NY TOPPHJELM: Lisa Klein (Canyon-SRAM) under forrige ukes Healthy Ageing Tour, med det som er den nye topphjelmen fra Giro. Foto: Cor Vos.
Lesetid: 3 minutter
Både sykkel- og utstyrsprodusenter liker å sette nye produkter på sine største stjerner, slik at pressen kan spekulere vilt i hva som kommer i tiden fremover.
Hjelmprodusenten Giro er godt i gang med racet, og i Healthy Ageing Tour i Nederland sist uke så vi en helt ny hjelm på rytterne i Canyon-SRAM.
Det er nå tre år siden Giro lanserte sin forrige aero-hjelm, Vanquish, og ni år siden de omtrent satte verden på hodet da de lanserte den første aerohjelmen i moderne tid – Air Attack. Sistnevnte er hjelmen Alexander Kristoff ofte hadde på snei i sine mange seire. Hjelmen ble latterliggjort da den kom, men for bransjen var det en gedigen suksess.
Plutselig kunne en selge både vanlige og ekstra aerodynamiske hjelmer.
Air Attack er historie for lengst, og trolig vil også Vanquish være historie om kort tid. Men hva vet vi om nyheten fra Giro?
DOBBELTSJEKK: Yes, det stemmer, jeg har ny hjelm. Foto: Cor Vos.
Faktisk vet vi ingenting, all den tid ingen vil si noe som helst. Det eneste vi vet er tre ting:
1: Den er garantert sinnssykt mye mer aero enn den forrige modellen. 2: Den er garantert dyr. 3: Vi er nødt til å spekulere og håpe vi skriver noe feil, slik at Giro tar kontakt og sier hva som heller er tilfelle.
Speculations – here we come!
Det er rimelig sikkert at dette blir den første aerohjelmen til Giro som bruker «Spherical-teknologi». Dette betyr kort forklart at hjelmen har knyttet seg med det innvendige MIPS-skallet, og at hjelmen er produsert i «to skall». Du kan lese mer om MIPS og Spherical i denne artikkelen.
Giro har pr. i dag to topphjelmer som bruker teknologien, men begge er vanlige landeveishjelmer. Den ene er topphjelmen Aether, den andre er den noe rimeligere Giro Helios.
Når vi titter på bildene ser vi noen gule deler inni hjelmen. Dette ser mistenkelig likt ut et vanlig MIPS-skall, men like fullt, forskjellen er der. Har du nerdet like lenge med sykkeldeler som oss kan du trolig skimte konturene av et indre skall.
Videre er det lett å se at formen på hjelmen nå er ganske annerledes enn forløperen. Vanquish var en litt firkantet, boksete hjelm med store lufteluker bakpå, og mange mente den lignet mer på et romskip fra Star Wars enn sykkelhjelm. (Vi er ikke helt uenige).
Den nye aerohjelmen er langt rundere i fasongen, i tillegg til at luftelukene i front er større. Den er for ikke-kjennere nærmest umulig å skille fra Aether.
Ettersom bransjen sliter med massive leveringsproblemer om dagen, er det enda vanskeligere enn noen gang å si når den kommer. Tour de France er kanskje en fin tid å lansere en ny hjelm på?
Fåglarna vet. Eller vent – Giro vet – bare ikke vi.
MED LUA PÅ SNEI: Alexander Kristoff med sin Air Attack på skæjva. Foto: Cor Vos.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.