Fikk Formel 1-hjelp til å utvikle Uno-X' nye tempohjelm
Vi så den allerede for noen uker siden, da den plutselig dukket opp på Uno-X Pro Cycling-rytterne i Volta ao Algarve. Tirsdag ble den radikale tempohjelmen Sweet Protection Redeemer 2Vi offisielt lansert.
I VINDTUNNEL: Uno-X-rytter Joss Lowden tester hjelmen, mens Casper von Folsach følger nøye med. Foto: Sweet Protection
Lesetid: 5 minutter
Da den spektakulære hjelmen plutselig dukket opp i konkurranse, sendte det nærmest sjokkbølger gjennom sosiale medier, som var lynraskt ute med humoristiske anslag rundt hjelmens utseende.
Da Sweet Protection Redeemer 2Vi offisielt ble lansert tirsdag ettermiddag, var det med et produksjonsteam som hadde en helt annen tilnærming da de fortalte om det de mener er en banebrytende innovasjon.
– Jeg er veldig stolt av hva vi har klart å oppnå, sier Thomas Larsen Røed, produktdesigner i Sweet Protection.
OFFISIELT LANSERT: Tirsdag ettermiddag kunne Sweet Protection endelig avsløre detaljene bak den oppsiktsvekkende tempohjelmen Redeemer V2i. Foto: Sweet Protection
Formel 1-hjelp
Larsen Røed er én av flere som har stått bak design og utvikling av hjelmen, som startet i desember 2021.
Hjelmen er utviklet i tett samarbeid med profflaget Uno-X Pro Cycling, som Sweet Protection har levert hjelmer og briller til siden 2018.
– Vi ville lage en hjelm for de aller raskeste rytterne, og en hjelm som ville gjøre Uno-X-rytterne raskere, forteller Larsen Røed om hjelmens bakgrunn.
Utgangspunktet for hjelmen var en 3D-scanning av Søren Wærenskjold, u23-tempoverdensmesteren på Uno-X.
– Vi utviklet ikke den spesifikt for Søren, men han var basen for arbeidet vårt. I tillegg var også Joss Lowden, kvinnelagets beste temporytter, inne i vindtunnelen, og testingen på henne bekreftet det den også hadde vist på Søren, selv om hun er en mye mindre rytter.
For å kunne utvikle en så rask hjelm som mulig, har teamet bak benyttet seg av verdens ledende bransje på aerodynamikk og prestasjon, Formel 1.
Testingen i vindtunnel er gjort på racerbanen Silverstone i Storbritannia, hvor en har fått hjelp av blant andre Kyle Forster, som har jobbet med aerodynamikk for Mercedes-laget, laget til syv ganger verdensmester Lewis Hamilton.
I AKSJON: Her er Sweet Protection Redeemer på Anthon Charmig under Volta ao Algarve. Foto: Szymon Gruchalski
BANEBRYTENDE: Det mener i hvert fall Uno-X Pro Cycling og Sweet Protection. Foto: Sweet Protection
Der er det gjort omfattende testing av blant annet CFD (computational fluid dynamics), som er i essens er datamodellering i fluiddynamikk, som gjør at en kan analysere luftstrømningsproblemer.
I vindtunellen er det testet en rekke forskjellige konfigurasjoner av hjelmen på forskjellige ryttere, for å komme frem til en konfigurasjon som vil fungere for flest mulig ryttere.
Hjelmen vi har sett i bruk på Uno-X-rytterne er en størrelse L/XL (59-61 cm) og har en vekt på cirka 490 gram.
– Den ser kanskje stor ut, men den er innenfor UCI-reglene. Den er ikke den største eller tyngste heller, sier Larsen Røed.
I størrelse M/L (53-59 cm) vil den ha en vekt på rundt 450 gram.
Hvor rask er den?
Den overordnede beskjeden fra Sweet Protection og Uno-X Pro Cycling er at dette er en hjelm som er «banebrytende innen aerodynamikk».
Noen konkrete tall går de imidlertid ikke ut med. Det er det flere årsaker til.
På generell basis går det ikke an å hevde at en hjelm er verdens raskeste. Sweet Protection kan garantere at dette er en rask hjelm, men hvor rask den er, det kommer også veldig an på rytteren.
– Folk vil gjerne høre om hvor mye du sparer, men det handler mye om protokollen. Hvilken rytter det er, hvilken vinkel og hvilken vindtunnel. Det handler veldig om scenariet, sier Von Folsach.
– Men vi har testet andre hjelmer på rytterne våre, og jeg kan si at uten tvil at dette er hjelmen jeg foretrekker at laget vårt bruker.
Essensen til Redeemer 2Vi er å optimalisere luftstrømmen rundt hodet, skuldrene, ryggen og overkroppen. Bakdelen av hjelmen er også krummet, slik at den skal kunne ligge så tett mot rygg og skuldre som mulig, for å unngå turbulens i det luftstrømmen forlater hjelmen.
Slik Landevei også kunne fortelle for noen uker siden, er ryggen og luftkanalene (kalt for Laminar Flow Bypass Duct) i hjelmen til for å redusere lufttrykket der hvor det er på sitt mest intense, midt forfra, og følgelig minske luftmotstanden.
Ryggen sørger for å dele luftstrømmen, mens luftkanalene akselererer luftstrømmen gjennom hjelmen og bak over ryggen.
Når luften da kommer ut av luftkanalen med en høyere fart og går over skuldrene, skal det da redusere luftmotstanden.
Hjelmen er også bygget utover mot skuldrene, slik at luftstrømmen skal fraktes på en måte som ikke skaper turbulens innvendig i luftkanalen.
Designutviklerne forteller at med en lav bygghøyde på hjelmen, har en fått hjelmen på linje med rytternes skuldre og rygg, som gjør at luftmotstanden reduseres ytterligere.
Siden oppstarten av prosjektet er det jobbet intenst med hjelmen. Kort tid før Volta ao Algarve ble den UCI-godkjent og ble umiddelbart tatt i bruk av Uno-X.
En annen nøkkelperson er danske Casper von Folsach, som til daglig jobber som perfomance coach i Uno-X, og har vært en viktig brikke rundt det danske banelandslagets fremgang.
– Aerodynamisk luftmotstand er det rytterne bruker mest watt (kraft) på å kjempe i mot. For den totale aerodynamikken til en rytter er hjelmen kritisk. Derfor har vi jobbet så hardt med å utvikle den, sier Von Folsach.
Prisen vil da bli omkring 450 euro (altså cirka 4500 norske kroner)
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.