Vi har knapt vendt oss til den 12-delte Red Etap-gruppen før SRAM nå lanserer Force Etap AXS, en rimeligere versjon av sin trådløse gir-gruppe. Er gir med vaier eller ledning passé?
12-DELT Force: Sram satser fullt på trådløs elektronikk og lanserer nå Etap-teknologien på det lavere Force-nivået.
Lesetid: 7 minutter
Forrige generasjon 11-delt Etap ble kun lansert på SRAMs toppnivå, Red. Det er tydelig at SRAM mener alvor med sitt trådløse, elektroniske girsystem. Det nye tolv-delte systemet ble for kort siden lansert til landeveis- og grussykler på toppnivået Red. Parallellt lanserte SRAM trådløse, 12-delte girsystem til terrengsykler på både toppnivået XX1 og nummer 2-nivå X01.
Nå kommer de altså også med en landeveisgruppe på et rimeligere prisnivå enn Red.
Batterier: Spesielle oppladbare batterier på girene, kan byttes om hverandre og er like som på 11-delt Etap. CR2032 mynt-batterier i hendlene.
Batteritid: 1000 km for gir-batteriene per ladiing, to år for hendelbatteriene.
Kassettvarianter: 10-26, 10-28 og 10-33
App: kan brukes til å spesialtilpasse giringen, enten ved bruk av enkel krank, eller ekstra gir-knapper - Blips.
Kan ikke brukes med forrige generasjon Etap-11-deler
Kjede: Eget kjede, ulikt det 12-delte Eagle-kjedet til terrengsykler. Etap Force og Red krever kjede med flat topp.
Bremsealternativer: Etap Force AXS kommer med gir/bremsehendler enten til mekaniske bremser eller hydrauliske bremser. Egne felg- og skivebremser hører til gruppene.
Forskjeller mellom Red og Force Etap: Red har hule krankarmer. Red har krankdrev frest ut av en del. Red har titanskruer på skivebremskaliperne. Force har stål. Red har kjedefører i aluminium på frontgiret. Force har i stål. Red har keramiske lagre i trinsehjulene i bakgiret. Force har trinsehjullager i stål. Red har kassett som er maskinert ut av ett stykke stål. Force har tannhjul satt sammen med stålpinner.
Hel Red-gruppe med skivebremser og krank veier 2518 gram. Force-gruppe veier 2313 gram.
Red koster 33 000 kroner uten krank. Force koster 19 000 kroner
De tre viktigste poengene med de nye Etap-gruppene til landevei- og grussykling er:
Nytt boss som muliggjør kassetter som spenner fra 10 og opp til 33 tenner avhengig av kassetten du velger. Bosset kan kun brukes med tilhørende kassetter og skiller seg tydelig fra både Shimanos og Campagnolos 11 og 12-delte boss. XDr-bosset er heller ikke helt likt som XD-bossene mange har brukt i terrenget i flere år allerede.
Med 12 tannhjul vil det uansett bli tettere mellom girene enn tilsvarende spredning har kunnet gi oss på 11-delte oppsett. Til Force Etap er tre kassetter tilgjengelig, 10-26 tenner, 10-28 tenner og 10-33 tenner. Du kan selvfølgelig også bruke Force-kassetter på Red-oppsett og motsatt.
I tillegg har SRAM konstruert det helt nye bakgiret med en dempet kløtsj med silikonvæske. Denne skal ikke gi motstand under giring, men likevel sikre at kjedet holder seg på plass og at det ikke hopper og slår like mye som med udempede bakgir, eller bakgir med fjærbasert kløtsj.
Trinsehjulene er forstørret og har fått X-Sync-utforming. Dette er en teknologi som SRAM har brukt på terrengsykler i mange år allerede. Annenhver tann på trinsehjulene er tjukk og annenhver er tynn. Dette gjør at trinsehjulene holder bedre på kjedet. Noe som igjen vil bidra til mindre kjedehopping, og dermed mer presis og kontant giring.
Bosset, bakgiret og kassetten er de viktigste nyhetene med SRAMs tolvdelte landeveisgrupper. Det er disse tre komponentene som muliggjør de 12 girene på kassettene. Andre nyvinninger på Etap AXS-gruppene kommer som følge av disse delene.
Kjedet er spesielt for de tolv-delte Etap landeveisgruppene. Det er helt flatt på toppen og følgelig retningsbestemt. Den flate oversiden på kjedelenkene gjør at kjedet, til tross for å være smalere enn kjeder til 11-delte girgrupper, blir like sterkt og i følge SRAM enda mer stillegående.
Front-giret er endret litt for å gi bedre klaring mot brede bakdekk. Batteriet er det samme som på den 11-delte Etap-gruppen, men hele frontgiret er gjort litt slankere og nettere, slik at dekklaringen er blitt bedre.
