskaper og slitestyrke er kanskje spesielt viktig her, da hjulsettene fint kan få en del mer juling her enn på landeveien.
Ettersom bransjen nå orienterer seg mer og mer rundt skivebremser, er også de fleste hjulene Landevei tester hjul som er for skivebremser.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.