Ikke alle HMS-ansvarlige er like kule som POC, men svenskene tilbyr HMS til stadig flere idrettsfolk. Sist ut er landeveisgjengen og første produkt en godt synlig tempohjelm.
Det var mange som snudde seg etter det svenske sykkellandslaget da de dukket opp med nye hjelmer til OL i London. Under temporittet hadde svenskene en oppsiktsvekkende hjelm i dekor som minnet mest om vegvesenets signaturfarge.
Gustav og Barbie
Bak den nye hjelmen stod POC, best kjent for beskyttelsesutstyr og hjelmer til skikjøring, terrengsykkel og ekstremsport. POC hadde jobbet med Gustav Larsson under utviklingen av hjelmen. Gustav er ingen hvemsomhelst med sølvmedalje på tempo fra VM (2004) og OL (2008), og ti år bak seg som proff. Mannen er også opptatt av de små detaljene som kan skille i et temporitt. Da han tok OL-sølv i Beijing, kun slått av Fabian Cancellara, hadde han trålet en hel dag i kinesiske butikker for å lete etter plast til et selvlaget hjelmvisir. Løsningen ble innpakningen til en barbiedukke, med perfekt tykkelse og stivhet på plasten.
Eksklusiv sikkerhet
Hjelmen fra POC bærer slett ikke preg av å være lagd av kinesisk plast. Tempor er tilgjengelig for publikum nå, og det er en uvanlig hjelm vi pakker ut fra pappesken. Først løfter vi ut en eksklusiv boks som avslører formene til hjelmen, lav og vid. Og når vi åpner glidelåsen lyser den oransje hjelmen mot oss. En mer nøytral, men like strålende hvitfarge er alternativet. Om den sorte versjonen som det har versert bilder av blir tilgjengelig vet vi ikke, men den hadde i alle fall gått rett inn som rekvisitt i Star-Wars.
Blomkålører
De fleste tempohjelmer er lagd smale og høye, med klaffer som dekker ørene. Tempor dekker også ørene, men i motsetning til konkurrentene har ørene rikelig med plass inne i denne hjelmen. Bruken av tempohjelmer har nok de siste årene utviklet seg i en litt annen retning enn tradisjonelle korte temporitt. De fleste hjelmene som blir solgt i Norge går til lagkonkurransene i lange turritt og triatlon. Og de som som har vært med på noe slikt har kanskje opplevd hva timesvis med tempohjelmbruk er i stand til å gjøre med ørene.
Krone og ører
Ørene slipper ikke unna hos tempokronen til POC heller. Vi er vant med å måtte bende ut øreklaffene på tempohjelmer for å få de på, men hos POC finnes det ikke slike klaffer. I stedet er det en skarp kant som skal følge konturene til hodet under ørene. Man bør være litt forsiktig når man trekker på seg denne hjelmen, i alle fall på vår hjelm som var litt i minste laget. Vi måtte lirke litt for ikke å høvle ørene.
Alt faller på plass
Følelsen når man får på hjelmen er at den sitter for langt oppe på hodet, og visiret stopper nesten over øynene. Når man setter seg på sykkelen faller likevel ting på plass. Øyene har perfekt utsikt i fartsretningen, og halen hviler seg på skuldrene og i nakken. Om du ser bilder fra London-OL passer hjelmen veldig godt på Gustav Larsson, hver knekk og kurve på hjelmen følger hode og rygg.
Bredskuldret
Designet til POC tar nemlig hensyn til en oversett detalj på mange aerohjelmer. Skuldrene er veldig viktig for frontarealet og aerodynamikken på sykkelen. Tempor leder luftstrømmen rundt hodet og over skuldrene. Mange av konkurrentene er nok aerodynamiske for hodet, men skuldrene danner flater og groper rett mot vinden på begge sider av hjelmen. Om du ser på bilder av speed-skiing, en aktivitet POC har erfaring fra, ser vi klar inspirasjon for denne hjelmen. Der har utøverne hjelmer som dekker hodet og hele skuldrene.
