Elektroniske gir fra Shimano, SRAM eller Campagnolo er blitt et must på landeveissykler. Selv som systemene er bra, er det likevel noen som styrer unna. Hvorfor?
men hva er egentlig grunnene til fortsatt å gå for mekaniske løsninger? Er det å styre unna moderne sykkel-teknologi omtrent som å sky 5G-nett, WiFi og moderne strømmålere?
Først – en enkel forklaring på elektroniske gir, de kommer i to varianter.
Ledningsbaserte systemer der girhendler er koblet til girene og batteriet med ledninger, og trådløse systemer der girhendlene og girene snakker sammen med trådløse radiobølger.
Før vi går videre: Noen av ulempene i denne lista gjelder kun systemene fra Shimano og Campagnolo. Andre kan være unike for SRAMs trådløse systemer.
Hvem styrer typisk unna elektroniske gir?
Det er i all hovedsak de som skal på lengre sykkelturer i områder uten tilgang på deler, mekanikere butikker eller lignende som styrer unna.
Bikepackere, de som reiser mye eller typiske ekspedisjonssyklister på vei gjennom Afrika eller Østen, dropper gjerne elektroniske gir – fordi de er avhengige av å kunne reparere gir og sykkel med det de har for hånden, eller det de kan få tak i der de er.
Et mekanisk gir kan du ganske enkelt reparere selv, satt på spissen kan du fikse det meste med litt duct-tape eller noen treskruer. Av samme årsak bruker de ofte stålsykler og ikke karbon. En som kan sveise stål finner du omtrent uansett hvor du er i verden, karbonreparatører er det færre av.
Reservedelstilgang for de som reiser mye er også viktig. Du trenger ikke dra lenger enn til store deler av det spanske fastlandet eller Italia, før du kan glemme å kjøpe en elektronisk bakskifter i den lokale sykkelbutikken.
Av denne årsak har vi på sykler vi bruker på reise ofte hatt mekaniske gir, mens sykler vi bruker hjemme har hatt elektroniske gir.
Dette er ulempene
Om det er slik at du vurderer elektroniske gir men er usikker, ha disse tingene i bakhodet:
1: Syklene blir dyrere enn med tilsvarende mekaniske løsninger
Hvis valget står mellom mekanisk Ultegra eller den elektroniske versjonen Ultegra Di2 vil du ofte spare mellom 25 og 30 prosent på å gå for det mekaniske alternativet. Forskjellen mellom Dura Ace Di2 og mekanisk Dura Ace er enda større. På Shimanos øverste nivå sparer du nærmere 40 % på å gire ved hjelp av stålvaiere, snarere enn ledninger. Pengene du sparer på å gire mekanisk kan du bruke på andre mer nyttige oppgraderinger som faktisk gjør at du sykler raskere. Som kule høyprofil-hjul eller et par timer hos en sykkeltilpasser.
2: Det er veldig mye dyrere å bytte ut ødelagte deler
Bakgir er en utsatt del på alle sykler. Det skal ikke rare veltet til før bakgiret knekker eller bøyer seg så mye at du ikke kan bruke det lenger. Når det kommer til bakgir koster de elektroniske variantene gjerne tre til fire ganger så mye som det mekaniske alternativet. Har du først valgt elektronisk girsystem er det for sent å angre når bakgiret brekker. Da er det bare å bla opp. Heldigvis har systemene bygget inn teknologi som skal gjøre det vanskeligere å skade giret. SRAMs bakgir smetter unna når de får slag fra siden, mens Shimanos gir går i nødmodus for å begrense skadene. Mer om det nedenfor.
3: Du kan gå tom for batteri på tur
Jada, batteriene varer lenge, og jada det er bare idioter som glemmer å lade batteriene før tur. Likevel vil de fleste som har syklet med andre en god del, ha opplevd den ene flaue syklisten som etter noen smertefulle kilometer i helt feil gir slukøret må innrømme at han er tom for batteri.
