Tubeless dekk på landeveissykler

Slangeløse dekk er fremtiden på landeveissykler, men foreløpig går utviklingen tregt. Men hva finnes på markedet?

Sist oppdatert: 7. april 2021 kl 13.53
Jens Voigt tester tubeless dekk
- I AM PAID to make zis tire suffer wit zis nail. (Foto: Schwalbe)
Lesetid: 6 minutter

Du kjenner det fra biler og motorsykler: En felg, et dekk, en ventil.

Slangeløst er også en svært populær løsning i terrengsykkelverdenen, der UST, utviklet av Mavic, er standarden.

Denne artikkelen ble publisert første gang i 2014, og inneholder utdatert informasjon.

Vil du lese våre nyeste og mest oppdaterte artikler om tubeless dekk til landevei kan vi anbefale disse artiklene:

Hva er forskjellen på tubular, clincher og tubelessdekk?

Slik lapper du tubelessdekk på sekunder når du er på tur

Slik setter du opp landeveissykkelen med tubeless dekk

Dette utstyret trenger du for å sette opp sykkelen tubeless

Dette er fordeler og ulemper med tubeless dekk på landeveissykkel

Det har ikke vært like lett å nå kritisk masse på slangeløst for landevei som det har vært i terrenget. Hutchinson tidlig ute og laget en standard basert på UST som de kaller Road Tubeless, og det var også Stan's Notubes med sin egen standard. Nå ser det ut som at Stan's er i ferd med å innse at Hutchinsons standard er mer stabil, og kaller sin variant BST, Bead Socket Technology. Ferdighjulene deres holder seg nå til denne, og dekkene de selger fra sin egen nettbutikk er da også Hutchinsons.

Slangeløst på landeveien har flere fordeler: De har på grunn av lite friksjonstap mellom felg og dekk lav rullemotstand. Komforten er god fordi man kan kjøre lavere dekktrykk enn med dekk og slange. De er så godt som immune mot gjennomslagspunkteringer, og skulle man punktere med et smell vil ikke dekket hoppe av felgen like lett som vanlige åpne dekk gjør. Dersom man bruker flytende lateks, også kjent som guffe, i dem vi de forsegle seg selv ved en stikkpunktering. Stan's guffe regnes forøvrig for å være svært god, og Schwalbe har lisensiert den. Slangeløst er også mindre påvirkelig for varme fra bremsing enn åpne dekk med slange, og det kan være verdt å ha på blokka om du skal ha nye hjul til alpeturen.

Men slangeløst har ulemper også: Dekkene er tildels dyre, de krever felgprofiler som er laget for formålet, systemet er ikke lettere enn dekk og slange, og montering krever en teknikk som må læres. Skulle man få et virkelig hardt gjennomslag ryker felgen like lett som en vanlig åpen felg gjør. På dette siste punktet er pariser-, eller limedekk om du vil, stadig best (og eldst). 

Hjulene

Stan's Notubes selger konverteringssett som skal kunne gjøre slangeløst ut av et eksisterende hjul for vanlig dekk og slange. Imidlertid setter Road Tubeless større krav til både felgstyrke og forspenning av eiker enn det vanlige dekk og slanger gjør, og slike konverteringer har mer enn én gang endt med felgkringle, tårer og inntekter for tannlegestanden. Vi ser i denne artikkelen på såkalte Tubeless Ready og Road Tubeless ferdighjul. Det er litt å velge mellom etterhvert:

American Classic har aluminiumsmodellene Road Tubeless, Argent Road Tubeless og Victory 30. De to førstnevnte har 17c innvendig bredde, og Argent kommer også for skivebrems. Alle er lette og bruker felgbånd for å holde tett.

Bontrager, som er Treks husmerke for alt annet enn rammer, kaller systemet TLR, TubeLess Ready. TLR-hjulsettene er RXL, RL, Race og Aura 5, og de er kompatible med Road Tubeless-dekk med Bontragers eget felgbånd. Foss Sykler importerer.

Campagnolo og deres varemerke Fulcrum har 2-way fit systemet, som har den riktige profilen til at et slangeløst Road Tubeless dekk holder tett uten guffe. Campagnolo Shamal, Eurus og Zonda, og deres søstre Fulcrum Racing Zero, 1 og 3 leveres i 2-way fit-utgave i tillegg til standardutgaven som kun tar vanlig dekk og slange. Alle har 15c innvendig bredde og er tette uten felgbånd, og alle har en mediumlav felgprofil. Campagnolo importeres av Racing Depot og Fulcrum av Stians Sport.

DT Swiss har de lave aluminiumsmodellene RR 1450 Tricon og R 1700 Tricon. Begge har 15c innvendig bredde og er tette uten felgbånd. Shimano/SRAM 11- og 10-delt er standard og boss til Campa er ekstrautstyr. Importør er Deler AS.

