Å punktere midt under en tur er alltid irriterende. Men det finnes noen grep du kan ta for å redusere sjansene for det. Her er våre beste tips for å unngå punktering på sykkelen.
Før vi går videre – 100 prosent sikker på å unngå punktering går det ikke an å være. Uansett hva slags produkter du kjøper, du må alltid ha med ekstra slange og pumpe.
Her er våre beste tips til hvordan du minimerer punkteringer.
1. Slange med guffe
Dette er det enkleste tipset vi kan gi. Inni slangene flyter det en guffe av lateks. Når du punkterer vil lufttrykket i slangen presse guffa inn i hullet, der det på sekunder vil herde og tette hullet. Ofte vil du ikke en gang merke at du har punktert.
Slangene får du kjøpt i enhver butikk med respekt for seg selv.
Ulempen? Hvert hjul blir cirka 50 gram tyngre. I tillegg er det av en eller annen grunn ukult med slike slanger. Ikke alle butikker fører dem.
2: Fyll slangen med guffe
Dette er i grunn samme triks som ovenfor, gjort på en litt annen måte. Trikset forutsetter at du har avtagbare ventiler på slangene dine, noe som ikke er veldig vanlig lenger.
Skru kort forklart ut ventilkjernen, og fyll cirka 50 gram i hver slange. Guffa du bruker er samme som i slangeløse dekk.
Ulempen? Det var det med vekten da, men 50 gram er ikke krise.
3: Slangeløse dekk
Slangeløse dekk fungerer ganske likt som slanger med guffe. Men her er det som navnet tilsier – slangen er tatt ut. I stedet er dekket mer robust laget. Får du et hull i et slangeløst dekk, vil den flytende lateksguffa tette hullet.
En absolutt forutsetning for slangeløse dekk er at du har felger som er laget for dette. Har du ikke det, er det slanger med guffe som gjelder. Dekk er den enkeltdelen på en sykkel som påvirker kjørefølelsen mest, og slangeløse dekk satt opp riktig kan gi sykkelen din et solid løft.
Ulempen? Får du et stort hull eller en rift i dekket, må du inn med en slange. Slangeløse dekk er kjent for å være så krevende å få av eller på felgen at du ikke klarer deg med verktøy som er for tungt å ha på lomma.
4: Tubolight for slangeløse dekk
Slangeløse dekk kan fortsatt ødelegges. Kjører du hardt i et hull, en asfaltkant, brostein eller lignende, kan du få gjennomslagspunktering, også kjent som «snakebite». Dette skjer når dekket blir så hard komprimert mot underlaget at det blir fire små hull, som ser ut som et slangebitt.
Terrengsykler har hatt skumgummi-innlegg lenge, og nå har det kommet til landevei også. Dette er kort forklart en pølse av skumgummi som du har inni dekket. Den fungerer som et substitutt til den flytende guffa.
Slangeløse dekk med Tubolight, eller lignende produkter, er den absolutt sikreste måten å unngå å punktere på. Tubolight finnes i alle dekkdimensjoner, fra 25 mm og helt opp til 75 mm brede terrengdekk.
Produktet er helt nytt til landevei, og produsenten har ikke rukket å laste opp bilder av landeveisdekk ennå. Beklager terrengdekket, vi kan si det er til en grussykkel!
Ulempen? En skumgummipølse inni dekket gjør at sykkelen vil oppleves annerledes å sykle på.
5: Kraftige dekk
På våren, mens det er massevis av strøgrus i veikanten, bruker vi ofte solide dekk, eksempelvis Continental Four Seasons. Her har du en tykk dekkstamme som er kledd med enda tykkere lag gummi. Dette gjør at du er langt mindre utsatt for stikkpunkteringer. Alle dekkprodusenter har landeveisdekk som er laget for dette formålet.
Ulempen? De tjukke dekkene gjør kjørefølelsen ganske død.
6: Flint Catcher
Dette er et eldgammelt triks som særlig langdistansesyklister bruker. Du kan lage den selv, og siden produktet praktisk talt er gått ut av produksjon, må du tråle ebay på jakt etter en slik dings.
Kort forklart er dette en ståltråd festet til ramme eller bremser, som i en bueform svever en millimeter over dekket. Alle løsgjenstander som festes i dekket vil effektivt vippes vekk av den lille stålbiten. Dette forhindrer altså at en liten og spiss stein, en glassbit eller lignende får tid til å gnage seg ned i dekket.
Ulempen? De er vanskelig å få tak i, og foreløpig finnes det ingen gode løsninger om du har skivebremser.
7: Større volum
Helt til slutt: Dekk med større volum punkterer mindre, og dette gjelder også om du har tatt alle forhåndsregler ovenfor i betraktning. Årsaken er at du kan kjøre lavere trykk, og dekket har større sannsynlighet for å folde seg rundt den lille spisse stenen, enn å presses så hardt mot underlaget at stenen presser seg inn i dekkgummien.
I redaksjonen kjører vi ikke så mye løp om dagen, og vi bruker ofte 32 mm brede dekk på landeveien. Skulle vi kjørt løp ville vi gått ned til 28 mm. Smertegrensen må du finne selv!
Ulempen? Strengt tatt ingen, annet enn at du må kjøpe dekk. Ikke la deg lure av at det ser grovt ut på bildet, eksempeldekket fra Schwalbe har vi testet med hell.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.