Nå vil Campagnolo at du skal ha 13 gir på grussykkelen
Campagnolo kaster seg på gravelbølgen når de nå introduserer en helt ny gruppe kalt «Ekar». Men hva er egentlig spesielt med Ekar? Vel, Campagnolo gir deg nok en gang et ekstra gir, og nå er det 13 gir du skal ha i følge italienerne.
COMEBACK: Kan nye Campagnolo Ekar få italienerne inn i mainstream-markedet igjen?
Lesetid: 7 minutter
Shimano og SRAM har tatt større og større markedsandeler i landeveismarkedet.
Campagnolo har blitt marginalisert til et drivverk-merke for rike særinger, eller Tour de France-vinnere på Colnago-rammer. Men hva nå, når de lanserer sin nye gruppe kalt Ekar?
Men Ekar-gruppen ser ut til å bringe konkrete fordeler til bordet, noe som nok vil gjøre at gruppen får større utbredelse enn Campagnolos andre grupper.
At Campagnolo nå entrer gravel-markedet er store nyheter. Den Italienske entusiastprodusenten kommer til grussyklingen med et ganske annet utgangspunkt enn sine konkurrenter fra Japan og USA. Shimano og SRAM har lang erfaring med girsystemer til terrengsykler og har også lenger erfaring enn Campagnolo med skivebremser.
Likevel, Campagnolo har opp gjennom historien vært notorisk nyskapende når det kommer til landeveisdrivverk. De var først ute med 10 og 11-delt og har også hatt 12-delte landeveisgrupper i et par år allerede. Shimano er som kjent kun på 11-delt for landevei, selv om de har 12-delte terrenggrupper. SRAM var først ute med 12-delt både i terrenget og på landeveien.
De siste årene har spanske Rotor hatt et 13-delt girsystem, kalt Uno, på markedet, men det har ikke klart å få særlig fotfeste blant syklister eller hos sykkelmerkene.
Inn kommer Campagnolo Ekar med 13-delt kassett, mekanisk giring og Campagnolos sedvanlige fokus på detaljer og eksklusive karbondeler.
Det som skiller seg mest ut med Campagnolo Ekar er selvfølgelig den 13-delte kassetten. Campagnolo har bestemt seg for å starte to av de tre kassettene med et 9-delt tannhjul. Alle kassetten er laget av stål, som er blitt møysommelig frest ut fra en svær blokk. Dette er samme metode som SRAM bruker for å lage sine dyreste kassetter til landeveisgruppa Red og terrenggruppene XX1 og X01.
For å få til dette har de laget et nytt boss. Eller egentlig ikke nytt, de har bare kortet ned sitt vanlige boss. Ved å kappe bosset 4,4 mm i bredden frigjør de plass til 9 og 10-tenners tannhjul der du vanligvis monterer låseringen.
Ved å beholde utformingen på sitt tradisjonelle boss forøvrig kan Campagnolo utstyre det nye bosset - kalt N3W - altså NEW, med en adapter for å gjøre det kompatibelt med Campas tidligere 10, 11 og 12-delte girgrupper. Shimanos Micro Spline-boss, som brukes på deres 12-delte terrenggrupper har ikke denne funksjonen.
SRAM sine tolvdelte grupper, både i terrenget og på landeveien har også 10 tenner på det minste tannhjulet i kassetten. Shimano på sin side har uttalt at de ikke har troen på mindre tannhjul enn 11-tenner på landeveien. Deres 12-delte terrengkassetter spenner dog fra 10-51.
Den 13-delte Ekar-kassetten skal komme i tre varianter en skal gi et spenn fra 9 til 42 tenner. En annen fra 9-36, mens en tredje kassett byr på spenn fra 10-44. Her blir det mulig å spesialtilpasse utvekslingen avhengig av om du er en landeveissyklist som svinger innom grusen, eller en grussyklist som sveiper bortom noen asfalterte strekk.
Med 9 tenner på det minste tannhjulet blir dette giret 10 prosent tyngre enn tilsvarende gir med 10 tenner. Dette betyr at du kan unne deg et mindre krankdrev uten å gi opp høy fart på flatene på asfalt.
Et 40-tenners krankdrev paret med 9-tenners tannhjul i kassetten gir lik utveksling som 48-tenners krankdrev og 11 tenner i kassetten.
Med ett krankdrev er det noe mer kritisk med stort spenn i kassetten. Shimanos GRX-gruppe med ett krankdrev leveres ikke med større krankdrev enn 42 tenner. Noe som begrenser allsidigheten noe.
