Om du har vondt i håndledd, nakke, rygg eller skuldre, er det ofte fordi bremsehendler og styret er montert på en uheldig måte. Men hva er riktig, og hvordan justerer man styre og bremser?
JUSTERE GIRHENDLER: Å justere girhendler er viktig både for sikkerhet og komfort. Men hvordan gjør man det, og hva er fasiten? Foto: Henrik Alpers.
Lesetid: 8 minutter
En sykkel med feilplasserte hendler og dårlig justert styre er ikke bare ukomfortabelt, det kan også være direkte farlig.
Alt for ofte ser vi at hendlene på en landeveissykkel er plassert feil, noen ganger så galt at det er på grensen til farlig.
Dette gjøres utrolig nok både under montering på fabrikk, i tillegg ser vi ofte at sykler kjøpt brukt kommer med rar hendelplassering.
Det er nok av butikker der de som monterer girhendler-og sykler ikke har tilstrekkelig kunnskap, og mange syklister er heller ikke kjent med hvordan styre og hendler bør plasseres.
I denne saken skal vi vise deg grunninnstillingen for styre og hendler. Posisjonen vi viser deg er ikke en fasit, men et utgangspunkt for videre justering.
Posisjonering av styre og hendler er altså en konstant som du tar med deg fra sykkel til sykkel – med mulighet for fremtidige mikrojusteringer.
Følger du disse punktene er det så godt som umulig å gjøre feil.
Kan jeg gjøre disse innstillingene på alle slags sykler?
Så sant du har en vanlig styre-og stemkombinasjon skal du gjøre disse innstillingene. På en sykkel der styre og stem er integrert, altså i ett stykke, kan du kun justere hendlenes plassering.
Moderne, integrerte styrer har riktignok en form som tar utgangspunkt i vår grunnstilling. De moderne styrene har også en fasong som simpelthen er mer tilpasset dagens karbonsykler, noe ikke alle styrer alltid har vært.
Er det noe jeg trenger å gjøre før jeg går i gang?
Vi anbefaler absolutt at du har riktig setehøyde før du går i gang, i hvertfall sånn noenlunde. Hendel-og styrejustering skal tilpasses setehøyden, så om du sitter fem centimeter for høyt eller lavt (vi ser det hele tiden, ja), bør du justere setehøyden riktig først.
I denne saken lærer du hvordan setehøyden justeres.
Er du en millimeter eller to for høyt eller lavt, er det helt innafor å justere styret.
Hvor gjør jeg denne jobben?
Det aller beste er å ha sykkelen på rulle, og sørg for guds skyld for at sykkelen står i vater.
Har du ikke rulle kan du fint gjøre det inntil en vegg. Når du prøver deg frem med ulike stillinger må du sitte på sykkelen, og da er en vegg god å lene seg på.
Dette er det første du må gjøre:
Før vi setter i gang må du ta av styretapen. Du kan fint beholde styretapen du allerede har, men du må vikle den på igjen. Mange benytter anledningen til å sette på ny og fin styretape.
Om du ønsker å fortsette å bruke styretapen vikler du den bare av til rett nedenfor hendlene, før du vikler den på igjen når du er ferdig.
Til denne jobben trenger du umbrakonøkler på 3, 4 og 5 mm. Vi anbefaler enkeltunbrakoer, de er lettere å nå frem med enn et komplett sett med unbrakonøkler.
Etter å ha tatt av styretapen skal du nå løsne de fire skruene foran på stemet, som holder fast styret.
Løsne en og en skrue med en kvart omdreining, til styret er løst nok til at det kan tiltes opp eller ned.
Det neste du skal gjøre er å løsne hendlene. Dette gjør du ved å sette en 5 mm unbrakonøkkel inn i festet.
Løsne skruen til du kjenner at hendelen mister festet nok til at du kan justere den sideveis, samt opp og ned.
Om girledninger, bremsestrømper eller girvaiere er festet med tape, må du fjerne disse tape-bitene.
Gjør du ikke dette, kan det være vanskelig å flytte på hendelen. Altså – du må gjøre det.
Dette er fremgangsmåten for riktig plassering av hendlene:
Oppskriften er skremmende enkel, men av alle mulige ting en skal kunne om landeveissykler, er ikke dette det første en tenker på. Men uansett:
Det første du gjør er å tilte vinkelen på selve styret. Til å begynne med skal du altså finne posisjonen din i bukken. Når bukken er plassert riktig går resten av seg selv – det er tilnærmet lik umulig å justere hendelplasseringen først.
Vi anbefaler at du tilter styret opp eller ned til selve bukken på styret er omtrent vannrett, kanskje tiltet ørlite grann ekstra mot deg, altså at enden på bykkestyret er ytterligere nærmere setet enn vannrett posisjon.
Det du skal oppnå med dette er å finne en stilling som gjør at du sitter godt i bukken. Du skal kunne lene deg trygt ned i bukken, og føle på to ting.