Har du Shimano eller Campagnolo er du stranda i ett gir når batteriet sier takk for seg. Har du SRAMs trådløse løsning, kan det hende at du kan redde deg hjem ved å flytte batteriet fra forgiret til bakgiret og halte hjem på det krankdrevet du velger før du bytter batteriene. Moralen er å lade før du må og sjekke batteristatus kvelden før de reale turene.
4: Mekaniske girsystemer kan repareres uten spesialdeler og internettoppkobling
Når mekaniske girsystemer slutter å virke så perfekt som de skal og bør gjøre, vil de fleste kunne finne frem en unbrakonøkkel eller en stjerneskrutrekker å justere ting på plass igjen. Får du ikke elektronikken til å fungere ordentlig kan det hende du må ty til digital diagnostikk over internett eller via en mobil-app for å få ting på stell igjen. Er du på langtur utenfor sivilisasjonens rekkevidde kan det hende at elektronikken henviser skjegget ditt til den nærmeste postkassa.
5: Skal du på real langtur over flere dager må du ha med deg lader og vite at du kan finne strøm underveis
Skal du sykle Norge på langs, Spania på tvers eller jorda rundt på 180 dager kan du problemfritt sykle hele turen med det samme mekaniske systemet uten å gjøre deg avhengig av batterilading. En reservevaier i styreveska tar opp null plass og er kjapp å bytte. Er planen å overnatte i telt underveis kan det være viktigere å prioritere lading av mobil, over det å lade girbatteriet.
6: Det er vanskelig å gire med tjukke hansker når det er kaldt
Knappene på de elektroniske girsystemene har superkort vandring på knappene. Dette frontes som mye av fordelen med elektronikken. Samtidig gjør dette det enkelt å komme borti feil knapp når du humper gjennom Arenbergskogen f.eks. Med tjukke hansker om vinteren kan det på Shimanos hendler være tilnærmet umulig å kjenne om du trykker på ned- eller oppgiringsknappen.
7: Girene kan gå i lammende nødmodus på brostein eller etter velt
Shimanos Di2-systemer har bygget inn en nødmodus som gjør at giret låser seg hvis det har fått et slag. Dette skal beskytte det fra å brekke helt eller ødelegge resten av drivverket i det du trår til på pedalene igjen. Med giret i nødmodus må du av sykkelen for å trykke på en knapp på selve giret. Ikke ideelt hvis dagens avgjørende brudd akkurat er i ferd med å gå avgårde.
8: Har du Shimano eller Campagnolo kan du ikke ta batteriet av sykkelen
Bor du i sentrumsbygård med nettingboder i kjelleren og kontinuerlig gjennomtrekk av samfunnets løse fugler er det ikke sikkert du er klar for å lade sykkelen der over natten, om du i det hele tatt har tilgang på strøm i boden. Bor du i en liten leilighet i femte etasje eller et hektisk kollektiv er det ikke alltid det er så passende å ta med sykkelen inn i selve leiligheten.
9: Med Shimano og Campagnolo er det fiklete å tre ledningene gjennom rammen
Monteringen som egentlig skal være enklere med elektronikk enn mekanikk kan kreve en kortkunstners fingerferdighet når ledninger skal tres gjennom styret, kobles til batterier i setepinnen og koblingsbokser i styreenden - for så ende opp ut av små hull i rammen ved for- og bakgir. De fleste kjøper sykkelen sin ferdig montert, men bare vent til du står der i øsregn midtveis mellom Stugudalen og Selbu med en ledning som har koblet seg fra et eller annet sted inne i rammen.
10: Hvis giret blir skeivt kan det være krevende å få justert det inn igjen underveis på en tur
De elektroniske girsystemene blir aldri ujustert bare av at tiden går og at sykkelen brukes. Men slås girene ut av posisjon kan det fort blir krevende å få dem til å fungere godt nok til at turen kan fortsette. Mekaniske gir kan du enkelt justere ved å skru litt på vaierfestet eller høy- og lav-skruen og så fortsette turen. Med elektroniske gir er det ikke alltid like enkelt.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.