Det som fungerer for verdens beste sykkelrytter og hans lange solo-krumspring (Tadej Pogačar, om vi må presisere det), det må vel funke for den vanlige mannen i gata også?
Tja, vi er litt usikker på om det er Pogačar eller du som isåfall bør være mest skuffa, uten at det betyr at hjelmen gjør seg bort på noe vis.
Dette må du vite om Met Manta
Met Manta har det vi anser som et granske tradisjonelt aerohjelm-design, med lav byggehøyde og avrundet design. Met har gått for to stående, avlange ventilasjonshull sentralt på hjelmen, samt to på hver side av hjelmen. Disse leder luften inn i hjelmen og ut på bakhodet via åtte forskjellige hull.
Hvor aerodynamisk er den? Den testingen som Met har gjort selv, er noe begrenset. Målingene er gjort i tre forskjellige hastigheter, 33, 50 og 88 km/t, med hodet vinklet i 65 og 77 grader for å simulere både vanlige sittestilling og spurtposisjon. Ifølge Met skal resultatene ha vist at Manta er 4 watt mer effektiv i forhold til den forrige generasjonen av hjelmen i vanlig sittestilling, mens i en spurt utgjør den 3 watts forskjell.
Met hevder også at den er 4 watt raskere enn sine hovedkonkurrenter, uten å dele noen ytterligere spesifiseringer, data eller resultater.
Hjelmen kommer med MIPS (C2), som er tilpasset ventilasjonskanalene på hjelmen. Den har det veldig karakteristiske innvendige gule skallet, som skal redusere rotasjonsenergien i hjelmen dersom du slår hodet i et uhell.
Vår testhjelm er i størrelse L, men vi kunne nok fint ha passet i en M også. Likefullt, vekten på str. L er 268 gram, noe som må kunne sies å være ganske lett. Met selv oppgir vekta til å være 270 gram i str. L. Det vil si at om du har en mindre størrelse, vil den være enda lettere, ifølge Met selv 240 gram i str. small og 250 gram i str. medium.
Hjelmen finnes i en rekke forskjellige farger, hvor det er sidene av hjelmen er matt, mens midten og toppen har en skinnende finish på fargen.
Met Manta i bruk
Med sin lette vekt sitter Met Manta veldig behagelig på hodet. Tross at vi er på en størrelse større enn vi vanligvis bruker, er passformen ganske bra, og hjelmen i de andre størrelsene har den nok en litt smal passform, litt slik Specialized Evade 3 har.
Uten ett større ventilasjonshull sentralt på hjelmen, får man ikke den "eksplosive" følelsen av luftgjennomstrømning som Kask Nirvana, Sweet Falconer og Evade. Likefullt er ventilasjonen solid, og vi syklet en rekke lange turer i sommervarme, uten at overoppheting eller svette rennende i ansiktet ble et problem.
I panna på hjelmen, mellom selve hjelmen og svetteputene på strammesystemet, er det også lagt inn tre luftkanaler, som hjelper med å holde deg avkjølt og ta unna svetten.
Om det kommer av de tre kanalene, eller at bare strammesystemet og svetteputene er plassert litt lav, er vi usikre på, men enten eller gjør det i hvert fall at de er synlige fra fronten på hjelmen, og det ser ikke spesielt elegant ut, spesielt med det gule MIPS-skallet synlig. Det er også synlig på sidene.
Strammesystemet er en liten hemsko ved hjelmen. Det er ganske tradisjonelt og består av en ramme som er festet i og går rundt langs kanten på hjelmen. Bakdelen av det er ganske minimalistisk og tynn, antagelig for å kunne spare vekt. Men det gjør også av komforten ikke er så bra som vi ønsker.
Fra cirka halvveis bak på hjelmen faller høyden på strammesystemet litt. Det gjør at det havner litt i konflikt med brillepinnene dine. Det gjør at brillene sitter litt dårligere, og spesielt om du ser til sidene eller gjør brå bevegelser, kan brillene komme litt ut av posisjon.
Strammehjulet er enkelt å løsne opp og å mikrojustere, men det tynne rammeverket og minimalt med puter, gjør at det fort kan bli trykk og ubehag mot bakhodet.
Den vertikale justeringen er helt ok. Det er fire forskjellige høyder du kan sette den i, men som følge av den omvendte Y-en som går opp i hjelmen, er du nødt til å ta av hjelmen for å justere den om du vil dytte den i en høyere posisjon. Ned går fint, da er det bare til å trekke, men å dytte inn igjen krever at du har tak nærmere festepunktet den.
Det magnetiske stroppefestet er enkelt å både feste og løsne. Stroppesamleren kan også enkelt justeres. Stroppene er ganske lange, så du har en del til overs, men det er et større og mindre silikonbånd så du kan legge den dobbelt, for å unngå at den blafrer plagsomt i vinden.
Muligheten for å sette brillene i hjelmen, i det vi liker å kalle for brillegarasjen, bør funke greit med de fleste briller.
For at hjelmen skulle være helt i toppen med hjelmer som Kask Nirvana og Trek Velocis, så er det noen detaljer som Met burde levert bedre på.
Den leverer bra på ventilasjon, aerodynamikken skal etter sigende være bra og den er ganske lett. I tillegg leverer den også veldig bra på verdi for pengene i sitt segment og i forhold til konkurrentene.
Sweet Tucker 2Vi, som Uno-X bruker, koster 2 800 kroner, Poc Procen Air 3 800 kroner, Trek Ballista 3 400 kroner, mens Kask Nirvana koster hele 4 200 kroner.
Men prisen er likevel høy, og med tanke på at den er en topphjelm, mangler den litt det lille ekstra og finessen vi forventer fra en slik hjelm. MIPS-skallet er sjokkerende synlig i pannen på hjelmen og lang siden på hjelmen, noe som ikke ser veldig bra ut. I tillegg har strammesystemet har begrenset med padding og er i konflikt med brillepinnene.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.