Offisielt lansert: Dette er detaljene bak nye SRAM Red
Lettere, raskere, bedre. SRAM gjør endringer over hele linja den nye Red, noen endringer mer drastiske enn andre på den elektroniske girgruppen som nå er lettest i verden.
OMSIDER LANSERT: En etterlengtede lanseringen av Sram Red skjedde omsider onsdag ettermiddag. Foto: Sram
Lesetid: 6 minutter
Det har lenge vært en dårlig skjult hemmelighet at den var på vei, nye Sram Red. Tross det har vi sett svært lite til den, men den siste halvannen uken har den dukket mer og mer opp i både herrene og kvinnenes proffsirkus.
Onsdag ettermiddag ble den omsider lansert og Sram gjør flere betydelige endringer på design og tyner også vekten godt ned, og er nå verdens letteste elektroniske skivebrems-girgruppe.
Kort oppsummert er dette det viktigste med oppdateringen av gruppen:
Den letteste versjonen så langt: Vekten er gått ned fra 2649 gram til 2496 gram, altså 153 gram lettere enn den forrige generasjonen. Det er på standardversjonen med 48/35-kranksett med wattmåler, 172,5 mm krankarmer, 10-28T-kassett og 160 mm bremseskive, og er 18 gram lettere enn den oppgitte vekten på Shimanos Dura-Ace Di2 R9200-gruppe (også med wattmåler).
Nytt og mer ergonomisk design på hendlene.
Mer effektiv bremsing: Utformingen av bremsehendlene og det hydrauliske systemet er endret, og bremsingen skal nå kreve mindre kraft fra syklisten selv.
Beholder samme utforming på drev, kassett og gir, slik at den oppgraderte gruppen er kompatibel med den forrige generasjonen av Sram Red AXS.
Ny «bonus button» på innsiden av hendlene for giring eller tilkobling og kontroll av ANT+-enheter.
Gruppen er primært for landeveissykling.
Fremdeles trådløst oppsett, avtagbare batterier som lades i separat lader og tilpasning gjennom Srams mobilapp.
Slutt på gigantiske hendler
Mens Sram har gjort det skarpt med smarte løsninger på batteripakke, trådløs giring og mer kompakt kassett med stor rekkevidde, har de hengt noe etter på designet av bremse/girhendler.
Hendlene har vært relativt store, som har gjort at ikke alle har hatt like god kontakt og grep med bremsehendlene.
De nye hendlene er totalt redesignet. De har en lavere bygghøyde med annerledes vinkler, mindre diameter og bremsebladet er i tillegg vinklet utover, slik at fingrene hviler mer naturlig på det, og en ikke trenger å strekke seg for å få tak i det.
Posisjonert i en nøytral, 90 graders vinkel på styret, har bremsebladet en naturlig utsving (flare) på syv prosent.
En annen funksjon som Shimano har hatt i en del år, er ekstra knapper (i Shimanos tilfelle oppe på toppen av hendlene), som kan tilknyttes enten girene eller ANT+-enheter. Det har gjort at du for eksempel har kunne bla i datafelter på computeren din.
Det har nå omsider også Sram fått. På begge hendlene er det en liten knapp på innsiden av hendelen, som du da for eksempel kan koble opp mot computeren, og slippe å fikle med den for å bytte til kartfunksjon eller andre sider du ønsker å se.
Mer effektive bremser
De nye bremsehendlene er ikke bare utformet slik i et ergonomisk øyemed, men også med tanke på selve bremsingen.
«True one-finger breaking is at hand» sier Sram selv i sin presentasjon av gruppen. Det skal blant annet komme fra en endring i hvordan stempelet til det hydrauliske systemet inne i hendelen er posisjonert.
Tidligere har dette stempelet vært posisjonert vertikalt, like over hendelbladet og i toppen av hendelen, mens nå er det flyttet til å være horisontalt, og går nå innover i hendelen mot styrefestet.
Det har trolig også vært avgjørende for å kunne redusere diameter og vekt på hendlene.
Sram forteller at denne effekten har de kunne måle, og at det er hele 80 prosent mindre «effort» (vi antar det betyr kraft fra syklistens hender) å bremse fra toppen av hendlene og 33 prosent mindre «effort» fra bukken.
Bremsekaliperen og bremseskivene er også endret. Essensen i dem er at Sram har redusert massen på dem.
Hendlene utgjør sammen med kaliperne en besparelse på 83 gram i forhold til forrige generasjon, mens bremseskivene er åtte gram lettere enn tidligere.
Den eksklusive girprodusenten Campagnolo er en av sykkelsportens sterkeste merkevarer. Men de siste årene har nedturene blitt flere og flere.
Gir og drivverk
Her det mye som er likt den forrige generasjonen.
Det er fremdeles Srams egen 48/35-kombinasjon som er standardutvekslingen på drevene. I tillegg selges det også kranksett med kombinasjonene 50/37T og 46/33T.
Drevene til kranken er fremdeles laget i én hel del, så slites eller ødelegges noe, må du bytte hele drevet.
Det er også mulig å kjøpe det som omtales som Pro-drev, som kan ettermonteres, drev som for den vanlige forbrukeren er noe over toppen, men for syklister på høyt nivå kan være relavant. Disse drevene finnes i 56/43T, 54/41T og 52/39T.
Sram oppgir at det er spart inn 29 gram på kranksett både med og uten integrert wattmåler. Wattmåleren oppgis til å være nøyaktig med +/- 1,5 prosent, slik som tidligere.
På for- og bakgir er også massen redusert og gir lavere vekt. I tillegg er naturligvis det gjort små forbedringer, som skal gi raskere og mer presis giring. Bakgiret har fremdeles en kløtsj som skal dempe og holde kjedet stabilt under humpete underlag, mens trinsehjulene er litt større for et mer effektivt drivverk (mindre friksjon).
Ett problem for Srams foregående grupper har vært forgiret, at kjedet faller av på innsiden av kassetten ved nedgiring under høy belastning. Sram sier at den nye forskifteren er redesignet for bedre giring.
Når det kommer til kassetten så har Sram droppet 10-26T-kassetten, beholdt 10-28T og 10-33T, mens 10-30T og 10-36T er nye tilskudd.
Vektbesparelse er en gjennomgående tone på alt i den nye gruppen, også på kassett, kjede, for- og bakgir.
Kassett: 180 gram – ett (1) gram lettere
Kjede: 236 gram – 13 gram lettere
Forgir: 145 gram – 4 gram lettere
Bakgir: 262 gram – 16 gram lettere
Enklere justering
Å justere en girgruppe fra Sram har krevd en litt finesse og kunnskap. Nå anerkjenner tydelig Sram at det å justere spesielt forskifteren, som er helt avgjørende for presis Sram-giring, ikke nødvendigvis er det enkleste.
Derfor har de også nå lansert et installasjonsverktøy, både for mindre og større drev, som skal gjøre det langt enklere å stille det inn riktig.
Verktøyet i plass plasseres på det største drevet, dreies inn i forskifteren, og skal da posisjonere den riktig.
Priser og tilgjengelighet
Gratis er det selvfølgelig ikke. Nettbutikken Bikeshop.no har priset gruppesettet til rett over 53 000 kroner når denne artikkelen publiseres.
Gruppen og komponentene er tilgjengelig fra og med i dag, 15. mai.
Knut var selv aktiv Norgescup-syklist på landeveien i sine yngre dager. De siste ti årene har han dekket norsk og internasjonal sykkelsport tett, sykler fremdeles mye og gjør også tester av sykler og utstyr. Har du en sak Knut kan være interessert i? Send gjerne en e-post:
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.