NY: POC har gjort sin Ventral-hjelm enda mer luftig. Alle foto: Knut Andreas Lone
POC Ventral Air SPIN
Pris: 2 499 kroner
Størrelse: Medium (54-59 cm)
Vekt: 244 gram
Testet størrelse: Medium
Siden den svenske produsenten POC startet å produsere hjelmer, har de bemerket seg med tanke på både sikkerhet og utseende.
I 2021 lanserte de Ventral Air SPIN, som et alternativ til flere andre Ventral-varianter POC allerede har.
Ventral SPIN er POCs dyreste hjelm og koster 2999,-. Den har de samme trekkene som Ventral Air SPIN, men med færre luftehull til fordel for aerodynamikk. Air SPIN, som koster 2499,-, er laget med fokus på vekt og lufting.
Produsentens sykkelhjelmer fikk et ordentlig salgsløft da de begynte å sponse profflaget Garmin for omtrent ett tiår siden, og skilte seg klart ut i mengden.
De karakteristiske trekkene som gjorde at merket skilte seg ut da, er fremdeles å finne på Ventral Air SPIN også. Den har en solid front med mange, store luftehull, og det samme i bakhodet for god gjennomtrekk.
POC har som vanlig også et bredt spekter av farger, så du kan både være synlig og skille deg godt ut på veien.
SPIN står for Shearing Pad Inside, og er POCs egen beskyttelsesteknologi. POC samarbeidet med MIPS tidligere, som de fleste andre nå bruker, men har etter hvert utviklet sin egen teknologi. Selv om de nå jobber sammen igjen, er det SPIN som POC nå bruker.
Mens MIPS er et ekstra, innvendige skall, som skal redusere rotasjonsenergien mot hjernen, om du velter og slår hodet mot asfalten. SPIN fungerer etter det samme prinsippet, bare at POC har lagt inn puter på innsiden av hjelmen, som skal gjøre samme nytten.
I praktisk bruk
Det store innsalget til POC er at Ventral Air SPIN skal ha «overlegen kjøleeffekt», samtidig som den er «eksepsjonelt lett».
Når man lufter den opp av esken er den definitivt lett, og det føles nesten som du holder luft. Og den er uten tvil en svært lett topphjelm. Eksepsjonelt lett er den kanskje ikke. Da snakker vi nok mer om POCs Ventral Lite, som veier 190 gram i størrelse medium.
Til sammenligning er aero-utgaven Ventral SPIN bare fire gram tyngre, på 248 gram.
Den er dog en fryd å ha på topplokket. Når du trer den på, omfavner den hodet silkemykt og oppleves svært behagelig.
På enkelte hjelmer føler man ofte plastikken fra MIPSen eller selve hjelmkonstruksjonen mot hodet, men det er ikke et problem med Ventral Air, som nok får et solid komfortløft av SPIN-putene.
Strammesystemet er svært presist, slik at man slipper å krige om enten for løs eller for stram hjelm, og det er enkelt å bruke på veien. Strammehjulet er også tagget, og greit å justere når du har hansker på.
Stroppesamleren ved ørene er veldig stabil og behagelig, og den er justerbar, men du må kanskje studere den en gang eller to for å skjønne hvordan du løser den opp og justerer.
Det er også mulig å justere høyden på båndet i nakken mellom tre forskjellige nivåer.
Hakestroppen er grei å lukke og justere, og samleren til den løse stroppeenden er stor, men kan iblant bevege seg litt slik at du får en blafrende stroppeende. På en så dyr hjelm kunne POC ha kostet på seg en hakket bedre løsning.
Ute på veien sitter hjelmen som et skudd, og du slipper å tenke på at du har en hjelm på deg. Selv om du strammer ordentlig godt opp er det aldri noen spesifikke trykkpunkter rundt hodet, og det liker vi veldig godt.
Hvor vidt det er «overlegen kjøleeffekt» er vanskelig å vurdere nøyaktig, men det er liten tvil om at hjelmen lufter veldig godt.
Du kjenner luften strømme inn i hjelmen, og i høy fart og utforkjøringer på varme sommerdager gir det en veldig god følelse. Samtidig er det merkbart ved at du ikke får avsindige mengder svette i ansiktet eller håret.
At luftingen er så bra er nesten et lite irritasjonsmoment i de verste insektsperiodene, for de kan lett havne inn i hjelmen din, men det er noe man lever fint med.
Selv om aerodynamikken ikke er hovedfokus ved denne hjelmen, er det ikke slik at POC har lagt det fullstendig bort. Hjelmen spiller på Venturi-effekten, hvor et mindre tverrsnitt midt langs de dype kanalene øker lufthastigheten og dermed bidrar til å øke lufthastigheten over toppen og siden av hodet.
Selv om hjelmen er lett og luftig, føles den ikke på noen måte som noen sinke, selv om det er vanskelig for oss å tallfeste det. Den føles rask ut, i hvert fall.
Med tanke på å plassere brillene i hjelmen, er Ventral Air SPIN helt grei, men den er ikke super. Våre Oakley Radar og Sutro falt aldri ut av hjelmen, men gjorde iblant noen plutselige byks utover, hvis vi så ned i bakken.
POC har lagt inn et stoffinnlegg for å lage friksjon og holde brillene på plass, men i hovedsak er hjelmen designet med vekt på POCs egne briller.
Ja - tja - nei
Dette er et trygt og godt kjøp, dersom lommeboka tillater det. Den oppleves utrolig behagelig ut på veien, og er et kvalitetsprodukt.
Dens karakteristiske utseende er det ikke nødvendigvis alle som liker eller føler de passer i, så det kan være greit å teste. Det kan også være greit å sjekke om brillene dine sitter i hjelmen.
Er den verdt prisen? Den ligger i samme prisklasse som andre topphjelmer.
Konklusjon
Ventral Air SPIN er et gjennomført produkt. Vi synes hjelmen er elegant og stilfull, men det er et utseende som gjerne er enten elsk eller hat.
Den leverer det den lover, med tanke på komfort, lufting og at den er lett, men har litt småplukk med tanke på festing av briller og stroppeenden. Dette er imidlertid heller regelen enn unntaket, tross at hjelmen ligger i det øverste prissjiktet.
Den er også utstyrt med sikkerhetsteknologi, som gir en ekstra trygghet.
Testvinner.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.