Den tyske dekkgiganten satser nå alt på å utvikle slangeløse dekk. De var aldri blant de største på tubulardekk, men dette er et tydelig tegn på hvor dekkverdenen er på vei hen.
OVER OG UT: Schwalbe slutter nå å lage tubulardekk, og satser utelukkende på slangeløse dekk fremover.
Lesetid: 5 minutter
Schwalbe ble aldri sett på som en toneangivende dekkprodusent til landevei, før de kom for fullt med en serie av slangeløse dekk. Mens det var særlig blant terrengsyklister de hadde best fotfeste, var tubulardekk til landevei nærmest et nisjeprodukt hos Schwalbe, med mindre du kjørte for et helsponset profflag.
Schwalbe er nå helt tydelige på hvilken retning markedet går, og i følge en artikkel hos bikeradar.com melder de nå at de avvikler produksjonen av tubulardekk - for godt.
Tubulardekk har inntil nylig vært det foretrukne verktøyet til rittsykling, men det spøker nå for fremtiden til landets mange karboninvesteringer, fordi:
Alltid innovative Specialized uttalte tidligere i år at de har sluttet å eksperimentere med tubulardekk, og hjul-og dekkgiganten Mavic har erklært det samme, skjønt for over ett år siden.
DT Swiss har sluttet å lage tubularhjul, og vil du ha tubularhjul fra produsenten må du få tak i det på en nettbutikk som har noen igjen på lager.
Continental, som for noen år siden var helt tydelige på at de ikke hadde troen på slangeløse dekk, lanserte tidligere i år GP5000 i slangeløs utgave.
ENDRINGER SLANGELØST
Slangeløse dekk er ikke noe nytt på landeveien, vi har faktisk sett det i kulissene i så lenge som 15 år. Det som skjønt er nytt, er at det så smått begynner å bli brukervennlig nok til at det fungerer uten å ha et mekanikerteam i ryggen.
I tillegg har også proffene begynt å bruke dem, noe som er viktig for hvor landeveismarkedet ender. Alexander Kristoff vant Gent-Wevelgem på slangeløse vittoriadekk, og Fabio Jakobsen vant en etappe av California rundt på Turbo Rapid Air (det er ikke bekreftet om det faktisk var produktnyheten han vant på, eller et annet dekk med ny logo), og Peter Sagan har angivelig kjørt slangeløst siden Tour Down Under.
Ser vi til Norge har Uno-X kjørt på slangeløse dekk i to år, og under Gylne Gutuer 2018 skrøt de av kun tre punkteringer mot Jokers 13 - hvorav to av punkteringene ble tettet av guffa uten at rytterne merket noen ting.
Om vi tar en titt på damesiden finner vi topplaget Canyon-SRAM, der hele laget kjører med Schwalbe Pro One, forøvrig samme som Uno-X.
I tillegg har vi en drøss av mindre kontinentallag, blant annet Canyon dhb p/b Bloor Homes, som kjører slangeløse Padrone-dekk fra den taiwanesiske produsenten Maxxis.
HVORFOR HAR DET IKKE BLITT POPULÆRT TIDLIGERE?
Det gjelder å holde tunga rett i munnen om en skal forstå hvorfor utviklingen av tubulardekk til landevei ikke har gjort at dette er noe alle bruker, særlig om en sammenligner med våre medsyklister i terrenget.
Hovedårsaken er at fordelene med slangeløse dekk ikke har veiet opp for de praktiske ulempene. De har inntil de siste årene vært ganske mange.
Fordelene, altså lavere rullemotstand, økt punkteringssikkerhet, mulighet for lavere dekktrykk og bedre grep, har ikke vært gode nok, simpelthen fordi om noe først skjer med et slangeløst dekk er det nesten umulig å gjøre noe med ute på veien.
Å få av et slangeløst dekk kan være et mareritt, for guffa som tetter punkteringer tetter bare så og så mye. Og skal du da inn med en slange er ståket i gang.
Blir du stående i Enebakk og banne på grunn av tre brukne dekkspaker, spiller det liten rolle om du sparer to watt i 40 km/t.
Det er nemlig slik at jo mindre dekkvolum, jo mer krevende vil det være å få dekket på felgen. Et landeveisdekk på 25 mm er ekstremt mye mer krevende å få på felgen enn et terrengdekk som måler over 60 mm bredde.
Således ble slangeløse dekk bare et alternativ til tubulardekk. Fordelene synes identiske, og ulempene omtrent like krevende.
Men, med tiden har det sakte men sikkert tikket i de slangeløse dekkenes favør. De er mer standardiserte, og er blitt mulige å få på felgene uten dekkspaker i stål. Kjørefølelsen er blitt bedre, dekkene er blitt lettere - og til syvende og sist - proffene bruker dem.
Og det siste er ofte det som må til for at den store massen av amatører skal kjøpe dem.
Landeveissykling er en konservativ sport der utvikling ofte har skjedd på tross av - og ikke på grunn av - proffsirkuset. Legg til et ekstremt konservativt forbund, som gladelig lager uforståelige regler, som ofte er til hinder for utvikling, og det er lett å forstå hvorfor ikke flere bruker slangeløse dekk.
Mens terrengsykling har vært drevet av utvikling, og proffer ofte har eksperimentert selv med utstyr og hentet inspirasjon fra amatører, har landeveissirkuset vært helt motsatt.
Ironien var komplett da produsentene en dag oppdaget at enkelte amatører med skivebremser og slangeløse dekk plutselig hadde bedre utstyr enn proffene.
FREMOVER
Vi har selv hatt gleden av å kjenne på fordelene, og så absolutt ulempene, med slangeløse dekk. Vi har også tatt del i utviklingen, og kan skrive under på at en rekke dekk-og felgkombinasjoner i dag i praksis fungerer like bra som clincher.
Det betyr alle fordelene slangeløst kan gi, samt den ene suverene fordelen der clincherdekk var overlegne - brukervennlighet.
Om vi ser på sykkeltester, må vi helt tilbake til 2013 for å finne sist en toppmodell var utstyrt med tubulardekk fra leverandørens side, levert til test hos oss.
Løsningen der en limer dekket til felgen er definitivt på vei ut, i likhet med felgbremser.
Når begge deler er borte for godt vet vi ikke.
Allerede abonnent?
Bestill abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Landevei,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Fri Flyt og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Landevei.no er best på sykler, sykkelkultur og sykkelopplevelser. Landevei.no er et univers fylt av lidenskap og lidelse for serpentinsvinger, brostein, sidevind og god kaffe. Er du syklist, vil du forstå.