Trådløs, 12-delt kassett og batterier i hendlene. Den nye toppgruppen fra Shimano lanseres trolig først i april, men vi har allerede fått bekreftet flere store nyheter.
GAMMEL MOT NY: Dagens Dura-Ace-gruppe har vært på markedet i snart fire år. Nå har vi fått bekreftet flere nyheter på neste generasjon.
Lesetid: 6 minutter
Det er snart fire år siden sist gang Shimano lanserte en ny toppgruppe. I 2017 var den store nyheten selvsagt hydrauliske skivebremser, men ser vi bort fra bremsene var det kun mindre tekniske detaljer syklister kunne glede seg over.
Det svirrer allerede en rekke rykter på nettet, i tillegg til at flere patent-tegninger har nådd offentligheten.
Det var også flere rykter under sensommerens Tour de France, da både Sunweb og FDJ kjørte på det som angivelig skal være noen nye, brede shimanohjul. Men hjulene var uten logo, og verken ryttere, mekanikere eller Shimano var å få i tale om Shimano følger opp med en bredere felgstandard.
Men viktigst av alt er for mange girgruppen. Vi har nå fått bekreftet fra flere kilder at det vil være to store nyheter å snakke om når utstyrsgiganten presenterer sin nye Dura-Ace gruppe til våren.
1: Dura-Ace vil være delvis trådløs
2: Gruppen vil være 12-delt, altså ha 12 tannhjul på kassetten.
Vi har ikke fått bekreftet at gruppen også vil være tilgjengelig med vanlige felgbremser. Selv om det nå er flere nyheter som vi altså er sikre på blir presentert, er det fortsatt mye som er uklart.
Dette vet vi ikke:
1: Blir det minste tannhjulet 9, 10 eller 11 tenner?
2: Bruker systemet ANT+ eller Bluetooth, eller en annen trådløs protokoll slik SRAMs AXS-grupper gjør.
3: Hva slags boss bruker gruppen?
4: Blir gruppen kompatibelt med 11-delt utstyr, eksempelvis hjul?
Bekreftet: Semi-trådløst oppsett
Det var SRAM som var først ute med trådløs giring, da de i 2015 lanserte historiens første trådløse girgruppe, Red eTap. SRAM-gruppene har altså verken ledninger eller vaiere, noe de fortsatt vil være alene om.
SRAM har patentert girskiftere med batterier fastmontert, og således må Shimano, Campagnolo, Rotor, FSA eller andre produsenter løse det annerledes.
Så hvordan kan gruppen kalles trådløs?
Vel, la oss kalle det semi-trådløst. Shimano har valgt å snike seg rundt SRAMs patent ved å fortsatt ha et batteri i setepinnen eller rammen, med ledninger til front-og bakskifteren. Dette er altså den samme løsningen som vi har sett at FSA bruker i sin semi-trådløse gruppe.
Men fra hendlene på styret vil det altså ikke strekkes noen ledninger – hendlene på den nye gruppen til Dura-Ace kommuniserer trådløst med de to girskifterne. Inne i hver av hendlene vil det sitte et lite batteri, akkurat på samme måte som SRAM sine hendler.
Det betyr at du med tid og stunder vil måtte bytte batterier i hendlene, mens batteriet i selve sykkelen vil lades på vanlig vis.
På nye sykler i dag ledes ledninger i større og større grad internt i styre, stem og ramme, og således vil i hvert fall ikke toppsyklene gjennomgå estetiske forandringer. Men for de som har rammer med utenpåliggende vaiere, eller der girstrømpen tres inn i rammen på tradisjonelt vis, vil utseendet endre seg noe. Først og fremst vil det være mekanikere som jubler over oppsettet, eller de som liker å justere utstyr og bytte deler jevnlig.
Er du glad i ny styretape, liker å prøve forskjellige styrer og stemlengder, slipper du nå å forholde deg til en ledning som kan krølle seg rundt mellom hendlene.
Et ubekreftet rykte om den nye gruppa er at det lille «klikket» som oppstår når du girer, nå skal være med på å lade batteriet. Også patent-tegninger og tekster hinter noe om dette, men så langt har ingen greid å tolke hva dette faktisk innebærer.
Formen på hendlene ser på tegningene ut til å være relativt like, men om dette er hendlenes endelige utseende eller om det er enkle skyggetegninger fra tidligere vites ikke.
Patent-tegningene viser også at Shimano trolig beholder en versjon for de som fortsatt vil bruke tradisjonelle felgbremser. Dette vil på ingen måte overraske oss, Shimano bruker erfaringsmessig lang tid på å gi slipp på gamle markeder.
Bekreftet: Girskiftere med ledninger
Som nevnt ovenfor vil Shimano altså beholde ett større batteri på sykkelen, for å gi energi til de to girskifterne.
Girskifterne har hver sin servo som trekker skifteren opp eller ned, og disse trenger langt mer batteri enn den hendlene trenger – de har som kjent ingen deler som skal beveges av energi. Det er ikke kjent hvor stort batteriet er, og om det er en videreføring av dagens teknologi. Det er altså bekreftet at de to skifterne vil ha ledning til batteriet.
Bekreftet: 12-delt kassett
For deg som gråt over å måtte bytte store deler av hjulparken da Shimano gikk fra 10-11 tannhjul på kassetten – det er tid for å gråte igjen. Skjønt, hvor komplisert den nye kassetten kommer til å bli vet vi ikke.
Skal du bruke SRAMs 12-delte gruppe AXS i dag, må du kjøpe nytt boss til hjulsettet ditt, simpelthen fordi det minste tannhjulet er for lite i diameter til å benytte dagens kassettinnfestninger.
Om Shimano får en lignende løsning vet vi ikke, men vi er rimelig sikre. Om du driver med terrengsykling har du helt sikkert sett de nye terreng-gruppene som er 12-delte. Der må du ha et spesialboss, kalt MicroSpline for å bruke kassetten, og den eneste grunnen til at Shimano skulle droppe dette, var om kassetten fortsatt har 11 tenner på det minste tannhjulet.
Tar vi en titt på SRAMs 12-delte gruppe får vi den grundige forklaringen på hvorfor det er ideelt med et lite tannhjul til det tyngste giret. Det gir mulighet til å bruke mindre krankdrev og tettere giring mellom store-og lilleskiva på kranken. Prisen er en liten øknining i drivverkfriksjon det lille tannhjulet skaper da det gir kjedet en ekstra skarp bøy.
Hva utvekslingen blir vet vi ikke. Den noe kryptiske patentsøknaden til Shimano indikerer at det største tannhjulet blir hele 48 tenner, og det minste ni. Men om dette omfatter et teoretisk spenn i girutveksling, eller faktiske produkter vet vi ikke.
Vi har stilt Shimano Nordic flere spørsmål om den nye gruppen, men de ønsker ikke å uttale seg om saken. I en epost skriver de at «Shimano utvikler stadig nye produkter og teknologier, og patentsøknader betyr ikke nødvendigvis nye produkter. Vi kommenterer ikke rykter, spekulasjoner eller insinuasjoner».
Shimano ønsker heller ikke å si noe om lanseringsdato.
PS: Denne artikkelen ble opprinnelig publisert i desember 2020. 1. februar viser CyclingTips til FCC-sertifikasjon som bekrefter at den nye gruppen vil bli sluppet i løpet av det neste halvåret.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.