Følger konkturene ikke konkurrentene
Vi har ikke sett sammenligninger av aerodynamikken til Tempor mot konkurrentene, og det er dermed umulig å si noe om hvordan dette fungerer i praksis. Men på sykkelen ser det veldig logisk ut. Hvilke tempohjelmer som er best avhenger dessuten av posisjon på sykkelen og hvordan rytterens anatomi er. Giro modellerte for eksempel tempohjelmer til å passe pukkelryggen til Lance Armstrong, men den behøver slett ikke å passe hodet og ryggen din. Vi anbefaler å lese aerodynamikkartikkelen i siste Landevei (#11), og evt bestille seg time i vindtunell om man for alvor vil jobbe med aerodynamikken.
Innsug
En annen ting en bør merke seg er at det ikke er lett å forutse hva som er aerodynamisk. Tempor har to store luftinntak i fronten, men du må ikke teipe over disse for å spare noen gram ekstra med luftmotstand. Ved å lede luft inn midt fronten reduseres nemlig turbulensen her, og denne luften ledes over hodet og ut små dyser nede på hjelmen. Dette bidrar altså til kjøling og aerodynamikk. I esken leveres to innlegg til hjelmen, de kan regulere hvor mye kjøling man ønsker fra luften som strømmer inn gjennom luftekanalene. Innleggene og innvendig form på hjelmen føles både robust og behagelig.
Visir
I motsetning til Gustav trenger du ikke å lage ditt eget visir, to ulike visir følger med i esken. Disse festes med borrelås, inntrykket er kanskje at den delen som er på hjelmen er litt tynn. Vi opplevde ikke problemer, men en smal velcrostripe kan kanskje bli litt spinkelt i lengden.
Safety first
Er det noe POC tar på alvor er det sikkerheten, de har i alle år stresset at at det har største prioritet. Dette er noe viser med flere finesser og egenskaper de ha bygd inn i den nye landeveiskolleksjonen sin. Tempohjelmer var lenge bare et rent aerodynamisk lokk, noe som forklarer de ekstremt flate hjelmene for noen år tilbake. Nye krav om beskyttelse gjorde derimot at størrelsen på hjelmene økte betraktelig. Alle hevder å ha den mest aerodynamiske hjelmen, men sikkerheten er det lenge siden vi har hørt noen fokusere på.
Synlighet
Det at synlighet er en viktig sikkerhetsfaktor har POC klart å utnytte både til å skaffe seg selv og rytterne sine oppmerksomhet. Neste år kommer Team Garmin (høyst sannsynlig) til å bruke hjelmer fra POC. Garmin kommer til å få hjelmer i egen signaturfarge, men Garmin-rytterne kommer likevel til å bli lett gjengjennelige med Tempor og Octal-hjelmer fra POC
Darth Vader
Oppsummert sitter vi igjen med inntrykket av et nytenkende og ekslusivt produkt. POC våger å utfordre etablert design og tar med seg kunnskap fra andre areaner som for eksempel speed-skiing. POC sikter høyt på alle områder og går i strupen på de eksklusive merkene. Det reflekteres også i prisen, Tempor har en veiledende pris på 3500 kroner. Det kan bety høy timepris om du ikke bruker temposykkelen mye, men du får huske at en god tempohjelm er blant utstyret som kan spare deg for flest sekunder på en tempo. Dessuten må man ikke undervurdere psykologien i å føle seg litt som Darth Vader
+Tar inn skuldrene i aerodynamikken
+Sitter godt og naturlig når man er i tempoposisjon på sykkelen.
+Aerodynamisk?
+God synlighet, lett for mamma å se når du kommer i løypa
+praktisk og solid bæreveske er inkludert
-Stiv pris
-Skarpe kanter, utfordrende for noen å få på seg hjelmen
-Litt spinkel innfesting av visiret?
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.