Alt kler den smukke, sies det. Nu vel. Selv som proff – og de slipper unna med nesten alt! – skal du være greit kul for å naile looken med Kask Nirvana, spør du oss.
Men ser en forbi utseendet, er det mange detaljer å bli glad i, men ikke alle.
Dette må du vite om Kask Nirvana
Nirvana har et ganske ekstremt design, men føyer seg inn i en rekke av aerohjelmer de siste årene som inkorporerer noen av de samme prinsippene. Deriblant Specialize Evade 3, Poc Procen Air, Sweet Tucker 2Vi, Trek Ballista og den kommende Oakley-hjelmen, for å nevne noen.
Designet bak Kask Nirvana er enkel: Når luftstrømmen treffer hjelmen og luften må skyves til siden, blir det mye luftmotstand. For å redusere frontarealet og trykket mot hjelmen, legger man inn et større luftinntak på midten, i dette tilfellet delt i ett større og ett mindre, for å lede luften rett igjennom hjelmen.
Inne i hjelmen finner vi også tre dype kanaler, som skal lede luften gjennom hjelmen. Inn mot midten er det to rygger, som skiller kanelene. Helt forrest, ved panna, har ryggene en fordypning, for også å lede luft ut i de to ytterste kanalene. Her handler det nok like mye som ventilasjon, som aerodynamikk, da luften som går rett gjennom den midterste kanalen er det mest avgjørende i det øyemed.
Tallenes tale fra Kask er ganske klar: Over 180 kilometer i 45 km/t sparer du 6 watt eller 72 sekunder, over 20 kilometer i 50 km/t sparer du 10,4 watt eller 7,2 sekunder, over 4 kilometer i 60 km/t sparer du 10,4 watt eller 1,2 sekunder.
I forhold til Kasks andre (og noe billigere) aerohjelm, Utopia Y, sparer du 6 watt i 40 km/t.
Når mye luft presses inn den samme åpningen, oppstår også det som heter Venturi-effekten, altså at luften akselereres gjennom hullet, og dette er nok en del av det som gjør at Nirvana er mer effektiv.
Mens svært mange andre hjelmprodusenter bruker forskjellige MIPS-varianter i sine hjelmer, har Kask en egen sikkerhetsteknologi og protokoll, som heter WG11.
Kask Nirvana har dermed ikke gjennomgått den anerkjente sikkerhetstesten til Virginia Tech, men Kask selv hevder deres protokoll er bedre og strengere enn det som er påkrevd i internasjonale standarder.
I denne protokollen bruker Kask en algoritme som definerer nivået av en hjerneskade, kalt BrlC (Brain Injury Criteria). Den gir en score som indikerer hvor høy sjanse det er for hjerneskade/hjernerystelse. Basert på studier har Kask satt en verdi <0,68 som pass/fail-verdi. Alle hjelmer med deres WG11-teknologi scorer <0,39, altså vesentlig under det kriteriet som er satt.
Som en del av WG11 er de 3D-printede putene en finner på de to kanalryggene. Putene har et slags bikubemønster og sørger både for å skape luft mellom hode og innsiden av skallet, samtidig som det skal dempe rotasjonsenergien i et eventuelt fall eller kollisjon.
Kask hevder at disse putene absorberer 10 prosent av rotasjonsenergien ved et uhell.
Hjelmen har Kasks eget strammesystem, Octofit+, som også inkluderer et eget strammehjul fra Kask.
Nirvana finnes i to forskjellige størrelser: M (52-58 cm) og L (59-62 cm) og i fem forskjellige farger, deriblant også den oransje Ineos Grenadiers-fargen.
Kask Nirvana i bruk
Kask Nirvana er lett – imponerende lett til en ren aerohjelm å være og til at den er såpass massiv.
Den vertikale justeringsmuligheten på strammesystemet er helt super og har et stort spenn. Det gjør at det er gode muligheter for å finne den mest komfortable posisjonen uansett hva du foretrekker og hvilken hodeform du har.
Strammehjulet funker også bra. Du får et godt grep og det er enkelt å dreie. Den har mange små trinn, så den er enkel å mikrojustere.
Passformen er ganske romslig slik vi opplever det. Mens både Evade 3 og Sweet Falconer Aero 2Vi har en litt tightere fit, de virker å være litt mer avlange, er det mer plass i Nirvana. Vi må stramme den ganske mye, før vi synes den sitter tight nok.
Når vi først har fått strammet den opp tilstrekkelig, synes vi den har litt mye vandring. Rister du hodet eller drar hjelmen litt fra side til side, er det mye bevegelse. Men det er mer irriterende enn et problem, for hjelmen går ikke ut av posisjon, strammesystemet holder den på plass.
Den opplevde bevegelsen, kommer nok også litt av måten den er designet på, med de 3D-printede putene, som du merker effekten av når du kommer ut på veien. Den sitter veldig fint mot hodet og føles behagelig ut. Den har ingen trykkpunkter og bikukedesignet og de svampete putene gjør at den er veldig luftig.
Du må litt opp i fart for at du skal føle den fulle effekten av hjelmens luftkanaler, men fra 30 km/t og oppover kjenner du luften strømme fint igjennom, og den ventilerer bra. I lavere fart er den effekten mer begrenset, men at det er bra med volum mellom hode og hjelm, hjelper naturligvis til at det ikke blir så varmt.
Den er også imponerende stillegående. Det har naturligvis litt med "ørevarmerne" å gjøre – altså den delen av hjelmen som overlapper ørene. De sørger for at vinden ledes mer over ørene og forbi, og du slipper den bråkete luftstrømmen rett inn i øret.
