UCI-regelen som beskriver at juniorer sykler ikke kunne ha større utveksling enn det som ga en rulledistanse på 7,93 meter per pedalomdreining har vært vanskeligere å følge med begrenset tilgang til såkalte juniorkassetter.
Med standarddekk har maksgiret for juniorene tilsvart et gir på 52/14 eller 44/12 som tyngste lovlige utveksling. I junior-utgaven av Paris-Roubaix her syklistene måttet ty til enda lavere maks-utveksling for å kompensere for dekk med større omkrets.
Junior-kassetter med 14 tenner på minste tannhjul er blitt stadig mindre vanlig fra de store produsentene etter hvert som girsystemene har gått fra 10-delt til 11-delt og nå til 12-delt. Parallelt har hva som anses som normal dekkbredde økt, også i vanlige landeveisritt.
Nyere forskning har også vist at 17 og 18-åringers knær ikke tar skade av å ha tunge gir tilgjengelig på sykkelen.
Regelen om maks-utveksling for juniorsyklister vil bli fjernet fra 1. januar 2023. I sommer og høst kan dermed alle syklister under 19 år slite ut sine juniorkassetter uten frykt for ikke å klare å sette opp sykkelen med riktig utveksling i 2023.
Alle foreldre med store ambisjoner på avkommets vegne kan nå utstyre arvingenes sykkel med de flotteste og dyreste 12-delte drivverkene.