Easton har to hjulsett for slangeløst i sortimentet: Det spennende EC90 Aero 55 Carbon Clincer med 55 mm høy helkarbonfelg som har hele 19c innerbredde (hvilket etter Schwalbes tommelfingerregel for dekk og slange basert på ETRTO-standarden skulle bety minimum 28 mm dekkbredde, og EA90 SLX med 17c lav aluminiumsfelg. Shimano Nordic importerer Easton.

HED Ardennes Plus-hjulserien: 19c bred avrundet aluminiumsfelg som i likhet med det nevnte Eastonhjulet bør ha 28mm dekk eller mer. Felgen kan også fås i løsvekt som Belgium +, og en god hjulbygger vet hva som skal til for å bygge riktig for slangeløst. Bikeshop/Lilland Sport er importør.

Ritchey WCS Zeta II bruker felger i aluminium og den bakre er asymmetrisk. 17c innvendig bredde. Sportpartner er importør. 

Shimano har tre hjulsett for 11-delt (de tar 10-delt også) og slangeløst, alle med de velkjente lave C24-hybridfelgene: Dura-Ace WH-9000-TL, Ultegra WH-6800-TL, og det "serieløse" og rimelige WH-RS61-TL. Shimano Nordic importerer.

Stan's Notubes sine Alpha 340 og 400 hjulserier er alle rigget for Road Tubeless med felgbånd. 17c innvendig bredde, men bare 20mm utvendig sier oss at de bremses gamle relativt fort. Stan's oppgir ingen offisiell norsk distributør, men forhandlere finnes det flere av.

Velocite: RT50 Aero Road Tubeless, med 50 mm felg helt i karbon. 23 mm utvendig bredde bør gi 17 eller 18c innvendig. Velocite handler du direkte.

Dekkene

Bontrager: To modeller fra Treks husmerke, R3 TLR og R2 TLR, hvorav førtnevnte er fjongest. Begge kommer i 23 og 25 mm bredde. Begge selges også som såkalt conversion kit til Bontragers egne TLR-hjul.

IRC har fire modeller: Formula Pro Tubeless Light,  Formula Pro Tubeless RBCC,  Formula Pro Tubeless X-Guard, og Roadlite Tubeless. Alle som 23 mm og sistnevnte også som 25 mm. Kan være vanskelig å få tak i siden IRC ikke har norsk importør. 

Hutchinson. I am your father. Utvalget og teknologien blir stadig bedre, og nå har de fire modeller: Rittdekket Atom Galactic 23mm på kun 240 g, Atom 23mm , Fusion 3 23 og 25 mm, og Sector/Secteur på hele 28 mm. Sistnevnte er utviklet til å takle Arenbergskogen, men  i følge Hutchinson selv ha guffe i for å være lufttett. Stians Sport importerer.

Maxxis har én modell: Padrone i 23 mm. Importør er Deler AS.

Schwalbe: Fjorårets Ultremo ZX Tubeless utgår og er erstattet av One Tubeless, tilgjengelig i 23, 25 og 28 mm bredder. Prisen er omtrent som et vanlig åpent One pluss slange, og de konkurrerer ikke på vekt med sine typiske 295 g for 23 mm. Cyclon importerer.

Specialized Turbo Road Tubeless er 24 mm og oppgitt til svært lave 240 g, mens Roubaix Road Tubeless er oppgitt til mer normale 295 g og kommer i både 23 og 25 mm bredder. Specialized har besynderlig nok ingen Road Tubeless-hjul i sortimentet, og anbefaler Campagnolo, DT Swiss, Fulcrum og Shimanos hjul. 

Oppsummert

På hjulsiden kommer stadig nye produsenter til Road Tubeless, kanskje spesielt de med røtter i USA. Utvalget er godt, spesielt på hjul med lav felgprofil. Etter at Hutchinson sto alene i mange år er det nå et godt utvalg dekkprodusenter å velge mellom selv om Vittoria, Michelin og Continental fremdeles står utenfor. Hvor lenge tør de det?

Landevei kommer med flere slangeløse artikler i løpet av sesongen. Testparken, som stadig bygges ut, inkluderer Campagnolo Shamal 2-Way Fit, DT Swiss RR 1450 Tricon, Hutchinson Sector og Schwalbe One. Del i mellomtiden gjerne din kunnskap eller still spørsmål om slangeløst for landevei i forumtråden Tubeless på racer, noen erfaringer?.

Publisert 7. april 2021 kl 13.53
Sist oppdatert 7. april 2021 kl 13.53

Relaterte artikler

Landevei.no utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalist: Knut Andreas Lone | Journalist: Henrik Alpers |

Tips oss: Send mail her!

Salgssjef Fri Flyt AS: Alexander Hagen