SRAMs andre generasjon av det elektroniske girsystemet eTap er både trådløst og 12-delt. Vi har testet det amerikanske supergirsystemet Red eTap AXS. Er du klar for trådløs giring?
SRAMs trådløse eTap-girgruppe har vært på markedet i flere år allerede. I våres lanserte SRAM andre generasjon av girssystemet. Endringen fra den originale trådløse eTap-gruppen var til dels ganske så store. Den nye eTap-gruppen består nå av en kassett med 12 tannhjul og muligheten for å bruke krank med enten ett eller to drev.
De trådløse signalene fra girhendlene på styret til girene sendes nå over en nykodet protokoll som ikke er kompatible med forrige generasjon eTap-gruppe. Den trådløse kontakten skal være forbedret, samtidig som den fortsatt er kodet og skal være upåvirket av andre radiosignaler, enten de kommer fra konkurrentens sykkel, de parallelle togskinnene eller mobilantennene på mastene langs veien. Gir- og bremshendlene har fått en noe annen fasong enn forgjengeren. I tillegg har krankgiret blitt endret slik at batteriet nå tillater bruk av bredere bakdekk.
Med tolv tannhjul på kassetten har SRAM også endret drastisk på hvilke krankdrev de tilbyr. Den tolvdelte kassetten krever også et nytt boss på baknavet. Noen nav og hjul vil lett la seg konvertere, andre ikke. Bosset, som SRAM kaller XDr – der r-en står for road, er likt XD-bosset vi kjenner fra terrengsykler, men litt bredere, da landeveiskassetter ikke ligger inn over eikene. Du kan bruke landeveiskassetter på XD-boss med en ekstra skive.
Kassetten har fått et bitte lite tier-tannhjul ytterst. Dette gjør at du kan få de tunge girene du trenger for raske spurter med mindre drev på kranken, noe som igjen kan spare noen gram. Den viktigste fordelen dette likevel gir, er at avstanden i antall tenner mellom store-og lilleskiva blir mindre, i tillegg til at den relative størrelsesforskjellen på drevene blir tilsvarende mindre. Dette reduserer faren for at kjedet skal kunne falle av.
For at AXS-bakgiret skal fungerer optimalt med ett krankdrev har SRAM utstyrt bakgiret med en kløtsj-funksjon, som gjør at kjedet holdes strammere og hopper mindre på ujevnt underlag. Det minimerer også støy ved at kjedet slår mindre mot kjedestagene. I tillegg forhindrer det at kjedet faller av krankdrevet under kryssgiring.
Kjedet på den tolvdelte gruppen er også helt endret. Mens kjedet på SRAMs tolvdelte terrengsykkelgrupper Eagle er til forveksling likt tidligere kjeder til 11- og 10-delte drivverk, er det nye eTap AXS-kjedet helt ulikt sykkelkjeder vi har sett tidligere. Platene i kjedet er helt rette på den ene siden av kjedet – den siden som vender bort fra tannhjulene. Dette skal gjøre at det smale kjedet likevel tåler belastningen vel så bra som kjeder til 11-delte grupper. SRAM hevder det smale kjedet med ledd med flat overside er sterkere enn noen kjeder de har laget tidligere.
Med tier-tannhjulet i kassetten kan SRAM gi oss store nok gir med mindre drev på kranken. Friksjonstester gjort i laboratorium viser at store tannhjul gir mindre friksjon enn små, men forskjellene her blir såpass små at det er vanskelig å si at dette utgjør en forskjell ute på veien. Mindre tannhjul og kortere kjede er uansett litt lettere enn alternativet.
Vi fikk prøve den nye Red eTap- AXS-gruppen på en 90 kilometers landeveistur i striregn i Sveits. Gruppen var montert på den helt nye BMC ProMachine-sykkelen beskrevet tidligere i dette bladet. Vi testet gruppen med skivebremser og to-delt krank. Red eTap AXS kommer også med mekaniske felgbremser, hvis du insisterer på å bruke det.
Nye eTap AXS er tross nyvinningene ganske lik i funksjon som forrige generasjon eTap. Den 11-delte eTap-gruppen har vi lang og god erfaring med. Den nye tolvdelte gruppen fremstår som bedre og mer raffinert på alle områder.
Giringen på kassetten er rask og tilnærmet lydløs, både opp og ned. Et trykk på girknappen på den høyre hendelen girer kjedet nedover kassetten. Ett trykk på knappen på venstre side av styret girer kjedet oppover kassetten. Holder du knappen inne flytter kjedet seg nedover eller oppover kassetten til du slipper knappen. Kjedet sitter godt på kassetten gjennom hele denne prosessen også. Du kan fint gire flere gir om gangen selv når du står på pedalene.
Hendelfølelsen er god. Knappen for giring er større enn forrige utgave, og har i tillegg små gumminupper. Selv med tjukke hansker og kalde fingre har du god tilbakemelding fra girknappene. Med kun en knapp på hver side er det umulig å trykke feil, så fremt du husker hvordan du girer.
Ønsker du å gire mellom tannhjulene på kranken må du trykke inn girknappene på begge sider av styret samtidig. Er du på storeklinga flytter kjedet seg ned til minsteklinga og motsatt.