Force Etap AXS vil komme i versjoner både for hydrauliske skivebremser og med hendler tilpasset bruk av mekaniske felgbremser.
Gir-hendlene beholder Srams Etap måte å skifte gir på, i hvert fall hvis du velger krank med to drev. Da girer du til mindre tannhjul i kassetten ved å trykke på høyre girknapp. For å flytte kjedet til venstre, til et større tannhjul i kassetten trykker du på girknappen på venstre hendel. For å gire mellom krankdrevene trykker du inn begge girknappene samtidig, enten du girer fra storeklinga og ned, eller fra minsteklinga og opp.
Velger du å kun bruke ett drev på kranken, noe mange vil gjøre på grussykler spesielt, men som også kan være aktuelt på landeveien, kan du spesialtilpasse hvordan de to girknappene skal fungere.
Hver Force-hendel har en inngang for tilkobling av ekstra gir-knapper, såkalte Blips. Disse krever en ledning fra hendlene til en egen koblingsboks.
Med bruk av 10er-tannhjul i kassetten åpner SRAM muligheten for mindre krankdrev også. De todelte Force-kranken vil komme i versjoner med enten 48/35 tenner eller 46/33 tenner.
Sammenlignet med standardkranker for 11-delte grupper vil 48/35-kranken kombinert med 10-28 kassett gi like tungt gir som kombinasjonen 53/11 og lettere gir en både 36 og 39er drev kombinert med 28-tannhjul i kassetten.
Har du mindre behov for den høye toppfarten du får med den største kranken vil den minste krankkombinasjonen 46/33 gi ørlite grann tyngre toppgir enn 50/11 og selvfølgelig lettere lavgir enn 34/28 på 11-delt. De tolv tannhjulene gir i tillegg mindre avstand mellom hvert gir.
Forskjellene mellom Red Etap AXS og Force Etap AXS
Sammenlignet med den ferske Red-gruppen er forskjellene små, i hvert fall når det kommer til funksjon og vekt. Prisdifferansen er derimot stor. En Force Etap AXS-gruppe vil koste mellom 50 og 60 prosent av en Red-gruppe. Hovedforskjellene i funksjon og vekt ligger i kranken. Her har Red-gruppa et oppsett der klingene var laget i en del. Force-kranken har mer tradisjonelle klinger med direkte-feste. I tillegg er Red-krankens armer hule, mens Force har massive karbonarmer. Både Force og Red kan leveres med krankmontert watt-måler. Force-måleren festes uavhengig av tannhjulene, mens Red-måleren er festet i drevene. Red kommer også med et alternativ for tannhjulkombinasjonen 50/37 for dem som virkelig liker å mate på på tunge gir.
Kassettene er også konstruert på forskjellig måte. Red-kassetten er frest ut av ett stykke stål, mens Force-kassetten er satt sammen av løse tannhjul ved hjelp av over hundre pinner. Red-kassetten har også innebygde gummi-ringer for lyddemping.
Forskjellene på resten av delene ligger for det meste i noe rimeligere materialvalg i Force-gruppa enn i Red-gruppa. Force har stållager i trinsehjulene i bakgiret. Red har keramiske lagre. Force har kjedefører i stål på frontgiret. Red har kjedefører i aluminium.
Force-gruppas skivebremser kommer kun til flat-mount, mens Red-bremsene også kan bestilles til post-mount. Red har titanskruer i bremsene, Force har stål. Red har hule pinner i kjedet. Force har massive kjedepinner.
Red-gruppa med todelt krank og hydrauliske skivebremser er oppgitt til å veie 2518 gram, med krank, men uten wattmåler. Force-gruppa med tilsvarende oppsett er oppgitt til å veie 2812 gram, altså snaue 300 gram mer. Da mesteparten av denne forskjellen er i kranken (ca 200 gram) og i kassetten (ca 50 gram) er det lett å se for seg at man kan spare en del kroner, uten å tape mye vekt på å mixe og matche Force og Red-deler.
Gir-oppsettet for Sram Red Etap AXS koster nå i underkant av 33 000 kroner, uten krank og kassett.
Tilsvarende pakke for Force Etap AXS ligger på snaue 19 000 kroner.
Force-kranken koster ca 4500 kroner. Force-kassetten ca 1900 kroner.
Red-kranken koster på sin side ca 7100 kroner. Kassetten koster ca 3700 kroner.
Kombinerer du Force giroppsett med Red krank og kassett, kan du spare om lag 14 000 kroner, mens du kun taper snaue 50 gram.
SRAMs nye Force Etap AXS-gruppe er tilgjengelig i butikkene allerede nå, og er allerede å finne på flere sykler som standardutstyr.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.