Liker du å sette brillene dine i hjelmen i motbakkene? Vel, da har du en utfordring med denne hjelmen. De to åpningene nede på sidene, hvor man vanligvis setter brillene sine i en hjelm, har et veldig smalt inngangspunkt, så du får ikke brillene langt nok inn til at de sitter trygt. Men hey, hvorfor skal du gjøre deg selv mindre aerodynamisk med å plassere brillene der uansett?
"Ørevarmerne" på hjelmen er nødvendigvis ikke helt ideelle med tanke på brillene dine heller. Med mindre du har brillepinner som er veldig rette, og ikke kurvede, må du vri og vrikke litt mer på brillene for å få de på plass. I tillegg presser de litt mot pinnene, som igjen gjør at de trykker litt mot hodebunnen, som kan skape ubehag.
Ifølge Kask er hjelmen designet for å passe deres egne Koo-briller, så om du har det, kan du dog puste lettet ut.
FINT SKA DET VÆRRA: En elegant italiener, men vi hadde satt mer pris på prestasjon foran forfengelighet akkurat på dette punktet. Foto: Knut Andreas Lone
IKKE JUSTERBAR: Stroppesamleren kan ikke justeres, men bør passe de aller, aller fleste. Foto: Knut Andreas Lone
Og så var det festestroppen da. Som på Kask Protone og Utopia Y, er den i kunstlær. Vi ser ikke helt poenget. Det gir kanskje en økt premium touch, men dette er dog en hjelm som er laget for å prestere og å sykle fort. En vanlig stropp må da kunne spare noen gram. I tillegg er kunstlæret så og si umulig å justere i fart, så om du skal ha stroppen strammere eller slakere, må du gjøre det før, i pausen eller etter sykkelturen.
En god sykkelhjelm er viktig for sikkerheten, men en hjelm bør også være rask og komfortabel. Her finner du tester av de nyeste og mest relevante modellene.
Konklusjon
Totalt sett må vi si oss imponert over Kask Nirvana. At den er aerodynamisk og har bra sikkerhet, må vi bare ta for relativt god fisk. Den leverer på de punktene den skal levere på: Fart, og ventilasjon i fart. Dette er en hjelm som er designet for høye hastigheter, og bedømmer vi den på det, så leverer den.
Så er det noen detaljer og litt i finishen som trekker noe ned, men det er også bare nyanser.
Så: Er den verdt pengene, altså 4 200 kroner? Satt på spissen, så kan en jo si at verdien på 6 watt er 1 100 kroner, som er forskjellen til Kask Utopia (som altså er 6 watt mindre aerodynamisk i 40 km/t).
Specialized Evade 3 koster 3 600 kroner veiledende, altså 15 prosent mindre. Vektforskjellen er marginal, Evade er 10 gram tyngre. Hvilken som er raskest rent aerodynamisk kan vi ikke slå fast, og i øyeblikket ligger ikke det noen uavhengige vindtunnell-tester ute. Skal vi spekulere basert på designet, hvor Nirvana har større luftinntak i senter, samt at den bygger rundt en større del av hodet, vil vi anta at den kanskje er hakket raskere på papiret.
Men aero isn't everything: Nirvana er massiv og den bygger ganske mye rundt hodet. Den føles også stor ut, så vi liker passformen til Evade 3 noe bedre og den føles litt smidigere ut.
Sweet Tucker 2Vi koster 2 800 kroner, Met Manta (test kommer snart på landevei.no) koster 3 000 kroner, Poc Procen Air koster 3 800 kroner og Trek Ballista koster 3 400 kroner. Kask Nirvana er med trolig den dyreste aerohjelmen på markedet, så det er mulig å spare noen kroner.
Men blir jeg like rask da?! Tja. Nirvana kan godt være den raskeste hjelmen på markedet, så har du optimalisert alle andre områder og
En klar fordel med Nirvana er om du sykler både fellesstart, tempo og bane, så kan den fint brukes til alle de forskjellige grenene. Giros vanvittige Aerohead er kanskje raskere på en tempo, men med mindre du har ambisjonene til Søren Wærenskjold på tempo, kan du med god samvittighet bruke Kask Nirvana på en tempo i mastercupen.
Scroll videre nedover for å finne poengvurderinger m.m.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Vis mer
Testkarakterer forklart:
1/10: Produktet er dumt, dårlig og kan være farlig. Dette er på grensen til svindel.
2/10: Produktet fungerer dårlig, ikke etter beskrivelsen og er mer frustrerende enn moro. Produktet også være farlig i bruk.
3/10: Produktet fungerer dårligere enn forventet, og prisen kan ikke forsvares.
4/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har mangler og er dårligere enn konkurrende produkter. Vurder heller bruktmarkedet
5/10: Produktet fungerer som beskrevet, men har feil og mangler som kan være mer frustrerende enn gøy
6/10: Produktet fungerer bra til bruken, men utmerker seg ikke sammenlignet med konkurrentene.
7/10: Produktet svarer til forventningene, men lite nyskapning og på snittet funksjonsmessig
8/10: Produktet er bedre enn gjennomsnittet. Dette produktet leverer over forventning, og overleverer på de fleste/ alle testkriteriene
9/10: Produktet er bedre enn det meste annet på markedet. Produktet er også nyskapende og trendsettende.
10/10: Produktet er det beste vi har prøvd innenfor gjeldende kategori. Produktet er helt fremst i utviklingen og vil være kategoridefinerende i lang tid fremover.
Vis mer
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.