På den nye AXS-gruppa kan i den tilhørende mobil-appen programmere giret til å automatisk kompensere ett eller to gir på kassetten ved giring på kranken. Gamle eTap hadde ikke denne funksjonen.
En ting vi merket oss med krankgiringen på nye eTap, som også gjelder den forrige gruppen, er at giringen ned til minste drev gjerne ikke ble igangsatt umiddelbart. Noen ganger tok det akkurat så lang tid at vi gjentok dobbelttrykket. Dette førte til at giringen som faktisk var påbegynt ble reversert, slik at vi måtte trykke inn begge knappene ytterligere en gang. Ved nedgiring på kranken må du noen ganger vente omtrent ett sekund før giringen skjer. Ett sekund er lenge i moderne drivverksammenheng, lenge nok til at vi ble usikre på om girordren var mottatt.
Har du ikke programmert bakgiret til å kompensere for krankgiring må du også trykke inn en av knappene raskt etter at du har trykket inn begge for å unngå for stort sprang i girene. På Shimano Di2 er dette lettere der du faktisk kan trykke inn flere knapper samtidig. Du kan gire på kranken med venstre hånd, mens du girer på kassetten på høyre.
I tillegg til kompensasjonsprogrammet kan du også programmere eTap- AXS til kun å bruke en og en girknapp. I denne innstillingen vil girsystemet selv avgjøre når det girer på kranken. Du bare trykker inn knappen for lettere eller tyngre gir, og så girer systemet på kranken når det passer inn i rekkefølgen.
Nye eTap- AXS har ved å øke antallet tannhjul i kassetten til 12 åpnet opp for tettere avstand mellom girene, større spenn mellom ytterpunktene, eller en kombinasjon av begge. Ved å redusere størrelsen på krankdrevene reduseres også avstanden mellom girene på kassetten i prosent når det kommer til faktisk girstørrelse.
SRAMs 12-delte kassett fra 10-28 har sju hopp der du kun øker eller reduserer antall tenner med en. Dette gir gode muligheter til å holde jevn tråkkfrekvens.
Vi opplevde at det var problemfritt å kryssgire på tvers av kassetten. Kombinasjonen mellom største drev på kranken og de to største tannhjulene på kassetten ble hyppig brukt i noen av de bakkene vi syklet på testrunden. Disse girkombinasjonene medførte heller ikke særlig støy, noe som føles som en klar forbedring fra forrige generasjon eTap-. 11-delt eTap- er ganske støyende, spesielt ved bruk av den hule Red-kassetten som er frest ut av ett stykke stål.
Med 11-delte Shimano-kassetter er 11-delt eTap- mer stillegående. Du kan selvfølgelig ikke bruke en 11-delt Shimano-kassett på eTap- AXS. Om det går å bruke med en 12-delt Campagnolo-kassett vites ikke. Sannsynligvis vil det kunne fungere, om ikke helt perfekt. Det er bra at SRAMs nye kjede og kløtsj-lignende demper-funksjon gir mindre støy. SRAM har i tillegg dempende gummiringer mellom tannhjulene på kassetten – også dette demper støy. Red Etap AXS matcher Shimanos drivverk på lavt støynivå.
Vår testgruppe kom satt opp med krank med 46/33-drev og kassett med 10/33 tenners spredning. Med dette oppsettet får du litt tyngre tyngstegir enn med 50-tenners krankdrev og kassett med 11 som minste tannhjul. Det letteste giret, som gir 1/1-utveksling matches nesten ikke av noen standard dobbelkrank-oppsett på markedet. Du kan få Shimanos Ultegra og 105-kassetter i versjoner med 11-34-tenners spredning, men disse har vesentlig større spredning mellom girene, og krever i tillegg bakgir med lang girarm.
På en mer rendyrket landeveisracer ville nok kombinasjonen 48/35-drev på kranken og 10-28-kassett vært et enda bedre valg. Du kan også kombinere 48/35-drevene med 10-33-kassetten, eller mikse krank- og kassettalternativene som du vil.
Du er dessverre fanget til parkombinasjonene på kranken da to og to krankdrev er laget i én del og følgelig umulig å splitte. Dette er et vesentlig ankepunkt med den nye eTap-gruppa. Det største drevet slites ofte mindre enn det minste. Å være tvunget til å bytte begge samtidig, hver gang, er dumt og dyrt.
Enda verre blir det hvis du velger å investere i Red-gruppas tilhørende watt-måler. Wattmåleren er fastmontert i drevparet, og må skiftes ut når du må bytte slitte drev. Enda dyrere og enda dummere. Siden lanseringen av Red eTap AXS har SRAM også lansert Force eTap AXS som en rimeligere trådløs og tolvdelt gruppe. På denne er både krankdrev og en eventuell wattmåler separate enheter. Force-kranken kan brukes med Red-deler forøvrig.
