ENDELIG 12-DELT: Shimanos GRX-gruppe er omsider oppgradert til 12-delt. Foto: Shimano
Lesetid: 5 minutter
Shimanos nyeste GRX-utgave består av tre forskjellige grupper, som de ydmykt har valgt å kalle for «Unbeatable», «Unstoppable» og «Undropable».
Gruppene er både 1x12 og 2x12-delt, og kommer med flere endringer fra den foregående generasjonen.
De tre nye gruppene er henholdsvis:
RX820 1x12, 10-45T (Unbeatable)
RX820 1x12, 10-51T (Unstoppable)
RX610 2x12, 11-34/11-36T (Undropable)
I samme lansering er det også kommet et par nye gravelhjul i karbon, RX880. Oppgitt vekt er 1394 gram (Microspline-boss) og 1397 gram (HG-boss).
Hjulene har 32 mm profil, og 25 mm indre bredde med 32 til 50 mm som anbefalt dekkstørrelse.
Sverger du til mekaniske girgrupper vil den videre lesningen her antagelig glede deg, mens du som sverger til det høyteknologiske blir skuffet.
Det positive med de nye GRX-gruppene
Endelig 12-delt
Mens SRAM for lengst er kommet seg over til 12-delt, har Shimano brukt en stund på å komme etter, men nå får også Shimano-utstyrte gravelsykler 12-delt.
Med 1-delt og det enkeltstående krankdrevet foran, er en avhengig av å ha veldig stor kassett, for å få lett nok gir til de aller bratteste bakkene.
Men det gjør samtidig at hoppene mellom girene blir større og du får dårligere rekkevidde.
Med ett ekstra tannhjul på kasetten, vil disse gapene bli mindre og altså gi et bedre girutvalg.
På de 1-delte girgruppene kan du velge mellom enten 40 eller 42 tenner på drevet foran, mens de er skilt i to varianter, enten med kassett på 10-51T eller 10-45T.
Forskjellen på de to gruppene, er at den med 10-51-kasett kommer med et bakgir med long cage (SGS), mens 10-45-varianten har mid-cage (GS).
Det vil altså si at du ikke kan kjøpe 10-45-varianten, som altså har tettere utveksling og er designet for konkurranse og raskere sykling, og slenge på en større kassett om du skulle føle for det.
Alle bakgirene på girgruppene kommer med Shimanos Shadow RD+ kjedestabilisator, en fjærdempet kløtsj som skal hindre kjederisting.
Gravelsyklister Simen Nordahl Svendsen imponerte i ultraritt-debuten:
Simen Nordahl Svendsen kjørte forrykende i sin ultraritt-debut, men uflaks ødela noe virkelig stort.
Microspline-boss
For å forbedre girrekkevidden, har Shimano hentet Microspline-bosset fra terrenggruppene sine.
Microspline er mindre og mer kompakt enn Shimanos tradisjonelle HG-boss, som gjør at en får plass til et mindre tannhjul nederst på kassetten, altså med 10 tenner.
Det gir litt ekstra rekkevidde når det går utfor, og alt du har litt mer å tråkke med, før du spinner ut girene.
Microspline er forøvrig kun på 1x12-gruppene, ikke på 2x12 (altså RX610).
Forbedret ergonomi
Det er ikke gjort noen store endringer på hendlene på girgruppene, men noen små justeringer, som Shimano hevder gjør dem bedre.
Nå skal de være litt mer avrundet for å redusere trykkpunkter. Kontaktvinkelen mellom hendlene i overgangen til selve styret, noe som skal gjøre kontaktoverflaten mellom hånden og hendlene større, og fordelingen av kontakten bedre.
Gummien på hendlene er også litt endret. I og med at gravelsykling gjerne foregår i litt røffere forhold, er det viktig med et godt grep. Den nye gummien skal være litt grovere, slik at du også har bra grep i våte forhold.
Ting å tenke over
Ikke elektronisk (Di2)
I en tid hvor SRAM nesten har utryddet mekanisk fra sine rekker, kan det virke litt merkelig at Shimano ikke kommer med en 12-delt elektroniske gruppe.
Fremdeles får du riktignok tak i den elektroniske 11-delte gruppen til Shimano, som finnes i både 1x11 og 2x12, men den nye generasjonen kommer altså utelukkende med mekanisk.
I en tid hvor de elektroniske girgruppene blir billigere og billigere og mer tilgjengelig, virker dette litt merkelig.
Ifølge Shimano er dette er fordi «mekanisk giring fremdeles utgjør 75 prosent av markedet».
Det kan gjerne stemme for deres kunder, men med tanke på den generelle utviklingen og den andre enden av markedet, er det vel nødvendigvis ikke sannheten.
Pris
Som nevnt, elektronisk blir billigere og billigere, og mer tilgjengelig.
Tidligere i år lansert sin billigste elektroniske girgruppe for gravel, Apex XPLR (1x12). Den har veiledende pris på rundt 1 200 dollar, altså omkring 13 000 norske kroner.
I skrivende stund er komplett RX820-gruppene (1x12 og 2x12) priset til 14 999 kroner hos Bikeshop. Foreløpig er ikke RX610 ute på noen norske nettbutikker, men basert på Shimanos veiledende pris er prisen cirka samme.
Vektforskjellen er også minimal, med Apex XPLR kun cirka 150 gram tyngre basert på oppgitt vekt.
Samtidig er også Srams billigste mekaniske gruppe, også Apex, priset til 11 500 kroner.
Ikke kompatible med terreng-komponenter
Selv om Shimano allerede har 12-delt og Microspline på terrenggruppene sine, har de ikke valgt å gjøre terreng og gravelgruppene kompatible.
Du kan ikke bruke terrenggirene med GRX-hendlene og vice cersa. Det kommer som følge av en endring i trekk-lengen fra gir til gir, som gjør at det ikke er kompatibelt med hverken 11 eller 12-delt.
Kjeder og kassetter er imidlertid like på tvers av gruppene.
Ikke verdt oppgraderingen?
Ser du for deg at du kunne tenke å oppgradere en sykkel du har med den 12-delte gruppen, er det altså flere ting å tenke over.
Et par ytterligere faktorer, i tillegg til ovennevnte:
Har du en moderne ramme, er flere og flere av dem optimalisert for elektronisk giring og enkelte har gjerne intern waierføring, også gjennom styret.
I tillegg er også spindelen på kranken designet for standard 68 mm trådet kranklager, så skulle du ha en sykkel for eksempel med 73 mm kranklager, vil den ikke passe.
Da kan det være det er like greit å bare kjøpe en helt ny sykkel?
Vil du lese mer om utstyr? Her er vår ferskeste test:
Bryton Rider S800 tar virkelig opp kampen med konkurrentene i Garmin, Wahoo og Hammerhead.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.