Ekar-kranken er laget i ensrettet karbon og kommer med aluminiumstannhjul som enkelt kan skrus av og på uten at du må demontere selve kranken. Campagnolo leverer tannhjul i fire størrelser, 38, 40, 42 og 44. I tillegg kommer kranken i fire armlengder: 165 - 170 -172,5 og 175 mm. Q-faktoren er oppgitt til 145,5 mm.
Selve festeboltene for tannhjulet på kranken er asymmetrisk plassert rundt en boltsirkeldiameter på 123 mm. Altså er det i utgangspunktet kun Campagnolos egne drev som vil passe. Men vi må regne med at tredjepartsprodusenter også vil levere klinger som passer etter hvert.
Krankakslingen er laget i stål.
Da Ekar-kassetten går helt opp til 42 og 44 tenner får du lette nok krabbegir til å karre deg opp de bratteste grusklatringene du kan finne. Ser du for deg at du kommer til å sykle mest på veien kan du ved å bytte til et 42-tenners krankdrev matche høyfartsgiret du får med 52/11 på et standard landeveisoppsett. Samtidig som du beholder 1/1-utveksling til de bratteste motbakkene.
Bakgiret, som etter kassetten er den viktigste delen i Ekar-regnestykket har en utforming som kan minne noe om Shimanos 12-delte terrengbakgir. Ekar-bakgiret får en kløtsj-funksjon. Dette er en av forutsetningene for et single-oppsett med ett krankdrev, da det holder kjedet stramt nok til ikke å falle av på kranken, selv med kjedet på kryss. Kløtsj-funksjonen kan blokkeres når du skal ta av bakhjulet. Dette er også en funksjon vi kjenner igjen fra SRAMs 11- og 12-delte terrenggir.
Campagnolo lager kun ett Ekar-gir. Dette skal fungere med alle kassettalternativene.
I Ekar-gruppa er det også en egen krank, og et helt eget kranklager. Campagnolo kaller kranklageret Pro-Tech.
Samt nye gir- og bremsehendler med en spesiell tommelknapp som både er lett tilgjengelig fra bukken og hendlene. Ekar-gruppen kommer kun med hydrauliske skivebremser.
I motsetning til Campagnolos tidligere landeveisgrupper er Ekar-kaliperne helt like foran og bak. Dette gjør det enklere for både butikker og forbrukere. Ønsker du 140 eller 160mm skiver trenger du bare å velge riktig adapter. Bremseklossen er like som på Campagnolos andre skivebremser.
Ekar-kaliperne er laget av kaldsmidd aluminium. Ekar-skivene er 1,85 mm tjukke og er som Campas andre bremseskiver laget med en indre spider som selve bremseskiven er festet på. På landeveisgruppene er spideren laget av aluminium. På Ekar er denne laget av stål. Du kan selvfølgelig velge å bruke landeveisskiver på et Ekar-oppsett forøvrig hvis du ønsker å spare noen gram.
Shamal-hjul til grus allerede lansert
Campagnolo har ikke vært så ivrige på å holde elementer i Ekar-gruppen hemmelig. Da de tidligere i år lanserte karbonhjulsettet Shamal Carbon Disc Brake fulgte det med informasjon om det nye N3W-bosset.
Campagnolo opplyser også at Shamal Carbon DB er et hjulsett som skal kunne brukes med brede dekk til grussykling. Shamal Carbon DB har en indre bredde på 21 mm, og skal i følge Campagnolo være perfekt for dekk mellom 25 og 30 mm, men også da vesentlig bredere dekk til grussykling.
Felgbunnen på Shamal Carbon DB er uten hull og Campagnolos Two-Way-fit-felgkant skal garantere at disse hjulene fungerer like bra med standard slange og clincher-dekk som med slangeløse dekk, uten bruk av felgteip.
Ekar-gruppen prises på linje med den nåværende 12-delte Chorus til landeveissykling. Prisene for komplett gruppe ligger på ca 1700 euro, noe som vil tilsi en pris i norske kroner på et sted mellom 18 000 og 20 000 kroner. Komplett gruppe inneholder da gir/bremsehendler, bakgir, kjede, kassett, krank, bremsekalipere og slanger og bremseskiver.
Vekten for hele gruppen er oppgitt til 2385 gram med 9-36-kassett. Dette skal være 86 gram mindre enn mekanisk SRAM Force 1x11og 242 gram lettere enn SRAMs trådløse Force AXS-drivverk satt opp 1x12 med 10-33 kassett. GRX 800 i 1-11-oppsett veier hele 348 gram mer enn Ekar.
Den lave totalvekten til tross, Ekar har skruer og bolter i rustfritt stål og bremsehendler i aluminium. Dette er en gir-gruppe som er laget for å tåle hard bruk under krevende forhold.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.