NY OG RASK: Vanquish er Giros nyeste aerohjelm, som nå tar over for pottehjelmen Air Attack.
Lesetid: 6 minutter
Harde fakta
Giro sier: Dette er spydspissen av landeveishjelmer som brukes til store prestasjoner. Vi mener: Svulstig, men det er flere ting som gjør dette til den kanskje beste aerohjelmen på markedet.
Vil vi anbefale dette produktet? Er du i markedet for ny aerohjelm, absolutt.
Pluss: Kommer i åtte fargevarianter, det integrerte visiret fungerer bra, bedre lufting enn på air attack, integrert MIPS/ Roc Loc Air gjør hjelmen nettere og luftigere, overlegen kvalitetsfølelse. Minus: 315 gram i M er i den tyngre enden av skalaen.
…
Det ble nærmest oppstandelse da Giro lanserte Air Attack i 2012. Plutselig skulle hjelmer være aerodynamiske, ikke lette og luftige. Det tok tid før markedet gikk fra lett mobbing til aksept, og brått fulgte resten av hjelmmarkedet etter.
Aerohjelmer er i dag allemannseie, selv om virkningen av dem i praksis kanskje er liten. Men de både føles og ser raske ut, i tillegg til at de er bedre til norske forhold med kaldt ruskevær.
Giro Vanquish er en helt ny aerohjelm fra Giro, som vi har testet i høst og vinter.
NYTT UTSEENDE
Air Attack ble raskt kjent for sitt bolleaktige utseende, en form som viste seg å være blant de mindre aerodynamiske, når resten av hjelmmarkedet kom etter.
Vanquish har derfor fått et radikalt endret utseende. Sett fra siden minner den nå mer om en Toyota Prius, med sin runde form og avkappede hale.
Det aerodynamiske prinsippet er dog kjent. Hjelmen har flyvingeform, men vingehalen er «kappet» av. Dette gjøres av flere årsaker.
Det ene er at vi sparer vekt på å fjerne halen. Videre sitter syklister sjelden helt statisk, og når de ser til siden eller ned på forhjulet, vil halen på en hjelm øke luftmotstanden. Fasongen blir altså da et godt kompromiss for å bryte så lite vind som mulig.
Giro Vanquish
Aerohjelm med mips og visir 315 gram 362 gram med visir 2999 kroner Wenaas Nordic as
Skallet er også todelt, der for-og bakdel kommer i ulike fargekombinasjoner. Den rette bruddkanten som går på tvers av hjelmen skal angivelig ha en aerodynamisk funksjon.
Mens Air attack nøyde seg med totalt seks lufteventiler, alle relativt små og smale, finner vi hele ti større luftehull hos Vanquish. Luftinnsuget blir større, og luften ledes over hodet via fire store, innvendige kanaler. Ventilene på baksiden av hjelmen er vesenlig større enn på forgjengeren.
Også Vanquish leveres med et medfølgende visir, med et futuristisk utseende. Visiret er en linse fra Carl Zeiss, som på nesten alle modellene leveres i en gråsvart versjon, som fungerer godt i langt på vei de fleste lysforhold. To av hjelmene, vår testversjon i grått og svart, samt en limited edition-utgave i hvit, leveres med en mørkere linse som minner om Oakleys Fire Iridium.
For ordens skyld, hos Giro i California har den egen vindtunnel i skalaversjon til hjelmtesting. Det er absolutt hold i deres aerodynamiske påstander, dog vet vi foreløpig lite hvordan Vanquish gjør det i direkte sammenligning med andre hjelmer.
NY MIPS
Vanquish leveres utelukkende med MIPS. Dette er altså et millimetertynt skall inni hjelmen, som skal begrense rotasjonsskadene på hjernen ved kræsj. Titter vi inni hjelmen, ser vi dog at det er en helt ny mipsløsning.
Denne er nå blitt en integrert del av strammesystemet, i stedet for å være et ekstra plastskall på innsiden. I tillegg er selve mips-systemet perforert for å gjøre det luftigere.
Giros strammesystem kalt Roc Loc Air, ble levert nytt til toppmodellen Synthe. Strammesystemet gjør at hjelmen strengt tatt «svever» over hodet ditt, det er veldig lite av isoporen som faktisk er i kontakt med hodet. Fordelen er en luftigere hjelm, samt bedre passform.
Roc Loc Air høres mest ut som et konsept markedsavdelingen har funnet opp, men det fungerer veldig bra i praksis. Det er færre trykkpunkter fra hjelmen, særlig mot pannen.
I PRAKSIS
Den aller første forbedringen vi merker er det nye strammesystemet. Mips er et relativt nytt konsept, som vi ofte har opplevd som klamt, samt at det har lugget litt i festepunktene. Akkurat denne mipsløsningen kan vi like, strengt tatt merker vi ikke at den er der i det hele tatt, og det er trolig derfor Giro kun leverer Vanquish som mipshjelm.
Strammesystemet for øvrig fungerer så godt som det pleier, og vi trives virkelig med å ha et mykt bånd mot pannen heller enn selve hjelmen.
Luftesystemet er som nevnt også forbedret, og her er forskjellen særlig merkbar om vi sammenligner den direkte med forløperen. Vanquish er bedre både i høy og lav fart, særlig merker vi stor forskjell i klatringer.
Nå kunne vi fint klart oss med en aerohjelm hele året hjemme i Norge, men dette er slik vi ser det ikke luftig nok til å være en hjelm en tar med seg på en ferie til Gran Canaria, eller et annet sted der det blir mange, lange klatringer.
Den nye Zeiss-linsen ser i overkant futuristisk ut, anno 1980. Det ser skikkelig kult ut på bane, det ser ganske kult ut på tempo og triatlon, men vi er rimelig sikre på at dette ikke er noe vi kommer til å bruke når solen skinner.
Følelsen av å bruke visiret er annerledes enn å bruke briller, en føler at en sitter inne i en liten glassboble. Det er verken bedre eller verre enn noe annet, bare veldig annerledes.
Vi noterer oss at vi ikke fikk visiret til å dugge, selv på kalde vinterdager.
Undertegnede kommer ikke til å selge oakleybrillene sine, og jeg er i tvil om jeg hadde brukt visiret på eksempelvis Lillehammer-Oslo, tradisjonelle briller er fortsatt litt enklere å håndtere.
Og en meget viktig ting til, for deg som har planer om å bruke visiret. Når du snur det opp ned på hjelmen for å la det hvile, blokkerer det to av ventilasjonslukene. Dette kan være litt kinkig i lange klatringer.
OPPSUMMERT
Det er ingen garanti for at Vanquish passer ditt hode perfekt, men Giro har strukket seg langt for at aerohjelmen skal passe til så mange hoder som mulig. Løsningen der mipsen er integrert sammen med strammesystemet gir deg både en luftigere hjelm enn andre mipshjelmer, en luftigere hjelm i seg selv, bedre passform og en hjelm som bygger mindre.
Og akkurat her leverer Giro i en klasse for seg. Hver eneste lille bit oppleves som en solid, gjennomtenkt kvalitetsdel.
Det medfølgende visiret fungerer godt, enten det beskytter øynene eller oppbevares opp ned på hjelmen. Vi noterer at det hjelmen veier 315 gram, kunne vi greid oss med mindre? 365 gram for hjelm og briller er på den tyngre enden av skalaen.
Men Vanquish er uansett en vesentlig opplevd forbedring av originalen Air Attack, og den er i skrivende stund like markedsledende som Air Attack i sin tid var. Enn så lenge lever den opp til navnet sitt.
Kjøp om du vil se rask ut i 2018.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.