270 gram
799 kroner
www.stians-sport.no
http://www.hutchinsontires.com
Dekk for secteurene
Selv om Hutchinson ikke bruker den fete franske modellbetegnelsen Secteur, altså brosteinsparti, i Norge, er Sector 28 uansett fett og beregnet for å brukes slangeløst. Dekket er veldig gode nyheter, men alle får dessverre ikke glede av det.
Sector ble utviklet for Francais de Jeux for bruk i brosteisklassikerne, samt for å promotere bruk av road tubeless-formatet Hutchinson utviklet i samarbeid med Shimano. To egenskaper skiller nemlig Sector fra resten av markedet - Det generøse volumet og at det er lagd for bruk uten slange. Det har tatt lang tid å få fotfeste for slangeløse oppsett på landeveien, men år for år kommer stadig flere produsenter med hjul og dekk for standarden. Hutchinson var pionerer, og har tilbudt dekk i mange år, men nå har blant annet Schwalbe og Maxxis hengt seg på. En rekke hjulprodusenter leverer etterhvert slangeløse landeveishjul, blant annet Fulcrum/Campagnolo, Shimano, Bontrager, DT Swiss, Corima, Easton og HED.
Førsteinntrykk
At Hutchinson har jobbet lenge med dette formatet skjønner vi ved montering. Vekten er bragt ned til 270 gram, noe som står seg godt mot de aller fleste kombinasjoner av dekk og slange, selv om vi sammenligner med 23 mm dimensjon.Ulik tolkning av standarden for dekk- og felgomkrets gjør ofte slangeløse monteringer til et mareritt. Dekk som er litt for romslige er vanskelige å få tette, eller spretter i verste fall av felgen. Dekk som er for trange er ofte en stor utfordring å få montert på felgen. Sector overbeviser med grei montering selv med kun gulvpumpe og litt lateksvæske. Vi har en pumpe som gir mye volum, og i tillegg tålmodighet og erfaring fra en del slangeløse oppsett av terrengdekk. Det kan bli litt svetting over pumpa, og ofte er det enkleste å skaffe en adapter til bilventil og låne kompressoren på nærmeste bensinstasjon. Sector poppa i alle fall fint opp på felgen vår uten for mye plunder.
Standardbredde?
Dekkvolumet har gjennom årenes løp endret seg betydelig frem til dagens ”standard” rundt 23 mm. De siste årenes utvikling mot bredere felger har medført at dekkbredden har fulgt etter for å matche felgene. De fleste teamene med hjulsponsorer som leverer brede felger har forlatt 23 mm til fordel for 25 mm dekk. Fordelene med større dekkvolum er flere, ikke minst dramatisk forbedret komfort. Større dekk tillater også lavere dekktrykk uten fare for gjennomslagspunkteringer. Svinggrepet i bedres også gjennom større konktaktflate og at mykere dekk føyer seg bedre etter underlaget.
I tillegg blir faktisk rullemotstanden redusert sammenlignet med et smalere dekk, selv om større dekk isolert sett medfører noe økt luftmotstand. De nye brede felgene er likevel tilpasset brede dekk og har derfor best aerodynamikk med slike.
Hva holder oss tilbake?
Dersom 25-28 mm dekk er så bra, hvorfor bruker vi ikke ennå større dekk? Det er flere grunner til dette, men kompatibilitet med rammer og standardbremser setter ofte en stopper for volum ut over omtrent 27 mm. Sector gikk likevel inn i ramme og gaffel på vår standard landeveissykkel. Med arbeidstrykk rundt fem bar målte dekkene 26-27 mm i bredde og høyde på Campagnolo Shamal hjulsett. En bredere felg vil bidra til at dekket måler ennå litt mer i bredden.
Hvordan er Sector i bruk?
Vi har brukt dekkene hele våren på ulike underlag. Noen kikker rart på deg i det du suser forbi på grusveiene i Nordmarka med landeveissykkel. Men grus er slett ikke noe problem for et slikt oppsett. Det har blitt mange turer i marka med landeveisdekk, og med dette volumet byr det slett ikke på problemer. Om du møter Edvald ute i skogen er ofte det på klassikersykkelen Pinarello Dogma K med volumiøse landeveisdekk. Vi har ikke hatt en eneste punktering med Sector i perioden. Dekkene holder også rimelig tett mellom hver tur, men dette vil selvsagt avhenge av hvilken felg du velger og hvordan de monteres.
Fem bar
Et annet argument for å velge slangeløst med generøst volum er at det tillater mye lavere trykk uten gjennomslagspunkteringer. Vi har brukt dekket med rundt 5 bar (70 PSI). For øvrig omtrent samme trykk som kraftige Tom Boonen bruker i sine pariserdekk på Paris-Roubaix. Det går helt fint og dekket oppfører seg glimrende i svinger. Hutchinson anbefaler selv i underkant av 90 psi. Trykk ut over dette er helt bortkastet og vil fjerne mange av fordelene Sector 28 gir i bruk.
Ulempene
Ufordringene er som nevnt at mange ikke har plass til slike dekk på sykkelen. De fleste produsenter lager nå rammer som tillater større dekk, men sjekk dette før du handler. Det andre problemet er mangelen på hjulsett som kan brukes slangeløst. Det er ikke vits å kjøpe dette dekket om sykkelen eller hjulene dine ikke kan nyttiggjøre seg fortrinnene de gir. Til konkurranser vil trolig mange foretrekke smalere dekk som føles noe kvikkere. Vi har ikke gjort vitenskapelige tester på dette, men tror at mye av forskjellen i følelse ligger i hodet og ikke er reell. På tur sammen med andre syklister virker det i alle fall ikke som Sector triller dårligere enn smalere dekk. Likevel gir det lave trykket og store volumet en litt endret følelse. I konkurransehjulsegmentet er det heller ikke flust av alternativer for de som vil kjøre slangeløst. Det er aluminiumshjul som regjerer her så langt.
Bare for noen
En advarsel til dere som ikke har det rette utstyret på plass. Det kan være farlig å montere slangeløse dekk på felger som ikke er beregnet for dette. Om du ikke har hjul tilpasset slangeløse dekk er du nødt til å skaffe deg det først. Og om du uansett skal kjøpe nye hjul anbefaler vi at du går for noen med stor innvendig bredde. Framtiden er nemlig tjukk, har lavt trykk og er slangeløs.
Oppsummert
Sector er et supert valg med tanke på komfort, grep og punkteringssikkerhet, nå trenger vi flere gromhjul beregnet på slangeløst oppsett.
Sector er et veldig godt valg for tjukk tubeless, og alle med plass i ramma og riktige felger burde vurdere et slikt oppsett.
+super komfort
+kan kjøres med lavt trykk uten fare for punktering
+konkurransedyktig på vekt opp mot tubulardekk og andre oppsett med dekk og slange
- Begrenset utvalg av hjul
- Enkelte rammer vil ikke ha plass til så store dekk
-Litt smalere enn oppgitte 28 mm, men dette kan for mange være en fordel snarere enn en ulempe. Mange rammer svelger nemlig ikke dekk som faktisk måler 28 mm høyde og bredde.