SRAM har gjort en solid overhaling av Force AXS og lanserte den oppgraderte og nye generasjonen av girgruppa onsdag.
SRAM har gjort endringer både på girhendlene, front- og bakskifter og kranksettet, samt gitt den et helt nytt utseende.
Én ting peker seg ut som den kanskje største forskjellen: Girhendlene.
I april 2021 ble SRAMs billigste gruppe, Rival, elektronisk og trådløs, og hadde flere egenskaper som brukerne satte pris på, blant annet girhendlene.
Glad i å nerde om utstyr? Sjekk ut denne saken om Uno-X' oppsiktsvekkende tempohjelm (+)
Sammenlignet med de som var på Force AXS da, var de vesentlig mindre og fikk mye ros for ergonomien sin.
SRAM har lyttet til brukerne sine og nå gjort det samme grepet med nye Force AXS og diameteren på hendlene er nå blitt mindre.
Den nye utformingen gjør også at det blir mer plass til hendene mellom styre og gir/bremse-hendel.
Til forskjell fra Rival er imidlertid Force girhendlene i karbon, ikke aluminium.
Bredt utvalg drivverk
Fra før har Force vært tilgjengelig med kranksett med 48/35 og 46/33 som utveksling (cirka tilsvarende 53/39 og 50/34).
Nå utvider de også utvalget her, med et 50/37-kranksett, for de brukerne som måtte ønske enda tyngre gir.
Dette er en kombinasjon som allerede eksisterte for SRAM Red AXS, og som vi gjerne har sett proffene med SRAM-drivverk bruke.
Du kan få Force AXS-gruppen for med 1-delt og 2-delt krank.
I tillegg er det en helt egen spesifikk gravel-gruppe, kalt XPLR (som så klart også kan brukes på landeveien).
Der gir bakgiret mulighet for 10-44-kassett bak, men kan også brukes med 10-36-kassett, for bedre utveksling på landeveien.
Det er også et 1-delt kranksett som er wide-modell, som er ekstra bred og passer til både gravel og landeveissykler og flytter kjedelinjen litt til høyre (utover). Det finnes også 2-delt wide, som det er en egen spesifikk frontskifter for.
Etterlengtet lansering: Onsdag slapp Cannondale sin nyeste sykkel (+)
Går over til fastmontert wattmåler
På SRAM Red har wattmålerene vært fastmontert i drevene, mens til Force har wattmåleren vært en separat enhet og ligget i spindelen.
Den løsningen går de nå bort fra og det blir samme type som på SRAM Red.
Det vil si at dersom du har Force-wattmåler og sliter ut krankdrevene dine, må du også bytte ut wattmåleren.
SRAM tilbyr imidlertid 50 prosent avslag i pris på en wattmåler med tilsvarende utveksling, dersom du returnerer wattmåler med utslitte drev.
Nytt utseende
En ganske tydelig forandring er også utseende til girgruppen. Den forrige generasjonen var grå og svart, mens nå er en gått over til et mer eller mindre helsvart design.
I tillegg er det også på logoene lagt på en glitrende avslutning.
I tillegg har SRAM også gjort en navneendring, dog relativt ubetydelig. Inntil nå har girgruppene til SRAM også hatt «eTap» i navnet, men nå går de bort fra det.
eTap var navnet for det elektroniske girsystemet deres, men ettersom alle girgruppene nå er blitt elektroniske, dropper de denne spesifikasjonen i navnene på girgruppene.
Priser
1-delt gruppe uten wattmåler: 1 715 euro (cirka 19 000 norske kroner)
2-delt gruppe uten wattmåler: 1 980 (cirka 21 900 norske kroner)
1-delt gruppe med wattmåler: 2 017 euro (cirka 22 300 norske kroner)
2-delt gruppe med wattmåler: 2 515 euro (cirka 27 800 norske kroner)