FLERE GIR: Shimanos 12-delte girgruppe er nå i bruk i Tour de France. Vi har tatt en nærmere titt på utstyret. Foto: Cor Vos
Lesetid: 5 minutter
Shimano er sjelden først ute når de lanserer utstyr, både amerikanske SRAM og italienske Campagnolo har for lengst lansert sine 12-delte grupper.
Men Shimano er kjent for sine gjennomsolide produkter, samt at de er absolutt best på deletilgang. Det gjør at det er knyttet store forventninger til hvordan den nye, 12-delte gruppa blir seende ut, den kommer til å sitte på svært mange toppmodeller.
Landevei har fått bekreftet fra kilder i bransjen at gruppen blir semi-trådløs. Det betyr at det ikke vil være ledninger som går fra hendlene på styret, og videre til batteriet som oftest sitter i setepinnen.
Dette harmonerer også med de mange patentsøknadene som etterhvert har lekket over diverse sider på nettet.
Inni hendlene vil du nå finne små klokkebatterier, som gjør det mulig å sende signaler for giring direkte fra hendlene og til girskifterne.
Girskifterne i seg selv vil hente strøm fra hovedbatteriet, som fortsatt er plassert i setepinnen, eller et eller annet sted i ramma, avhengig av sykkelen.
For å kunne få 10 tenner på det minste drevet startet flere hjulprodusenter å lage spesialboss kald XDR.
Fordelen med 10 tenner på minste drevet er at du kan ha et mindre krankdrev foran og fortsatt ha tung utveksling. Totalvekten på girgruppa går da ned, men ikke uten et kompromiss.
10 tenner på det minste drevet gjør at kjedet må gå i krappe vendinger før det går ned rundt girskifteren – en løsning verken Campagnolo – eller nå Shimano – har ønsket å bruke.
Den store fordelen med å ha en 12-delt kassett er den samme enten du har 10 eller 11 på minste drevet – tettere giring.
Noe vi ikke får svar på av de få bildene som finnes der ute er hva slags boss systemet bruker. Om du synes det hørtes avansert ut: Vi vet ennå ikke om du kan bruke hjulsett du allerede har, eller om du er nødt til å kjøpe hjul med en annen nav-standard.
12 tannhjul tar mer plass enn 11, men kan Shimano på en eller annen måte ha greid å skvise tannhjulene så tett sammen at du kan beholde hjulsettene du allerede har?
Det spørsmålet er ubesvart, men vi tipper nei.
Trolig vil du måtte kjøpe hjulsett med et smalere nav og bredere boss om du skal bruke det 12-delte systemet, men dette vet vi altså ikke.
Hva slags kassetter finnes til systemet? 11/28 med supertett giring, eller kanskje vi finner klatrekassetter med 11/34? Nok en gang er det rene spekulasjoner vi hiver oss på.
Trolig vil vi finne begge, men trolig må vi vente til systemet kommer til Ultegra og 105, før vi ser et bredt utvalg i kassetter.
Darth Vader i front
Både kranken og frontskifteren har fått en «dark force»-oppgradering, og begge delene er tydelig ulike fra dagens modell.
Den største forskjellen finner vi helt klart på frontskifteren, som nå er blitt betydelig mindre enn de forrige utgavene. De nåværende utgavene har fått kritikk for å være voldsomt store og tunge, farvel kritikk.
Kranken har blitt litt hardere i kantene, og den ser litt mindre raffinert ut enn forløperne har gjort. Vi tør kalle den litt sint.
Slutt på å falle av styret
Vi har hatt et ambivalent forhold til de nåværende hendlene til Shimano. De er særdeles små og nette, noe som har gjort at alle som har mindre hender har trivdes bedre med Shimano, enn de har gjort med gigahendlene til SRAM.
Heller ikke Campagnolo har hatt spesielt nette hendler.
De nye hendlene er større enn den nåværende utgaven, og vi finner umiddelbart en positiv egenskap ved de nye hendlene.
De nåværende hendlene har simpelthen så lav front at det er lett å skli av hele hendelen, og vi har vært involvert i litt for mange nesten-velt på humpene underlag. En litt større hendel er mer enn velkommen.
Selve knappene ser omtrent helt like ut, med unntak av en litt annen overflatetekstur på opp-knappen.
Felgbremser og annet vi ikke vet
Det er flere sykkelprodusenter som for lengst har sluttet å forholde seg til felgbremser, men hva med Shimano? Det vil selvsagt være felgbremser på racersykler i sikkert ti år fremover, det er en rekke rimelige sykler som skal ut på markedet med deler som allerede er på lager.
Men om Shimanos toppgruppe, en utstyrsgruppe som utelukkende kommer til å befinne seg på dyre konkurransesykler, fortsatt vil lages i felgbremsversjon? Det ville vi synes var rart.
Vi skal heller ikke utelukke at Ineos Grenadiers har stor påvirkningskraft på Shimano. Om verdens største sykkellag sier de ønsker felgbremser på syklene sine, er det ikke utenkelig at det blir sånn.
Til slutt er det verdt å nevne at det også vil komme flere nye hjulsett. Stikkordet er selvsagt brede tubeless-felger. Felgene har vært i bruk med nedtonede og skjulte logoer allerede siden i fjor.
Alle bilder: Cor Vos.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.