BIRØKTING?: Denne hjelmen kan få deg til å tenke både på honning og hockey, men det er en solid sykkelhjelm fra Smith. Alle foto: Knut Andreas Lone
Smith Trace MIPS
Pris: 2500,-
Størrelse: Medium (55-59 cm)
Vekt: 286 gram
Testet størrelse: Medium
Smith er en amerikansk hjelmprodusent, som opprinnelig startet med briller og hjelmer til skikjøring helt tilbake på 1960-tallet.
Det siste tiåret har produsenten fra Colorado også beveget seg inn i sykkelmarkedet, både innenfor terreng og landevei. Trace er deres toppmodell.
Ved første øyekast er dette åpenbart en hjelm som er designet med aerodynamikk i tankene. Ser vi litt nærmere ser vi også det mest unike ved hjelmen.
Med unntak av de to store luftehullene i senter av hjelmen, er øvrige luftehull dekket med en honeycomb-struktur.
Smith kaller det for Koroyd, og det skal være energiabsorberende ved velt. Den består av mange sylindre skal kollapse jevnt dersom du velter.
I tillegg har den også MIPS, det innvendige skallet som skal redde hjernen din ved velt. Når hjelmen din treffer bakken og blir hengende igjen i asfalten, roterer MIPS-skallet separat fra ytterskallet på hjelmen, og skal redusere rotasjonsenergien som blir påført hjernen din.
Er du den som liker litt eksentriske utseender, er Trace definitivt hjelmen for deg. Den kommer i en rekke farger og designvarianter.
Ifølge produsenten veier hjelmen 280 gram. Vi veier den til 286 gram.
I praktisk bruk
Dette er en hjelm med stort volum, og den minner kanskje en del om en hockeyhjelm i utseendet. Den er likevel ganske komprimert i høyden, tross at den ser veldig stor ut.
Utseendet gjør også at man lar seg lure litt når det kommer til vekten. Den er ikke superlett, men 286 gram er ganske solid, med tanke på hvor at den både har MIPS og Koroyd-strukturen.
Vi lar oss imponere veldig av hvordan den sitter på. Den sitter lett og fint på hodet, og har en veldig bra utforming. Det er mye sikkerhetsstruktur med MIPS og Koroyd, men det er overhodet ingen følelse av plastikk mot hodet. Innsiden av hjelmen er belagt med solide og behagelige puter.
Hjelmstroppene er ganske standard, men løsningen har en ikke-intuitiv, Y-formet stroppesamler ved ørene, som er litt knotete å justere.
Stroppen under haken er lett å justere, men den kan også skli raskt ut av posisjon. Et lite silikonbånd skal holde den løse delen av stroppen på plass, men den holder ikke mål. Den sklir veldig lett ut av posisjon, og stroppen blafrer i vinden.
Strammesystemet har tre vertikale posisjoner som det kan justeres i, og går godt ned på bakhodet. Strammehjulet er litt tungskrudd, men systemet er presist og strammer jevnt.
Så, hvordan er den ute på veien? Vel, den er ganske bra. Til tross for at majoriteten av luftehullene er dekket av Koroyd-strukturen, lufter den ganske greit.
Hullene i strukturen er også vinklet for best mulig inn- og utlufting. Men den er et stykke unna de råeste hjelmene i testen, Kask sin Protone og POCs Ventral Air.
Du vil bli litt varm i toppen på de heteste dagene, men fordelen er dog at den gjør seg veldig godt på de kjøligere dagene. Og at du slipper å få insekter stormende inn i hjelmen på sommeren.
Putene inni hjelmen tar også godt unna for svetten, men tørkeevnen er ikke den råeste så det blir noget bløtt iblant.
Tross for Koroyd-strukturen holder den faktisk ganske bra på brillene, men de presser dog ørepinnene ganske bra utover.
Buy – Try – Why
Hvis du er fan av utseendet, er dette en god investering. Trolig vil du få mange bemerkninger i landeveismiljøet om du kjøper denne, for den er alt annet enn konservativ i utseendet.
Her er det gode justeringsmuligheter, så det skal være et ganske trygt kjøp. Foretrekker du dog å ha brillene i hjelmen, bør du teste om dine briller passer.
Oppsummert
Dette er første gang vi tester en hjelm fra Smith, og vi er positivt overrasket. Og ut ifra hva vi leser om tidligere hjelmer, har de også kommet et godt stykke videre fra tidligere hjelmer.
Du får mye hjelm for pengene med tanke på sikkerhet og allsidigheten til hjelmen, som ifølge produsenten også er ganske aerodynamisk.
2500,- kan føles mye ut for et produkt som ikke er veldig kjent i det norske markedet. Men fortsetter Smith å lage gode produkter, som Trace-hjelmen, vil nok de vokse raskt på det europeiske markedet også.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.