LUFTIG: Lazer Z1 kommer med hele 31 luftehull som sørger for god gjennomstrømning. Foto: Marcus Liebold.
Lesetid: 3 minutter
Belgiske Lazer har i lang tid tatt den tradisjonelle hjelmformen og gitt den sin egen lille twist. Resultatet har vært stilige og behagelige hjelmer med god funksjon, men vekt har de aldri vært særlig gode på.
Z1 er deres topphjelm, sett på hodene både til proffrytterne i belgiske Lotto-Soudal og nederlandske Team LottoNL-Jumbo.
Hjelmen har hele 31 luftekanaler, alle med plass nok til en finger om en måtte klø seg i hodet.
Strammesystemet til Z1 er like enkelt som det er genialt. En tynn wire går fra tinning til tinning rundt bakhodet, og den strammer lett på en ganske stor nylon-vugge som fester seg på bakhodet. Har du sånn noenlunde normal hodeform, er sjansen liten for at det er noe sted det strammer ekstra her.
ANNERLEDES: Lazer Z1 overbeviser med et flott strammesystem. Gjennom et hjul øverst på hjelmen strammes en nylon-vugge. Foto: Marcus Liebold.
Strammingen gjøres fra et lite hjul øverst på hjelmen, som enkelt opereres med én hånd.
Z1 har også fem hakk for høydejustering. Hjelmen er videre utvidet noe i nakke, panne og tinning, den dekker altså et større areal av hodet. Dette er noe vi kjenner fra terrengsykkelhjelmer, dog er det vanskelig å bekrefte hvorvidt dette faktisk tjener en funksjon. Så lenge vekten er som det er, tenker vi at dette er et velkomment innslag. Like fullt opplevde vi på noen treningsturer at hjelmens lave front forstyrret synsfeltet vårt noe.
Z1 kommer med kun to puter, én i front av hjelmen og én øverst på innsiden. Til tross for den minimalistiske polstringen oppleves hjelmen som komfortabel og behagelig på hodet. Putenes fasong er for øvrig tilpasset lufthullene, slik at de ikke blokkerer for den gode luftsirkulasjonen.
Lazer_Z1 (6 of 8)
MINIMALISTISK: Lazers topphjelm kommer med kun to puter. I tillegg har den fem hakk for høydejustering. Foto: Marcus Liebold.
Stroppene er både myke og solide, og kan enkelt justeres med en liten sekskant som skyves opp eller ned. Vi liker stramme-slakke-mekanismen, som gjør det vesentlig enklere å tilpasse hjelmens passform enn på hjelmer der vi finner et spenne som må åpnes og lukkes først. Justeringen kan forresten betjenes med kun én hånd.
Lazer_Z1 (3 of 8)
SMART: En sekskant gjør justeringen av stroppene mye enklere og kan betjenes kun med én hånd. Foto: Marcus Liebold.
Sånn ellers: Volumet til hjelmen er mer enn innafor, og vi får fint plass til briller både på nesen og i luftehullene. Det er lite å utsette på detaljer, Lazer har alltid hatt dette på plass.
Prisen på 2449,- kroner er midt på treet for de dyreste hjelmene.
Hjelmen ender opp med terningkast fem. Det finnes hjelmer som er et hakk rimeligere, og hjelmer som er marginalt lettere. Men det finnes også mange topphjelmer som er både dyrere og tyngre. Hjelm er en personlig preferanse, liker du utseendet på Z1 gjør du et godt kjøp.
Lazer_Z1 (5 of 8)
UTVIDET: Hjelmen er lavere i både nakke, panne og tinning, og dekker dermed et større areal av hodet enn konkurrenters produkter. Foto: Marcus Liebold.
PLUSS: Flott strammesystem, luftig, ekstra beskyttelse i nakken, bredt fargeutvalg.
MINUS: Den lave fronten forstyrrer synsfeltet noe.
PASSER FOR: Deg som foretrekker luftige og lette hjelmer, har høy hodefasong og liker belgisk design.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.