SKUM-DINGS I DEKKET: Denne kan sørge for at du kommer deg hjem fra turen eller at du holder deg gående lenge nok til å få hjelp i et ritt. Alle foto: Vittoria
Lesetid: 3 minutter
Tubeless-dekk på sykkelen gir en rekke fordelen, som mindre rullemotstand, det er svært punkteringssikkert og det gir bedre grep.
Men det er imidlertid ikke feilfritt. Vittoria gir deg dog noe som kommer rimelig nært optimalt, med sin Air-Liner Road, som i verste fall kan redde rittet eller turen din.
Produktet har allerede eksistert en god stund for terreng og gravel, men nå får du det også til landeveissykkelen. Air-Liner er rett og slett et skum-innlegg, som du legger inn i dekket ditt, og som gjør at du kan sykle med et punktert dekk.
Og hvis du kanskje tenker at den flytende guffen du har inni tubeless-dekket ditt, som skal tette eventuelle hull du får og er halve konseptet med tubeless, vil trekke inn i dette innlegget, så tar du heldigvis feil.
Intet guffe vil bli absorbert, og i tillegg vil skum-innlegget komprimeres når du fyllet opp dekket ditt med luft, slik at guffen får fritt spillerom til å tette hullene som måtte oppstå i dekket ditt.
Først om du får et hull guffen ikke klarer å tette, vil skummet ekspandere igjen ettersom dekket tømmes for luft.
Det vil selvsagt ikke være som å sykle som vanlig, og du må nok regne med å ta det litt forsiktig, og at røff vei ikke nødvendigvis blir komfortabelt, men du vil nok klare å komme deg hjem – eller i ritt holde ut til du kan få hjelp, om den skulle være vanskelig å få tak i.
Ulempen, om du vil, er selvsagt at dette øker vekten på sykkelen din, men det er minimalt.
Skum-innlegget kommer i tre forskjellige størrelser, for 25 mm, 28 mm og 30 mm dekkbredde. Da blir det henholdsvis en ekstra vekt på 24, 31 og 39 gram.
Prisen er den samme for alle størrelsene, 35 euro, altså rundt 350 norske kroner.
Som med mye annet utstyr er dette allerede godt testet blant proffene i WorldTouren. Da Alexander Kristoff vant Gent-Wevelgem i 2019 syklet han med Vittoria Air-Liner.
Han syklet også Paris-Roubaix med tubeless noen uker senere. Da var det ikke like stor suksess og han punkterte flere ganger, og på brutal brostein er det nådeløst selv med airliner, når du skal kjempe for å henge med verdens beste brosteinsryttere.
I tillegg til Kristoffs UAE Team Emirates, sponser også Vittoria WorldTour-lagene Jumbo-Visma og EF Education-Nippo, og i sistnevnte er produktet brukt ved hver eneste anledning laget har brukt tubeless og ikke tubular.
Vittoria har også lansert et nytt verktøy og clips, som du presser inn mellom dekket og felgkanten når du skal ta av dekket. Tubeless-dekk er ganske stramme, og kan være et herk å få av, og dette skal gjøre prosessen enklere.
Du setter inn clipsene med jevnt mellomrom rundt hele felgen, før vi vipper dekket på utsiden.
Vittoria har også lansert en ny guffe kalt Universal Tubeless Tire Sealant, som skal fungere på alle de forskjellige dekktypene, altså landevei, terreng og gravel.
Nytt er at det er ammoniakk-fritt, slik at det ikke skader dekket ditt, og Vittoria lover at det skal tette hull opp til syv millimeter umiddelbart, og at det skal holde i opp til 1200 kilometer.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.