For det første skal du føle at det er null sjans for at du hendene kan skli ned fra bukken. Du skal nærmest kunne lene deg ned i bukken med full tyngde, og oppleve det som at du nesten sitter med hendene i en grop.
Når vi skriver full tyngde, betyr det at du i en oppbremsing, krapp sving eller lignende, der kroppsvekten forskyves frem og ned, skal presse kroppsvekten ned i bukken og over fremhjulet, uten at du trenger å holde i styret, det skal være nok å lene håndflaten på styret.
Har du for liten flate til hendene eller feil styrevinkel er det ikke gitt at du får denne følelsen, noe som kan oppleves både utrygt og være farlig
For det andre skal du forsøke å unngå å ha for skarp vinkel i håndleddene når du bremser. Dette avhenger selvsagt av styrets utforming, men med feil styrevinkel vil du få denne knekken i håndleddet. Denne knekken i håndleddet kan fort skape ubehag på lengre turer.
Husk, det er sykkelen som skal tilpasses deg, ikke omvendt.
Når du har funnet denne posisjonen skrur du fast de fire skruene på stemet igjen.
Styret er nå plassert riktig!
Nå justerer vi hendlene
Det neste vi skal gjøre nå er å plassere «høyden» på hendlene. Vi begynner med dette, før vi tar for oss vinkel på hendlene og «reach/rekkevidde» på selve bremsehendelen.
Når du sitter på rulla eller inntil en vegg, skal du begynne med å plassere hendlene så godt som vannrett på styret. Det vil si at overgangen mellom styre og hendler skal være så godt som flatt, før hendelen stiger til værs.
Om denne flate utgangsposisjonen ikke er akkurat slik du vil ha den, kan du forsøke å flytte hendlene litt oppover eller litt nedover. Husk at dette er den posisjonen du sitter i så godt som hele tiden, i tillegg til at det er der du har hendene dine når du står.
Forsøk det samme som med bukken, å unngå for mye knekk i håndleddene. Her er det selvsagt individuelle forskjeller, og ingen fasit.
Men har det noen praktisk betydning hvor høyt eller lavt hendlene sitter?
Absolutt. Lavere plasserte hendler gir oftest bedre tilgang til bremsene. Høyere hendler gir en litt mer oppreist sittestilling, med mindre belastning på nakken.
Med høyere plasserte hendler får du ofte litt mer vekt rett over forhjulet, og mer presis styring.
Lavere plasserte hendler er mer aerodynamisk, og gir ofte litt mer fartsfølelse i store svinger.
Når du har funnet høyden på hendlene anbefaler vi deg å trille noen runder rundt kvartalet før du går videre. Er posisjonen fin er du strengt tatt ferdig, men det er noen justeringer til vi bør se på.
For hva så med vinkelen på hendlene? Når du kjøper sykkel er hendler plassert høyt eller lavt, men de peker aldri innover eller utover.
Det er svært få syklister som har hendlene pekende utover, om noen. Årsaken til dette er at du vil få dårlig kontroll på sykkelen med hendlene pekende utover.
Hendler som peker innover i større eller mindre grad er derimot vanlig. Det vanligste er kanskje en millimeter eller to, men enkelte har dem virkelig pekende mot midten, slik som eksempelvis Qhubeka-proffen Victor Campenaerts.
Dette er også en personlig preferanse, uten fasit. Du kan begynne med hendlene rettstilt, altså sett ovenfra, og så forsøke med svak tilting innover.
Når du har funnet posisjonen er det bare å feste hendelen igjen.
Til slutt skal vi justere avstanden fra styret til selve bremsehendelen. Om du synes at det er lett å nå bremsehendelen med din nye posisjon, enten du sitter i bukken eller har hendene på hendlene, trenger du ikke gjøre noen ting.
Men om du synes det er langt frem til bremsehendelen når du sitter i bukken, kan du altså justere hvor langt det er frem til selve bremsen.
Dette kan gjøres enten du har Shimano, Campagnolo eller SRAM. Fremgangsmåten er noe ulik, og vi illustrerer det her med et par Shimanohendler.
En 3 mm skrue inni hendelen lar deg altså justere avstanden fra styret frem til bremsehendelen.
Har du korte fingre kan du ha den litt nærmere, eller lengre fra om du har store hender.
Det du skal passe på er at du ikke justerer hendelen så tett opp til styret at bremsehendelen stopper i styret eller fingrene dine før bremseklossene tar tak i felgen eller bremseskiven!
For ordens skyld - Denne justeringen påvirker ikke hvor tidlig bremsen tar tak i felg eller bremseskive.
Nå er du faktisk helt ferdig! Nå er det på tide å sette på styretapen igjen, og vil du sette på helt ny styretape lærer du å gjøre her.
PS: Når du har lagt styretapen, har du fortsatt mulighet til å justere hendlene et par millimeter opp eller ned, eller til siden. Det er de store justeringene som krever at du tar styretapen av eller på.
God tur!
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.