SRAM eTap AXS skal kunne sykles 60 timer på fulle batterier. Hvert av girene har lys som indikerer hvor mye batteri du har igjen. Grønt for plenty, rødt for lite og blinkende rødt for kritisk. Samtidig kan du enkelt bytte batteriene mellom krank- og bakgir. Starter du med to fulle batterier vil du gå mye raskere tom på bakgiret enn på kranken. Når bakgiret begynner å blinke rødt kan du bytte batteriene og ha mer enn nok batterikapasitet til hyppige bakgirsskift resten av turen, samtidig som du nok klarer de 3-4 krankgir-skiftene du absolutt må gjennomføre.
Nye batterier koster 399 kroner, vesentlig mindre enn Shimanos batterier som koster 1250 kroner for dem som monteres inne i rammen eller i setepinnen. eTap--batteriene lader du enkelt i en separat lader med USB-tilkobling. Som tidligere bruker hendlene løse CR2032-myntbatterier. Disse batteriene varer gjerne et helt år før de må skiftes.
SRAMs nye hydrauliske Red-skivebremser er de samme som tidligere. Hendelen kan fortsatt enkelt justeres nærmere styret ved hjelp av en unbrakoskrue på toppen av hendelkroppen. Hendelen i seg selv er blitt bredere, for å gi deg mer kontakt med hendene. Bremseskivene er nye og landeveisspesifikke. Disse har kjølevinger i selve skiva, og kommer i versjoner både til 6-bolt og centre-lock-nav. Vi opplevde en del hyling etter noen timer i regnvær, men dette ga seg igjen så fort vi fikk litt varme i skivene slik at vannet fordampet. Bremsene har en veldig kontant og fast følelse, men har litt mer av og på-følelse enn tilsvarende for Shimano. Det er likevel lett å dosere bremsekraft, også på glatt underlag. Det er også lett å nå girknappene samtidig som du bremser.
Totalvekt for Red eTap- AXS er oppgitt til 2242 gram, mens Dura Ace Di2 R9170 oppgis til 2377 gram.
SRAM Red eTap AXS
Utvekslingsalternativer:
Dobbel krank: 50/37, 48/35, 46,33
Kassett: 10-26, 10-28, 10-33
Komponentvekter:
Gir-/bremsehendler: 467 ink batterier
Bakgir m/batteri: 299 gram
Krankgir m/batteri: 167 gram
Krank: 561 gram
Kassett: 211 gram
Kjede: 255 gram
Bremsekalipere og skiver: 282 gram
SRAMs nye Red eTap AXS-gruppe er en vesentlig forbedring i forhold til den forrige generasjonen på flere områder. Den er noe raskere i responsen, i hvert fall på bakgiret. Den har bedre ergonomi på girknapper og bremsehendler. Den kan programmeres til å gire på forskjellige måter og kan brukes sammen med den nye terrenggruppa XX1 eTap AXS på grussykler der du ønsker større spenn på kassetten og enkeldrevet krank.
At den også er tolvdelt gir den flere ess i ermet, både i form av spenn i utveksling, og tettere giring. Muligheten til å bruke mindre krankdrev kan oppleves som en fordel i noen sammenhenger, men vil nok også gjøre at noen effektivitets-nerder griner litt på nesen.
Det er noe veldig forlokkende med et ledningsløst drivverk. Det gjør moderne, integrerte styreoppsett lettere å ha med å gjøre. Kjøper du gruppe løst vil monteringen på sykkelen gå på et blunk. Bremseslanger må du dog uansett tre gjennom ramme og gaffel. Frontgiringen er fortsatt ikke så rask og god som vi ønsker. Her er Shimano overlegne. Den 12-delte kassetten gjør at giring på kranken skjer mindre hyppig enn på tilsvarende 11-delt. Vi opplevde heller ikke kjedesubb under kryssgiring.
Du kan velge bort frontgiring totalt med enkelkrank, noe et 11-delt oppsett i liten grad tillater.
Oppsummert? SRAM Red eTap er fabelaktige greier. Løsningen der krankdrevene og en eventuell wattmåler sitter sammen er dog idiotisk. Vi ville i så fall valgt Force-krank. Den teoretiske friksjonsøkningen mindre tannhjul skal gi er nok for det meste neglisjerbar.
At du kan lade batteriene hvor du vil er et pluss – f.eks hvis du må låse inn sykkelen i et lagerrom på hotell. At de varer kortere enn Shimano oppleves ikke som noe tema. De varer uansett lenge nok.
SRAM Red eTap AXS fungerer imponerende bra, men giringen er mindre kvikk og skarp enn Shimano Di2. Om du føler at 12-delt kassett og et ledningsløst liv er viktigere enn lynraske girskift må du selv avgjøre.
SRAM Red eTap AXS
Pris: 32 700 kroner, fra norsk leverandør
Vekt: 2242 gram for gruppe med hydrauliske bremser
Pluss: Trådløst letter montering, batterier kan lades løst, stort gir-spenn, gode hendler, intuitiv og programmerbar giring, kraftige bremser, tydelige girknapper, bakgir med kløtsj, kan pares med rimeligere Force-deler og terrengdeler.
Minus: Høy pris, wattmåler følger krankdrevene, noe treg frontgiring, eget boss, langt kortere batteritid enn Di2
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.